Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:22

Zoelaine is voor de onbekenden onder ons een 3 jarige merrie met de afstammeling: Whisper (v. Weltmeyer) * Zalmeco.

Ze wordt 10 mei alweer 3 jaar en willen langzaam met haar gaan beginnen. Aangezien de keuringen nu wel erg dichtbij komen en wij haar daar ook graag naar toe zien gaan. (als alles goed blijft gaan)

Vandaag was het dus de dag van de waarheid. We hadden begin deze week al geprobeerd om bij haar een bit in te krijgen, maar dat was toen niet gelukt. Vandaag hadden we meer tijd en hulp, dus nog maar eens proberen.
Voordat alles, haar voor het eerst van haar leven gelongeerd. Dus een singel om, en ook gelijk maar een pessoa! Het ging echt geweldig. Het longeren heeft ze vrij snel onder de knie. Ze luisterd al goed naar de stemhulpen, dus we waren al trots. Jullie zien, longeren nog zonder bit!

Dus eerst longeren:
Afbeelding

Je ziet, met halster....
Afbeelding

Afbeelding

Dit alles werd opgevolgd door het bit. Met hulp van een praam is het ons uit eindelijk dan toch gelukt. Nu maar hopen dat ze het na 1x begrijpt en dat we de praam in de wilgen kunnen hangen. Dus van het bit moesten natuurlijk ook foto's worden gemaakt. Hier het bewijs:

Eerst samen met Ineke (die ook heeeel trots was!!)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lara_Silver

Re: Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:27

Wat een leuk paard. Ja
Veel succes verder. Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:28

leuk paarjde Lachen Tip voor het bit: Misschien moet je er een beetje honing op doen. Dat helpt vaak!

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:30

leuke paardje.. succes ermee:D

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:32

Hee wat leuk, wij hebben ook een merrie van Zalmeco langs moederskant gehad. Die van ons was een echte boef.

Vond ze de pessoa niet eng? veel plezier er nog mee in ieder geval Knipoog

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:37

Carlolover schreef:
leuk paarjde Lachen Tip voor het bit: Misschien moet je er een beetje honing op doen. Dat helpt vaak!

Bedankt voor de tip, maar helaas, die hadden we ook al geprobeerd....
Madam ging naar ons flemen, en hield haar kaken stijf op elkaar!

Nee, de pesseo ging juist super!

Bedankt voor de reacties!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:38

Begrijp ik het nou goed, dat je haar voor het eerst aan de longe hebt, er meteen een longeersingel met pessoa opknoopt en met een praam een bit indoet?
Tja kan dr niet veel meer van zeggen dan dat ik dit echt niet goedkeur Bloos

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:48

trudydejong schreef:
Carlolover schreef:

Bedankt voor de tip, maar helaas, die hadden we ook al geprobeerd....
Madam ging naar ons flemen, en hield haar kaken stijf op elkaar!

Nee, de pesseo ging juist super!

Bedankt voor de reacties!

eigenwijze tante dus:P

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:51

Wat een gaaf paard!
Wat een schatje zeg!
Succes met de komende jaren Knipoog

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:57

anniee schreef:
Begrijp ik het nou goed, dat je haar voor het eerst aan de longe hebt, er meteen een longeersingel met pessoa opknoopt en met een praam een bit indoet?

Hier begrijp ik dus ook echt niets van.
Hoezo rustig opbouwen.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:53

Hi,
Ik zie dat je gereageerd heb in het topic van mij. Graag wil ik hier even op reageren.

We hebben Zoe vorig weekend gelongeerd (voor de aller eerste keer, maar mocht geen naam hebben) met alleen een halster om. Dit vanwege het feit dat zij geen bit in wil. Daar zijn we al een maand mee bezig.
Vorige week dus gelongeerd, maar aangezien zij 1.73 hoog is, en een behoorlijk karakter heeft ging dit niet echt heel erg lekker. Ze ging er meer met ons vandoor dan wij met haar.
Dit gewoon vanwege het feit dat ze het:
A: Niet begrijpt en
B: Veel te sterk is, omdat ze geen bit in heeft.

Vandaag dus met pessoa gedaan, om toch meer overwicht te hebben en zij niet denkt van: "Oke, ik zal hun weer even laten rennen".
Dus vandaar de pessoa. En inderdaad, dit werkte erg goed. Dus onze gedachte was goed!

Nu nog even over het bit. Hier zijn we al veel langer mee bezig dan 1 week. We hadden van alles al geprobeerd, honing, muslie. Via het halster, alleen een bit. Echt je wil het niet weten.
Laatste uitweg was een praam op haar neus en dan het bit in. Ze bleef keurig (ja wat wil je anders met praam op je neus) staan. Dus het ging er een stuk rustiger aan toe dan met alle andere toeters en bellen...

Al met al, vonden wij het een geslaagde dag. We willen volgende week gaan proberen haar te longeren met bit in. En dan zonder pessoa. Aangezien we denken dat ze aan 1 hulp wel genoeg heeft. En dat wij met een bit in meer mans zijn.

Bedankt voor je reactie. En ik hoop dat je iets met mijn reactie kan.
Graag hoor ik wat je van deze gedachten er achter vindt.
Of anders van jou graag een oplossing hoe we nu verder kunnen gaan.

Groetjes,
Trudy

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:14

trudydejong schreef:
Of anders van jou graag een oplossing hoe we nu verder kunnen gaan.

Groetjes,
Trudy

Misschien kun je haar met een stevige kaptoom longeren. Die gebruikt mijn vriend altijd bij de zadelmak te maken paarden. Dan heb je iets meer te zeggen dan met een gewoon halster (omdat een kaptoom niet draait of verschuift). Je kunt het bit daar ook al aan vast maken, maar de longeerlijn maak je dan aan de kaptoom vast zodat je niet inwerkt op het bit.

Bit indoen met praam zorgt denk ik ook wel voor stress? Hoe je het anders moet doen weet ik ook niet, als ze haar mond echt niet wil openen. Neem aan dat dit eerder angst is dan dwarsigheid? Geruststellen denk ik dan, of anders misschien gewoon een weekje later nog eens proberen Knipoog Met praam en alles maak je er een big deal van, ook voor het paard.

Met de pessoa+longeersingel zou ik wel rustig aan doen, ze is tenslotte nog maar jong Knipoog

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:29

hey trudy, zo eindelijk dat bit in, ik geef jullie groot gelijk hoor met een praam na alles wat jullie al geprobeerd hebben. En nu op naar het zadelmak maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:36

Ik vind het een heel leuk paard, maar de manier waarop jullie er mee aan het werk zijn, daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Als je een paard voor de eerste keer longeert, neem ik aan dat je de cirkel afzet, zodat ze niet kan uitbreken. Dus op welke manier is ze dan te sterk? In een cirkel kan ze ( zeker als je zelf een beetje handig bent met de zweep en je lichaam ) maar 1 kant op, dus je hebt in feite niet eens een lijn nodig, laat staan allerlei andere fratsen. Dat moet speels en met gemak gaan, als je hier al problemen mee hebt, kan je je afvragen wat er nog komen gaat.
Als het longeren dan niet zo lekker gaat, dan ga je toch niet inees 10 stappen verder? Eerst de basis ( in dit geval in het door jou aangegeven tempo om je heen lopen ) bevestigen en van daar uit verder werken. Ik zou zeker niet met een pessoa beginnen. Dat is veel te belastend voor zo'n jong ding, helemaal voor een tweede keer longeren. En als ze gek gaan doen, kan je nog gevaarlijke situaties krijgen ook. Langzaam opbouwen en verder werken vanuit wat bevestigd is, zo is het mij altijd geleerd. NIet naar hulpmiddelen grijpen als het de eerste keer niet goed gaat.
Over het indoen van het bit: de praam lijkt me nou niet de meest ideale manier om dit aan te leren. Ik begrijp uit je verhaal dat jullie al van alles geprobeerd hebben, maar denk je niet dat het paard misschien totaal overdonderd is? Kan je wel met je vingers in haar mond komen? Weer geldt hier: voortbouwen vanuit wat bevestigd is: als het goed is heb je als veulen haar er aan laten wennen dat je in de mond kijkt/voelt en dat ze dat er normaal vindt. Dan kan je dus met je vingers de mond openen ( doordat ze de mond uit een natuurlijke reactie open doen als je druk op de lagen uitoefent ). Als ze met haar hoofd omhoog gaat, dan moet je er een tweede persoon bijhalen die haar kan kalmeren en naar beneden houdt. Maar als ze echt gewend zijn aan het voelen van de mond, dan zal ze niet zo extreem reageren. Als je de mond open hebt, dan leg je de eerste keer het bit erin, eventueel voorzien van een beetje appelstroop. Als je dit een paar keer doet, dan gaat het vanzelf beter. In ieder geval de eerste keren het bit niet gebruiken om aan te geleiden oid, gewoon alleen laten hangen.
Ik heb zelf het idee dat jullie veel en veel te snel willen. Gelukkig raakt het paard er niet zichtbaar gespannen door, zo te zien ondergaat ze het vrij makkelijk. Maar grote kans dat dit heel snel over is, als ze het eenmaal doorkrijgen.
Nou ja, misschien dat je er wat mee doet.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:41

Ik vind het ietswat te vlug gaan, als ik het begrijp is dit de tweede keer: Met pessoa, en al gelijk drie basishangen, misschien idee om haar te laten wennen.

1tje ernaast 1 in het midden, en stappen, en dit lekker afbouwen. Tot er geen persoon meer nodig is. En dan draf, en dan galop. En dan pessoa. maar dat is mijn mening.

Ieder zijn eigen manier natuurlijk Knipoog Jij kent het paard het best, en het ziet er naar uit dat je genoeg weet over paarden wat er wel en niet kan. En hoe het paard het beste behandelbaar is en leert.

Veel succes Knipoog

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:56

Leuk beestje heb je weer! Wordt deze ook verkocht? Ben het ook niet geheel eens met de manier blabla maar denk wel dat je weet wat je doet..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:58

Ik ben het met de voorgaande reactie eens. Als je met zo´n jong paard aan de slag gaat kun je het beste een cirkel uitzetten. Daarmee begrens je de buitenkant van het paard en dus kan ze niet meer van je weglopen.
Ik heb meer dan 20 jaar op een handelsstal/fokkerij de jonge paarden gereden, dus ervaren ben ik wel dacht ik.
Vanuit die ervaring wil ik je dan ook wat tips geven, het is niet mijn bedoeling om je af te kraken.
Ik vind een pessoa niet zo´n goed idee in dit stadium. Ik zal uitleggen waarom. Bij zo´n jong paard is er maar 1 motto tijdens de eerste longeersessies: voorwaarts! En in dat voorwaarts gaan op jouw lichaamshouding en stem moet ze haar balans zien te vinden en dan van daaruit terugkomen en zich uiteindelijk klaar maken voor meer: rustig aan bijzetten, bijv. met touwtjes en pas daarna de pessoa.
Zoals jij het nu doet, haal je de ongedwongen voorwaartse drang er uit. Ik kan me voorstellen dat je het zelf een goed idee vond, omdat ze van je wegliep, maar daarvoor maak je dus een afgesloten longeercirkel. Wedden dat het paard dan zonder dit soort dingen terug komt in balans?
Als je gaat bijzetten moet je ook inmiddels al toe zijn aan het gebruik van een bit. Door zoveel druk op de neus van het paard uit te oefenen met het halster, kan het gevaar zijn dat je straks een `puller` krijgt: eentje die steeds de neus er uitdrukt en jou de teugels uit de handen trekt...bijvoorbeeld.
Dan het bit inkrijgen. Maak het bit eens los van de bakstukken. Doe het hoofdstel om, zoals een halster. Haal de op dat moment overbodige neusriem er af. Je hebt dus alleen keelriem, frontriem en bakstukken. Dan maak je het bit aan 1 kant vast. Dan doe je het bit van opzij in de mond en maak je het aan de andere kant vast.
Doe dit een paar keer...bijv. een week lang en dan het hoofdstel op de normale manier omdoen. Doe dit dan niet te netjes, volgens het boekje en daarmee bedoel ik, zoals je het op maneges leert. Maar doe het praktisch: laat het paard het halster om houden. Maak het hoofstel iets ruimer, zodat het over het halster heen past. Hou met je ene hand het bit vast, met de andere het halster. Breng zo het bit in en klap dan het kopstuk (dat naar beneden hing omdat je dat niet op de manegemanier vast had) omhoog en doe het om de oren,
Wat ik ook wil meegeven is het volgende: check het gebit van het paard. Zelf als je dat kunt, of door een deskundige. Een paard van deze leeftijd ondergaat tal van veranderingen met het gebit en dat kan pijnlijk zijn. Daar kan ook de oorzaak liggen van moeilijk het bit aannemen, dus dat moet je wel uitsluiten.
Ik hoop dat je wat een mijn tips hebt.
Verder nog 1 ding: als je geen ervaring hebt met jonge paarden is het heel verstandig (en is het zeker geen schande) om een ervaren iemand er bij te vragen voor hulp. Sommige dingen met jonge paarden moet je gewoon in 1 keer goed doen, anders kun je heel lang problemen houden, omdat ze sommige eerste ervaringen niet zo maar kwijt raken. Het betekent dus: alleen goede dingen doen!
Ik heb op die stal waar ik werkte ook heel veel paarden gecorrigeerd en ben veel rare dingen tegen gekomen, die voorkomen hadden kunnen worden als dingen in 1 keer goed gegaan waren.
Ik wens je heel veel succes met je mooie vos!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:00

anniee schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Geef het paard de tijd om dingen te snappen, stapje voor stapje. Dit waren vier stappen in 1 dag, alles voor de eerste keer. Als je je paard de tijd geeft om te wennen aan alles, krijg je dat later dubbel en dwars terug. En ik heb nog nooit van mn leven een praam nodig gehad om een paard een bit in te doen. Heb er toch al een heleboel zadelmak gemaakt. Ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik vind het echt heel onverstandig om dit een jong paard op 1 dag aan te doen.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 00:19

Wat betreft het bit, zijn wij al langer bezig met Zoe. Het is heel raar, maar op het moment dat zij het ijzer voelde, hielt zij haar kaken stijf op elkaar. We hadden er al stroop op gedaan, maar hielp niet, ook niet met honing....

Op het moment dat wij het bit neerlegden en er een touw voor in de plaats namen, stak ze het zo in de mond. Ook met vingers was het geen probleem.
We hebben dus het idee dat mevrouw ons straal voor de gek hield, vandaar vandaag met de praam geprobeerd.
De praam op de neus en madam deed haar mond open. Een stuk minder gespannen dus dan al dat gekloot met van alles en nog wat. Zo hebben wij ook niet gespannen naast haar gestaan en ging dit een stuk sneller dan met alle andere toeters en bellen die niet lukten.

Dus naar mijn idee ging het zo dus vlugger dan zonder praam.

Wat betreft de pessoa, was dit misschien niet de juiste manier. Maar de bak was wel afgezet op 20 meter. Ik stond namelijk achter de 20 meter grens, vandaar dat het jullie niet opvalt.
Ze reageerde juist al heel goed op de stem, aangezien we haar regelmatig los in de bak laten draven en galoperen, maar dan zonder lijn of iets dergelijks en dan luisterd ze ook al op de stem. Dus geheel nieuw was dat niet. Alleen moest het nu op een kleinere volte.
Ze reageerde juist zeer positief op de pessoa in ons geval.

Dit wil echter NIET zeggen, dat wij vanaf nu, wekelijks met pessoa gaan trainen hoor, laat dat duidelijk zijn. We waren echter zo meer mans dan zonder.

Ik zal volgende week (mits het weer het toelaat) nieuwe foto's laten zien, maar dan zonder pessoa.

Ik vat jullie tips absoluut niet kwaad op en ik zal hier ook zeker dingen van meenemen. Echter was er bij deze dame, in deze situatie nu even geen andere methode. En dus vandaar vandaag zo gedaan. En het was zeker niet negatief!

Bedankt voor jullie tips!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 02:29

Ziet er goed uit Trudy! Ik heb volle vertrouwen in jullie manier van werken!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 07:17

trudydejong schreef:
Wat betreft de pessoa, was dit misschien niet de juiste manier. Maar de bak was wel afgezet op 20 meter. Ik stond namelijk achter de 20 meter grens, vandaar dat het jullie niet opvalt.

Ik vat jullie tips absoluut niet kwaad op en ik zal hier ook zeker dingen van meenemen. Echter was er bij deze dame, in deze situatie nu even geen andere methode. En dus vandaar vandaag zo gedaan. En het was zeker niet negatief!

Bedankt voor jullie tips!!!

Fijn dat je het zo positief oppakt. wat mij betreft was het ook positief bedoeld.

De bak afzetten op 20 meter is echt nog te groot. Ik zal een manier omschrijven hoe je een goede longeercirkel kunt maken:

Je prikt een schrikdraadpaaltje op de plek waar je gaat staan. Je doet de lus van de longeerlijn om dat paaltje. Je neemt het uiteinde van de longeerlijn (bij een 8 meter longeerlijn kort je het uiteinde ongeveer 1 meter in, bij een zeven of zes meter lijn neem je gewoon het uiteinde) en je loopt met de lijn op volle lengte een cirkel om het paaltje en je zet prikpaaltjes in de grond. Vervolgens doe je er roodwit lint doorheen (bij welkoop verkrijgbaar, kost geen drol). Zo heb je de juiste afmeting voor een cirkel. Het helpt echt...probeer het maar eens.

Nog een kleine tip met het bit. Als je het op de manier doet zoals ik heb beschreven, dan kun je gebruik maken van het feit dat je vingers wel in de mond gaan. Je hebt dan bijv. het bit aan 1 kant los. Je houdt het naast de mondhoeken en je stopt aan de andere kant je vingers er in bij de lagen. Als ze haar mond opent voor je vingers, druk je gauw het bit er in waarbij je wel oplet dat het niet tegen haar tanden komt. Dit is even een handigheidje. Als je het doet volgens de tweede manier die ik aangaf, dan doe je 1 vinger van de hand die het halster vasthoudt in de mond en dan floep het bit er achteraan...ook een handigheidje.
Zelfs bij de meest lastige paarden die ik heb gedaan (met al een hele berg negatieve ervaringen, dus extra moeilijk) heb je het op deze manier echt zo voor elkaar. Door er toch nog stroop aan te doen, beloon je direct, ze vinden het lekker en gaan het bit daarmee associëren. Het is de eerste keren dus niet zo dat ze het bit vanzelf inhappen als er stroop op zit. Ze moeten eerst de ervaring hebben dat dat gekke koude ding in hun mond lekker zoet is. Pas daarna zal het bit steeds meer welkom zijn in hun mond.
Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:43

M'n nekharen staan echt even recht overeind. Ik vind echt dat jullie niet goed bezig zijn. Op deze manier heb je eerder een paard verkloot en dat kan toch niet jullie bedoeling zijn?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:00

Tessebes ik denk met je mee.

Het eerste wat jonge paarden moeten leren is balans, en wonder boven wonder gaat dat het gemakkelijkst door voorwaarts te gaan rijden wanneer ze zadelmak zijn gemaakt. Lekker over het complete 40 * 60 meter rechthoek, voorwaarts neerwaarts.

Voltes rijden bij een jong paard doe je normaal veel later onder het zadel. En als ik de lezers zie die dit jonge paard al op een hele kleine volte willen laten longeren dan kan ik alleen zeggen:
- denk eens aan jullie allereerste fietslessen / ervaringen
- balans vinden gaat het beste door voorwaarts te gaan met een bepaalde snelheid
- truukjes zoals langzamer fietsen, rondjes dat kun je pas echt goed wanneer je balans hebt gevonden en dat kunt corrigeren.
Dit is voor een jong paard net zo. Wij zien het alleen niet vallen en daardoor de ernst er niet van in wat we doen. Vooral als het paard van pas 3 jaar nu AL 1.73 is, is het dus akelig moeilijk om voltes te lopen, te draven, laat staan te galopperen!! Dat is hetzelfde als de leuke dame die het paard longeert een eenwieler met kleine hulpwieltjes te geven en vragen: hop en nu fietsen.
Laatst bijgewerkt door henkb op 25-03-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:07

Hey Ien,

Kom ik jou hier ook eens tegen!!! Lache man.

Leuk paardje.

Groetjes Lieke

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:39

Vind het een leuk beestje! Kan ook wel leuk bewegen Ja.
Ik moet helaas ook helemaal meegaan met de anderen, zoals Erleyne het goed verwoord. Ik ga dus niet nóg een keer vertellen wat wel of niet goed is naar mijn idee omdat dat al verscheidene keren is gedaan, dus overbodig Haha!.
Ik heb ook een Z-er, ook bijna 3 jaar en daar ben ik ook rustig mee bezig. In het begin heb ik hel veel geoefend op het aan de mond zitten en heb toen zo een bitje in kunnen doen. Om direct naar het uiterste hulpmiddel te grijpen vind ik bij zo'n jong beestje overbodig, zoiets kan je beter met geduld oplossen, omdat dit het belangrijkste punt is in hun leven wat ook de toekomst voor het dier bepaalt. Wanneer jij dat direct door dwang gaat 'oplossen' dan kan het vaak zijn dat het ook verkeerd kan gaan.
Ohja, niet te vergeten: Mijn beestje is een ontzettende ritselaar en absoluut niet makkelijk, dus als het bij dit beestje lukt lukt het vast bij jou paard ook.