steeds meer problemen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

steeds meer problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:32

Hallo, ik heb steeds meer problemen met mijn paard. Ik rijdt er al heel lang op( 5 jaar)
En ze is sinds oktober van mij. Voordat ik haar kocht had ze een half jaar stil gestaan en reedt ik sinds augustus weer op haar.
In het begin ging het lekker met rijden enzovoort. maar nu is het echt een ramp. Ze probeert elke keer wat nieuws, tong over bit, bit vastpakken hoofd weggooien of hard wegrennen. Huilen Ik weet me geen raadt meer, ik rij niet anders als anders. Ander bit al geprobeerd, ander zadel ook al. Tandarts is er bij geweest en osteopaat ( weet nie hoe je dat schrijft) ook al. Was allemaal prima in orde. Ik heb ook helemaal geen zin meer om op haar te rijden omdat ik toch boos word dat het niet lukt en haar weer op stal zet. ( dit doe ik omdat ik liever niet boos verder rij want dat gaat toch verkeerd)
Op wedstrijden is het helemaal niets meer, een ramp. Vroeger reedt ik regelmatig 1e prijzen met haar.
En eigenlijk kan ik wel janken, is het eindelijk mijn paard en lukt het voor geen meter.

Mijn instructrice zegt dat het een moeilijk paard is en dat ik gewoon er mee door moet rijden, want anders krijgt ze haar zin. Maar ik word er langzamerhand moe van elke dag met haar te vechten. ik heb er gewoon geen zin meer in! Huilen
Herkend iemand dit probleem of weet iemand hoe ik dit kan oplossen.
Ik wil haar ook niet wegdoen, want dat zou ik gewoon niet kunnen!

Silence

Re: steeds meer problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:36

Ik ben ruim een jaar bezig geweest voor ik enigzins normaal op Silence kon rijden.

Nu dat eenmaal gaat, gaan we met gigantische sprongen vooruit.

Dus ik zou zeggen, geef niet op.

Oktober is nog maar 5 maanden geleden en je schrijft dat het in het begin goed ging.

Geef dus niet te snel op.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:13

Daar ben ik het helemaal mee eens. Gewoon volhouden,door omstandigheden, lang stil gestaan, misschien op een nieuwe plek nu ze van jou is? is ze je gewoon aan he uitproberen. dat is op zich niet erg, doet ieder paard. Let er echter wel op dat als je rijdt, je pas stopt als er iets positiefs gedaan is! Zelfs als is dit een rondje braaf stappen na een half uur problemen. Nooit tijdens de kuren opgeven en stoppen! Anders krijgt je paard al snel het idee van"laat ik maar eens flink vervelend doen, dann mag ik het snelst weer ophouden." En gelijk heeft ze! Dus ga door waar je mee bezig was, zoek een oefening die wel lukt tegen het einde en stop met een positief gevoel, met een oefening, ook al is het maar dat ene rondje stap, waarin jij de baas bent geweest. Uiteindelijk komt het goed.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:14

Jahoor dat is best een bekend probleem. als je het echt niet meer ziet zitten is het niet zo'n gek idee om je paard even bij iemand anders in training te zetten. Gewoon een week of 2 á 3 op een goede trainingsstal bij jou in de buurt waar ze jou ook na die tijd kunnen helpen met trainen/lessen. het lcuht soms enorm op en iemand anders kan soms weer iets anders voelen dan jij.

pinopics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:20

Als ik je verhaal zo lees krijg ik inderdaad het idee dat je paard door heeft dat als ie even lekker dwars doet dat ie dan fijn naar stal mag!! Als je stopt terwijl hij jou de baas is hebben ze dat al snel door!! Ik sluit me dan ook aan bij spretje... op een goed moment stoppen!

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:35

Gewoon doorzetten! Als alles makkelijk zou zijn zou de wereld saai zijn!
Zet haar niet op stal, maar probeer juist rustig verder te rijden om zo dingen te bereiken.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:39

moi89 schreef:
Hallo, ik heb steeds meer problemen met mijn paard. Ik rijdt er al heel lang op( 5 jaar)
En ze is sinds oktober van mij. Voordat ik haar kocht had ze een half jaar stil gestaan en reedt ik sinds augustus weer op haar.
In het begin ging het lekker met rijden enzovoort. maar nu is het echt een ramp. Ze probeert elke keer wat nieuws, tong over bit, bit vastpakken hoofd weggooien of hard wegrennen. Huilen Ik weet me geen raadt meer, ik rij niet anders als anders. Ander bit al geprobeerd, ander zadel ook al. Tandarts is er bij geweest en osteopaat ( weet nie hoe je dat schrijft) ook al. Was allemaal prima in orde. Ik heb ook helemaal geen zin meer om op haar te rijden omdat ik toch boos word dat het niet lukt en haar weer op stal zet. ( dit doe ik omdat ik liever niet boos verder rij want dat gaat toch verkeerd)
Op wedstrijden is het helemaal niets meer, een ramp. Vroeger reedt ik regelmatig 1e prijzen met haar.
En eigenlijk kan ik wel janken, is het eindelijk mijn paard en lukt het voor geen meter.

Mijn instructrice zegt dat het een moeilijk paard is en dat ik gewoon er mee door moet rijden, want anders krijgt ze haar zin. Maar ik word er langzamerhand moe van elke dag met haar te vechten. ik heb er gewoon geen zin meer in! Huilen
Herkend iemand dit probleem of weet iemand hoe ik dit kan oplossen.
Ik wil haar ook niet wegdoen, want dat zou ik gewoon niet kunnen!

Je geeft het probleem zelf al aan. Doorzetten meid ook als je boos bent! Hoe gaat het als iemand anders op haar rijd?

Wij hadden een paard op de manege dat ging bokken en steigeren. Op een gegeven moment durfden steeds minder ruiters op hem te rijden. Hij wist gewoon dat als hij ging bokken dat hij dan niks meer hoefde te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:44

Al eens andere instructie/rijstijl geprobeerd, bij iemand die je misschien ook wat meer kan begeleiden in het relatie-opbouwen met je paard?

Willemientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:15

wat vervelend! Misschien inderdaad eens een idee om er eens een ander op te laten rijden, eens kijken wat die er van zegt en eventueel eens naar een andere instructrice kijken als deze die je nu hebt je niet verder kan helpen. Paardrijden moet natuurlijk wel leuk blijven! En het gaat helaas niet vanzelf, wees niet bang om hulp van anderen in te schakelen als je er zelf niet meer uit komt!
Succes!

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:24

Bedankt voor alle reactie`s!