Hoe doe je schouder-voor en wat is het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Hoe doe je schouder-voor en wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 19:01

Haaj!

Ik moet tegenwoordig tijdens de les schouder-voor doen, maar hoe doe je dat en wat is het precies?

alvast bedankt!

Xx-jes Susanne

Anoniem

Re: Hoe doe je schouder-voor en wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:02

Als je het tijdens de les doet dan zou ik het aan je instructrice vragen! Dat soort dingen kan je niet via internet leren..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:02

het houd in dat de schouder van je paard naar binnen gaat. Schoudervoor/schouderbinnenwaards, is voor mij hetzelfde Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:03

Volgens mij is schouderbinnenwaarts wat 'heftiger'. Dan rijd je echt de voorhand van de hoefslag af, terwijl je met schoudervoor alleen de binnenschouder van de hoefslag af moet rijden?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:08

Wij gebruiken schouder voor om het paard meer op zijn binnenachterbeen te krijgen.
Hij mag alleen met zijn schouder er iets af en moet daardoor zijn achter been er beter onderzetten.
schouderbinnenwaarts loopt het paard op 3 sporen. Met schoudervoor dus niet.

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:26

Ik vind het nogal vreemd Tong uitsteken je moest het bij je les doen maar je wist niet wat het was en je vroeg ook niks?
Wat heb je eigenlijk gedaan dan Knipoog Maar het is hier al wel uitgelegd en als ik jou was zou ik het toch naar maar even aan je instructrice vragen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:42

Pasjee schreef:
Ik vind het nogal vreemd Tong uitsteken je moest het bij je les doen maar je wist niet wat het was en je vroeg ook niks?

Ik heb hetzelde 'probleem' gehad. ik heb een tijdje gelest op een manege (omdat ik te druk was met mijn studie en op die manier 'makkelijk' kon paardrijden) en toen ik het daar moest doen en dus vroeg wat het was (al zag ik het wel al wat aan de andere paarden) en vooral welke hulpen erbij hoorde kreeg ik tot 4x toe alleen te horen wat het was.. (was dan schouderbinnenwaards ipv schoudervoor). Uiteindelijk heb ik de oefening niet gereden omdat ik niet wil gaan lopen aanklooien zonder dat ik weet wat ik moet doen.. maar niet alle instructeurs zijn zoals ze moeten zijn, blijkt hier wel weer uit!
Gelukkig dat ik nu wel weer meer tijd heb en dus gewoon goed les kan nemen en niet meer alleen op de manege hoef te rijden!

In ieder geval, TS, ik zou het even duidelijk vragen aan je instructrice en misschien kan iemand hier de hulpen die je zou moeten geven uitleggen
(net als bij wijken bv. buitenteugel tegen de hals, binnenteugel eraf, binnenbeenachter de singel en richting hoefslag 'duwen').. daarmee heb je niet het gevoel van hoe het moet maar wel een begin om het te proberen..

Groetjes,

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 15:43

ok thnx heb maandag weer les dus zal dan ff vragen meer info maag wel hoor:)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:43

Schouderbinnenwaarts is een zijgang op 3 sporen waarbij het paard z'n voorhand wat naar binnen plaatst.
Het dient vaak om een paard meer aan te zetten tot dragen met z'n binnenachterbeen.