Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), maar ik heb nog steeds een zeer samenwerkend, lief en sociaal paard. En die bevestiging is me heel wat meer waard, dan de mening van bepaalde mensen.
gwennelien schreef:Mooi gesproken Nadya, dit is wat ik bedoel. Mensen vinden jou dus inderdaad een watje omdat je zo met je paard omgaat maar voor jou werkt het dus wel degelijk. Het gaat me ook inderdaad om de reacties die je van buitenaf krijgt. Ik denk dat de meeste eigenaren al wel een gevoel hebben wat er soms mis is en waar het aan kan liggen, maar ik denk ook dat veel mensen zich laten beinvloeden door reacties van buitenaf.
lytse2003 schreef:Het is soms moeilijk als andere zeggen je paard steld zich aan. Ik laat me niet ompraten maar ga toch twijfelen soms.
Laatst deed de lesgever het bit 1 straker ik vond het niet nodig zegt ze ik weet wel hoe het moet heb al heel veel paarden ingereden. Ze is gewoon vervelend. Wij na deze les niet meer gereden en paarden tandarts gebeld. En wat bleek gister dat ze doppen had die scheef zaten en een voortand die door kwam en niet goed dus melk tand moest getrokken worden. Ze is dan wel al bijna 4 maar een hele late wisselaar. Ik merk toch echt zelf wel hoe mijn paard in zijn vel zit zie haar iedere dag en dat al meer dan een jaar.
Daarom zeg ik kijk naar je paard en vertrouw op jezelf en tegen ons wordt ook vaak genoeg gezegd dat we teveel tutten. Maar als ze nergens last van heeft doet ze alles voor ons.
Sonja schreef:O in uitproberen geloof ik wel. Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is. Dat zie ik bij mijn eigen paarden ook wel duidelijk terug als een ander ze eens rijdt of in de hand heeft.
Als een ruiter niet betrouwbaar is voor een paard, dan zal het paard zelf beslissingen gaan nemen. Hij zou wel gek zijn als 'ie dat niet zou doen, want als prooi- en kuddedier zijnde zou zijn leven er vanaf kunnen hangen.
Citaat:O in uitproberen geloof ik wel. Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is. Dat zie ik bij mijn eigen paarden ook wel duidelijk terug als een ander ze eens rijdt of in de hand heeft.
Nadya schreef:Dat ben ik met je eens, maar daarom moet een paard jou eerst gaan vertrouwen. Anders wil 'ie jou niet als leider. Ik wil ook geen leider die ik niet vertrouw (als ik er eentje nodig had, he). Dus hoe kan je een paard kwalijk nemen dat hij je niet als leider wil, omdat hij je nog niet vertrouwt?? Het is aan de mens om hem dat vertrouwen te geven en dat kost soms een hoop werk, tijd en geduld. Mensen zouden daar eerst mee aan de slag moeten gaan, voordat ze er op gaan zitten.
aerdenhout1 schreef:Mensen met paarden moeten zich eens meer verdiepen in hoe een paard nu echt in elkaar zit!
dacht ik al. Maar ik vind 'm mooi en het quoten waard.
Sonja schreef:Nadya, ervaring zegt ook niet alles. 30 Jaar ervaring kan ook betekenen dat iemand het al 30 jaar heel beroerd doet...
. Sommigen zitten zo vastgeroest in wat ze van hun zogenaamde verre voorouders geleerd hebben...