paard recht op de hoefslag leren lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

paard recht op de hoefslag leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:32

Hallo allemaal

Mijn paard een Fries kan niet meer recht lopen op de hoefslag, ze valt de hele tijd naar binnen en als ik met haar ga draven dan valt ze helemaal naar binnen en draait ze zo'n klein rondje dat ze terug valt naar stap. Rechtsom rijden gaat een beetje, maar linksom lukt niet eens. Ze loopt heel scheef. Ik probeer al een beetje te sturen met mijn gewicht, maar het lijkt alsof het alleen maar erger wordt.

Ik heb al prive les, maar nog meer praktijk tips zijn altijd van harte welkom.

wie weet goede oefeningen voor haar??

jortje

Re: paard recht op de hoefslag leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:41

ik heb hier zelf niet heel veel ervaring mee, maar wellicht heb je er iets aan: Probeer op iedere lange zijde korte gebroken lijnen te rijden. ga niet slingeren, rij ze wel netjes maar maak ze een metertje of 3. Hierdoor wordt ze paard buigzamer, maar leert het ook heel goed op z'n eigen benen lopen, waardoor het z'n balans beter kan vinden. ook je tempo en alles wordt gecontroleerder. Wat ik ook zou doen als ik jou was, is zo veel mogenlijk figuren met r rijden in het algemeen.. Kijk ook is of ze het ook doet als je een paar rondjes met stelling naar buiten rijd, wil ook welleens helpen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:46

Het is een beetje lastig om je vanachter het beeldscherm tips te geven, we kunnen namelijk niet zien waarom ze naar binnen valt.
Een paar algemene tips: zorg dat ze voorwaarts blijft, dan is het sowieso makkelijker sturen. Probeer zo weinig mogelijk op de hoefslag te rijden: kies binnenhoefslag, rijd figuren, lekker aan het werk. Van kilometers op de hoefslag draven wordt het meestal niet beter. Blijf recht op je paard zitten en knik niet in bij je heup. Als je dat doet, denk je dat je naar een kant zit, maar stiekem zit je met je gewicht aan de andere kant.
Houd je binnenteugel en binnenbeen er goed bij als begrenzing en blijf zelf recht voor je kijken.
Nou ja, maar ik denk dat je instructrice dit ook wel tegen je zal zeggen.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:54

Lastig zonder beelden erbij, maar het klinkt mij meer in de oren alsof je paard niet meer weet hoe het moet reageren op een voorwaartse hulp. Niet sturen om rechtuit te gaan; eerst maar weer es leren wat voorwaarts gaan is. De wil om te bewegen wakker maken zegt mijn instructeur altijd... Als het weer wil bewegen kun je ook weer beter gaan sturen. Succes.

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:15

Niet te lang rechtuit rijden, dat wordt moeilijk. Misschien beter je buitenteugel eraan houden?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:19

Binnenhoefslag rijden heeft bij mij en mijn paardje heel goed geholpen. Hij (toen nog 4) liep alsof ie een borrel op had. *LOL*