Mijn paard is wat mij betreft een echt buitenpaard
Ze is super fijn te rijden, zolang ze maar echt veel buiten kan zijn. Dan heeft ze haar koppie leeg. En heeft ze zich al lekker uitgeleefd.
Helaas is dat bij ons op stal nou eenmaal niet mogelijk. Dan gaat de hele wei kapot en hebben we zomers ook geen wei meer over.
Wel hebben wij een speciale paddock van ongeveer 1200 m2 waar ze gewoon een aantal uur per dag in kunnen staan met een groepje van 5 á 6 paarden.
Nu heb ik elke keer als ik ga rijden weer opnieuw het probleem dat mijn paard zich sterk maakt en eigenlijk alleen nog maar hard wil. Zodra ze wel de hele dag lekker buiten heeft kunnen staan is het goed en wil ze graag aan t werk.
Het verschilt ook nog of het mooi weer is of koud is. Maar daar kan ik wel mee leven.... Daar heeft iedereen wel een beetje last van toch.
Nu vroeg ik me af. Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben en hoe lossen jullie dit op.
SOms heeft ze echt van die dagen dat het gewoon erg goed gaat en soms wil het helemaal niet. Die dagenzijn op het moment overduidelijk in de meerderheid.
Gelukkig wordt het mooier weer. Dus wat dat betreft. Maar ik wordt hier af en toe zo moedeloos van.
Nog meer mensen die hier last van hebben.
(ps. misschien zit het ook wel tussen mijn oren hoor) Maar dit ervaar ik de laatste tijd wel heel erg.

Ik leef er mee, en pas me er na aan, Als ik ga longeren laat ik haar lekker even uitrazen, (en geloof me dan ben ik blij dat ik er niet op zit) Terwijl doe ik haar stal, dan ga ik rustig haar gaan longeren, eerst op het tempo dat ZIJ wil, Als ze zin heeft om te galopperen: Laat ik haar doen. (in de begin fase wellisware, in principe sta ik daar maar, en geef ik aan wat ze moet doen, zij bepaald in welk tempo) Misschien handig om te weten: Ik longeer wel los. (zonder longe)
. Heb meerdere paarden gereden die in het begin wat heet / wild waren. Meestal vind ik de beste oplossing dan toch om het paard zo veel mogelijk aan t werk te zetten, als ze een keer er vandoor schieten gelijk op de volte zetten en door galopperen. Goed bezig houden vooral veel (slange) voltes rijden dan heb je ook minder kans dat je paard er hard vandoor gaat. Hoe meer je in gaat houden des te lastiger ze worden vind ik zelf, dus gewoon goed voorwaarts blijven rijden.