Mijn paard en ik veel problemen met elkaar!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Mijn paard en ik veel problemen met elkaar!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 14:15

Hoi,

Mijn paard is wat mij betreft een echt buitenpaard Haha! Bloos

Ze is super fijn te rijden, zolang ze maar echt veel buiten kan zijn. Dan heeft ze haar koppie leeg. En heeft ze zich al lekker uitgeleefd. Haha!

Helaas is dat bij ons op stal nou eenmaal niet mogelijk. Dan gaat de hele wei kapot en hebben we zomers ook geen wei meer over.

Wel hebben wij een speciale paddock van ongeveer 1200 m2 waar ze gewoon een aantal uur per dag in kunnen staan met een groepje van 5 á 6 paarden.

Nu heb ik elke keer als ik ga rijden weer opnieuw het probleem dat mijn paard zich sterk maakt en eigenlijk alleen nog maar hard wil. Zodra ze wel de hele dag lekker buiten heeft kunnen staan is het goed en wil ze graag aan t werk.

Het verschilt ook nog of het mooi weer is of koud is. Maar daar kan ik wel mee leven.... Daar heeft iedereen wel een beetje last van toch. Ach gut

Nu vroeg ik me af. Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben en hoe lossen jullie dit op.

SOms heeft ze echt van die dagen dat het gewoon erg goed gaat en soms wil het helemaal niet. Die dagenzijn op het moment overduidelijk in de meerderheid.

Gelukkig wordt het mooier weer. Dus wat dat betreft. Maar ik wordt hier af en toe zo moedeloos van.

Nog meer mensen die hier last van hebben.

(ps. misschien zit het ook wel tussen mijn oren hoor) Maar dit ervaar ik de laatste tijd wel heel erg.

Anoniem

Re: Mijn paard en ik veel problemen met elkaar!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:17

Helpt het niet om haar van te voren ff te longeren?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 14:19

Longeren dan kan ze wel haar energie kwijt. Maar het probleem is juist dat ze dan eigenlijk helemaal niet wild is. Dan loopt ze kalmpjes haar rondjes.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:19

ik had dit dus ook met mijn vorige paardje (arabier) als die een paar dagen niet buiten was geweest was er geen houden meer aan en tja we hebben er niet veel aan kunnen doen ook geprobeerd te longeren maar dan dee ze het nog steeds gewoon proberen om 2 keer per week buiten te komen met haar (ga je bijv voor je gaat rijden even buiten wandelen) is ze meteen ontspannen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 14:24

Dat is wel het proberen waard. Thnx Haha!

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:26

Mijn pony wil ook altijd hard en is dan ongeconcentreerd.
ik laat haar eerst altijd even galopperen voordat ik begin. even de overtollige energie eruit..

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:59

Ik vind het aanstellerig gedrag van je paardje, maar het kan natuurlkijk zijn dat ze gewoon niet genoeg beweegd. Probeer minder kracht voor en meer ruw voer. en maak het werk uitdagender, ecth heel actief rijden, dan heeft ze geen kans om te mutsen.

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:00

bij ons in de manege hebben ze ook zo'n paard. Die laten ze dan even in de bak (los) en hitsen hem een beetje op zodat zijn gekke kuren en losbolligheid eruit is. Daarna kan er gewoon weer iemand lekker actief op rijden, misschien een idee?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 18:52

IK heb haar gisteren eerst maar lekker uit laten rennen aan een hele lange teugel en voor de rest niks.

Vandaag gewoon weer begonnen aan een lange teugel stap draf galop. Vervolgens op gepakt. Kreeg nog wel een enorme rodeo op mijn instructeur af. Maar vervolgens liep ze wel super goed.

Eerst maar eens kijken of dat werkt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:59

maudy_89 schreef:
ik had dit dus ook met mijn vorige paardje (arabier) als die een paar dagen niet buiten was geweest was er geen houden meer aan en tja we hebben er niet veel aan kunnen doen ook geprobeerd te longeren maar dan dee ze het nog steeds gewoon proberen om 2 keer per week buiten te komen met haar (ga je bijv voor je gaat rijden even buiten wandelen) is ze meteen ontspannen

Geen wonder dat je paardje maf deed als 2 keer buiten komen in de week blijbaar al 'meer' is dan normaal...Of begrijp ik je nu verkeerd (dat hoop ik maar)?

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:03

als mijn paard een aantal dagen niet buiten heeft gestaan dan laat ik haar eerst lekker uitsjesen in de bak!!
En dat vind zij echt het einde...!! Lekker ff de ergste energie eruit!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:05

Ik probeer die van mij zoveel mogelijk naar buiten te doen. Maar hij doet niet veel in de paddock, Dan staat ie met zijn maatje maar te staan. En af en toe laat ik hem gewoon echt gek doen en rennen in de grote bak, want dat ei moet eruit dan. Als je rijdt, misschien met losstappen meteen aan het werk gaan, niet alleen suffe rondjes aan lange teugel. Daarna wat losgalopperen ipv draven. dat doe ik ook wel als ie wat fris is. Het ligt er soms een beetje aan. Ik begin ook weleens met een hele vlotte draf. Maar meteen aan het werk en zijn aandacht op jou richten is misschien nog het beste!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:08

Hier is dat ook wel eens het geval hoor, Eigenlijk best normaal, een mens heeft ook zo z'n ups en down, momenten dat ze/hij wil en momenten dat ze/hij niet wilt. Bij paarden dus ook.

Maar goed, Geena heeft het ook weleens, Vandaag net zo een dagje gehad haha Lachen Ik leef er mee, en pas me er na aan, Als ik ga longeren laat ik haar lekker even uitrazen, (en geloof me dan ben ik blij dat ik er niet op zit) Terwijl doe ik haar stal, dan ga ik rustig haar gaan longeren, eerst op het tempo dat ZIJ wil, Als ze zin heeft om te galopperen: Laat ik haar doen. (in de begin fase wellisware, in principe sta ik daar maar, en geef ik aan wat ze moet doen, zij bepaald in welk tempo) Misschien handig om te weten: Ik longeer wel los. (zonder longe)

Daarna maak ik haar duidelijk dat ik nu ga bepalen wat of hoe. (In mijn geval ga ik naar haar toe, laat haar even uitrusten, en laat haar lekker stappen, als ik zeg draf, is het ook draf; Als je genoeg verschil maakt hebben ze het rap door) Geena haar energie zit er altijd wel nog eens in, maar ze doet geen stomme/zotte dingen meer zoals voor heen.

Als ik alleen maar longeer, zet ik haar ook goed aan het werk. Maar als ik nog een zware training ga hebben (cross) dan zorg ik dat ze warm is meer niet.

Bij het rijden zit er bij haar nog genoeg tempo in, maar op dat moment beseft ze (Beseffen ze) heel goed dat IK er nu op zit, dat IK de baas ben, en dat ZIJ naar MIJ luistert; Niet anders.

Veel succes.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:12

mijn bijrijdpaardje staat 24/7 op de wei en als ik met haar in de bak ga rijden maakt ze zich ook vaak sterk en gooit ze galopsprongen tussen de draf door... dan wil ze eigenlijk alleen maar galopperen, maar als je dat dan doet valt ze dr juist weer constant uit... buitenrijden is echter bijna altijd super braaf... wat ik gemerkt is hoe meer ik dr tegen ga houden hoe dwarser ze wordt... dus als ik dr niet genoeg terug krijg, dan maar ff extra hard en dan weer terug nemen. dat werkt meestal wel.. nou heeft ze nog wel eens van die dagen.. vooral als ik een tijdje niet meer in de bak heb geoefend Clown

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:33

zoeken naar een andere stal waar je paard meer buiten kan... of kijken of er in de buurt van je stal een wei is die je erbij kunt huren...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:45

Hooo hoo wacht even heh. Mijn paard komt over het algemeen iedere dag buiten. De paarden hierboven misschien niet...

Tarah komt elke dag zowiezo 6 uur ongeveer buiten. Helaas staat ze dan inderdaad alleen maar een beetje te staan.

Denk dat ik de oplossing wel gevonden heb in het eerst even lekker uitravotten. Dan pakt ze het erg goed op.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit soort problemen. ALle andere paarden hebben er bij ons op stal namelijk geen last van.

Helaas zijn ze op het moment druk bezig met de boel te verbouwen zodat de paarden ook mooi droog buiten kunnen staan. Dus staat ze op het moment iets meer binnen. Maar over het algemeen is mijn stal echt geweldig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:50

Al zou die van mij elke dag in de paddock staan of straks in de wei, hij moet af en toe zijn ei kwijt. En echt, hij is superbraaf en doet nooit echt iets, maar dan merk je dat en gaat ie even. Je kand dagen rijden, maar dat heeft ie tussendoor gewoon en geef hem ongelijk, van mij mag ie. Maar hij doet in een wei of paddock niks. En ik zeg eerlijk, als ie niet zijn ei kwijt is, is het geen probleem. Je voelt het alleen wel. En als je fan laat ravotten zie je het wel. Maar anders, moeilijk maken vanaf het lisstappen en lekker losgalopperen, vinden we samen ook lekker.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 22:54

Je geeft zelf aan dat je paard liever buitenstaat, dus waar wacht je nog op??!!
Denk aan je paard, doe je paard een plezier en zoek een stalling waar ze wel in de winter min. 10 uur oid naar buiten kan..
En als dat niet haalbaas is voor jou en je wilt dit oplossen
moet je voor het belang van je paard kiezen, en haar evt. verkopen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:00

Ze zegt dat haar paard wel naar buiten komt, dus dat is het niet. Mijn pony doet ook niks als ie buiten staat, moet ik hem dan verkopen, omdat ie af en toe wil spelen en rennen? En die van mij staat nooit alleen ook, dus ze hebben gewoon allemaal een andere handleiding! Ik heb dan geen problemen als ie fris is, maar ik herken wel dat ze niks doen en af en toe moeten racen. Ook heeft die van mij meer afleiding nodig denk ik als werk en bezig zijn, dan alleen maar buiten staan. En dat krijgt ie ook!! Dus daarin is elk paard anders!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:46

maaike93 schreef:
Je geeft zelf aan dat je paard liever buitenstaat, dus waar wacht je nog op??!!
Denk aan je paard, doe je paard een plezier en zoek een stalling waar ze wel in de winter min. 10 uur oid naar buiten kan..
En als dat niet haalbaas is voor jou en je wilt dit oplossen
moet je voor het belang van je paard kiezen, en haar evt. verkopen..

Voor haar belang staat ze al zoveel mogelijk buiten. Dus tja verkopen vind ik dan dus absoluut geen optie.

Dat is wel erg rigoureus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:53

Geestelijk je paard prikkelen! Naast beweging, frisse lucht en hun ei kwijt, soms een oplossing. Een bal bijv

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:00

Misschien heeft je paard ergens last van. Het kan zijn dat hij zich sterk maakt en vlucht voor het werk. Wellicht eens na laten kijken door een dierenarts of fysio. Veel suc-6!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:04

Een half uurtje voor het rijden even in de bak los gooien?
Miran had het ook heel erg. Vooral in de winter, het was echt een bommetje Verdrietig. Heb meerdere paarden gereden die in het begin wat heet / wild waren. Meestal vind ik de beste oplossing dan toch om het paard zo veel mogelijk aan t werk te zetten, als ze een keer er vandoor schieten gelijk op de volte zetten en door galopperen. Goed bezig houden vooral veel (slange) voltes rijden dan heb je ook minder kans dat je paard er hard vandoor gaat. Hoe meer je in gaat houden des te lastiger ze worden vind ik zelf, dus gewoon goed voorwaarts blijven rijden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 12:57

Ze had inderdaad wel af en toe last van hoesten. Dus heeft ze nu zo'n poeder. En dat slaat ook gelijk aan. Heb haar niet meer horen hoesten. Het gaat ook beter met het rijden.