Keertwending om de achterhand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon

Keertwending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 00:21

Ik rij momenteel met Kasjmir in het M2, maar ik blijf problemen houden met de keertwendingen om de achterhand. Ik heb al op verschillende 'manieren' geprobeerd om hem deze aan te leren, maar hij doet ze nog niet goed (genoeg). Zijn grootste probleem is dat hij zijn buitenachterbeen onvoldoende onder de massa wil plaatsen, en dus meestal juist naar buiten toe plaatst, en niet 'overstapt'. Hij tilt wel meestal zijn benen op; af en toe blijft hij een pas staan. Voorheen had ik nog problemen dat hij zich niet in de juiste stelling en buiging wilde houden, maar dat is nu opgelost. Maar nu die beenzetting nog. Ik oefen dit ook vaak vanuit een kleine volte en plaats dan de achterhand naar binnen en dat op zich is geen probleem, maar een 'perfecte' keertwending zit er nog zelden in.
(by the way: schouderbinnenwaarts, travers en appuyeren zijn absoluut geen probleem, dus hij heeft geen moeite om stelling en buiging aan te nemen). Dus wie heeft er tips?

Anoniem

Re: Keertwending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:11

Blijft je voorwaartse drang wel voldoende behouden?
Wat gebeurt er als je 'm op een kleine volte zet, en daar eerst heel consequent (en zonder teveel werk voor jou) flink door laat stappen, volte steeds verder sluiten, tot je met je buitenteugel en buitenbeen de schouder steeds een klein stukje omzet naar binnen, en METEEN weer voorwaarts stappen op je kleine circeltje? Echt goed voorwaarts houden dus, en echt stapje voor stapje je woda inzetten en weer eruit op de circel.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:16

wat ik wel eens doe is juist het paard door een halve achterwaartse hulp op de achterhand plaatsen en vervolgens de keertwending in te zetten. Hierdoor moet ie dus wel die achterhand goed gebruiken. Maargoed dat is vooral een kwestie van aanvoelen. En tijdens het keren moet je dan wel je voorwaartse drang behouden maar die wek je dus juist op door meer gewicht achter te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:25

Ik snap jouw gedachte achter je oplossing Oosterhoff, maar dan moet je wel een ruiter hebben die goed aanvoelt wat er in het achterbeen gebeurt, en DIRECT actie kan ondernemen als het achterbeen blijft staan. Anders krijg je weer tactfouten in het doorstappen tijdens de wending.
(Reden dat ik deze opmerking plaats is dat ik zo weinig mensen zie die in de praktijk ècht voeling met het achterbeen hebben). Voordeel van de methode van Oosterhoff is wel dat je het paard echt met de massa op het binnenachterbeen plaats (mits goed uitgevoerd natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:02

Zoek je zelf wel naar het juiste gevoel? Want bij een keertwending hoort hij niet over te stappen tijdens het draaien. Misschien ligt daar je probleem wel.

Plaats hem op die kleine volte juist eens schoudervoor en draai van daaruit door je wending in. Ga niet zitten prutsen met je buitenbeen, laat het alleen maar liggen als begrenzer, verder niets mee doen. Blijf zelf licht naar binnen zitten, draai je heup iets naar binnenvoor zoals je in het aangalopperen doet.

Wat zegt je eigen instructrie?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:07

Online heeft ook de neiging om bij de eerste pas zijn buiten achterbeen naar buiten te plaatsen en hem daarna wel goed af te maken.
Ik zag dat de vorige week toen ik naar de les van mijn vriend stond te kijken. Hij moets van zijn instructrice voor de inzet van de keertwending toch agressiever met zijn buitenbeen inkomen.
En inderdaad, toen ging het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:14

Sharon ik zat even je berichten terug te kijken, en zag dat je ergens noemt dat je teveel punten laat liggen op de woda. Heb je van de jury ook nuttig commentaar gekregen?
Of schrijven ze tegenwoordig geen opmerkingen meer op de protocollen? (ben al langere tijd uit het dressuurwedstrijdencircuit, vandaar mijn vraag)

Opmerking van Zep is ook een goede; ik ben er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat je DOORstappen bedoelt ipv OVERstappen.
Heb je de oefening wel eens op een goed leerpaard gereden?

Mbt wel of niet buitenbeen vd ruiter; bij mijn redelijk ver doorgereden merrie doe ik ook weinig met m'n buitenbeen, maar bij mijn jonge paard moet ik wat duidelijker inzetten met m'n buitenbeen. Heeft echter met het buitenvoorbeen te maken en niet met wat er achter gebeurt.

Heb je anders eens een filmpje waarop je de oefening uitvoert?

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:15

dit ga ik volgen. Interessant onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:18

ik moet zeggen dat het wel een beetje gokken is, zo van achter de pc Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:34

Ach altijd leuk toch, potje gokken? Alleen jammer dat we d'r niks mee kunnen winnen Nagelbijten / Gniffelen

Sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:06

Hé allemaal, alvast bedankt voor jullie tips.
Ja, ik heb wel vaker op een goed leerpaard gereden, en dan 'is er niet veel aan' om het goed te doen. Mijn jurycommentaar bestaat er alleen uit dat het niet goed is (en dan krijg ik een 4 of een 5), alsof ik dat niet weet... Met overstappen bedoel ik eigenlijk dat hij zijn buitenbeen dus niet naar binnen plaatst maar eerder naar buiten wegzet. Kasj is daarbij gevoelig voor teveel druk, dan kan hij kort gaan stappen. Dus jullie opmerkingen om hem goed naar voren te rijden zal ik goed blijven onthouden. Ook op de volte vanuit schoudervoor zal ik eens gaan proberen, kijken of dat beter gaat. Mijn instructeur heeft er zelf ook eens een keer op gezeten (hij is zelf meermaals Z2-ruiter), maar hij kreeg het ook nog niet zomaar voor elkaar. Ik denk dat het voorwaarts houden wel een goeie is...
Nog meer tips zijn uiteraard welkom.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:10

als het echt zo lastig is is het ook gewoon goed mogelijk dat ie het gewicht nog niet aankan op de achterhand dan is het dus zaak om die achterhand sterker te maken

Sharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:42

Aan de achterhand wordt gewerkt. Hij is de laatste tijd al hard vooruit gegaan. Het gewicht op de achterand is opzich geen probleem (meer). Nu de rest nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:23

Eerst zorgen dat je ze groot goed kunt stappen en dan pas kleiner gaan maken. Pak steeds korte stukjes mee, niet steeds de hele keertwending willen stappen.