Stijf of..? Wat is het en hoe lossen we het op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SelenaV

Stijf of..? Wat is het en hoe lossen we het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 21:37

Hallo,

Vorig jaar voorjaar heb ik mijn merrie beleerd.
Ze is net vorige week 4 jaar geworden. Lachen

Sinds een tijdje hebben we problemen op de linkerhand.
Het gevoel is erg moeilijk te beschrijven maar ik zal het toch proberen.

Als ik op de linkerhand rijdt en ik vraag wat stelling, dan buigt ze niet soepel door haar hele lichaam.
Of ze hangt of ze kantelt maar ze laat niet los aan de voorkant, door dit plaatst ze haar achterhand ook niet eronder, waardoor ze achter verkort gaat stappen en het lijkt dat ze kreupel los.

Althans ik denk dat ze zo verkort loopt omdat ze haar zo vast en stijf houdt op links, maar helemaal zeker weten we niet. Weet iemand misschien wat het anders kan zijn?
En als het wel komt door de stijfheid op de linkerhand, wat we hiervoor kunnen doen.

Ook als ik voor iets meer stelling probeer te vragen en tegelijkertijd haar achterhand er onder druk wordt ze pissig en komt ze voor wat omhoog.
Met het aanspringen in de galop op de linkerhand bokt ze soms of ze springt verkeer aan.

Ze is paar weken terug naar de fysiotherapeut geweest, maar denk dat het nog een keer moet.
Of kan ik dit rijdendeweg oplossen, of kan het zijn dat iets anders aan de hand is. Verdrietig

Help, wij weten het niet maar vervelend is het wel!! Ach gut

Anoniem

Re: Stijf of..? Wat is het en hoe lossen we het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:21

Fysiotherapeut zal kunnen ondersteunen, maar niet het hele probleem weg kunnen nemen omdat de oorzaak van de scheefheid of blessure niet aangepakt wordt.

Wat zegt je instructeur ervan? Rijtechnisch probleem? Of is het een groeitechnisch probleempje, gezien de leeftijd van je paard?

En hoe is het paard aan de (dubbele) longe? Krijg je 'm dan wel lekker gebogen?

Wat zei de fysio bij de vorige behandeling eigenlijk? Kon hij/zij duidelijk vinden waar het probleem zat en een evt. oorzaak aangeven?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:27

Het eerste waar aan ik in dit geval denk is: mondprobleem. Ik zou er allereerst de tandarts bij halen.

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:33

Ik zou als ik jou was sowieso de fysio en de tandarts laten komen. Daarna aan de (dubbele) longe los proberen te trainen, lukt dit niet dan aan je instucteur vragen. lost dit allemaal niets op, misschien röntgenologisch laten keuren?! maar dat moet je er dan wel voor over hebben qua prijs kaartje;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:10

Ik zou inderdaad nog een keer bij de Fysio langs gaan, even bij de gebitverzorger langs gaan en het zadel even na laten kijken. Je paard is nog in de groei en wordt steeds gespierder, ook op de rug. Misschien is het ook wijs om haar even af te trainen in een paar weken, dan half april tot half mei even lekker in de wei te doen. Het is een jong paard dat al fantastisch heeft gepresteerd, daar moet je heel zuinig mee om gaan. Ze moet er wel lol in houden. Ik zet al mijn paarden in de zomer een maand op de wei (en dan rijd ik dus ècht niet). Ze zijn dan weer zo fijn als je ze weer op pakt na die 4-6 weken! Lachen

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:53

Dit klinkt haast wel hetzelfde als het probleem wat mijn zus had met haar (bijna) 4 jarige ruin.
Het bleek dat hij ook helemaal vast zat aan een kant. Daardoor kon ze ook moeilijk stelling vragen.
Ze heeft het opgelost door hem goed los te rijden, met bijv. veel slangenvoltes en 8-tjes te rijden.
Hierdoor komt het paard goed los. Door die 8-tjes te rijden, kun je heel goed stelling vragen. Als het niet wil (en je paard is al wat losser) maak je de 8-tjes nóg kleiner.

Hij had ook gehad dat hij zijn pas niet echt goed afmaakte en daarbij alsware wat ging 'hippen'. Het leek dus ook net dat hij kreupel was. Bij hem was het meer een kwestie van meer been en voorwaarts rijden. Daardoor ging hij zijn pas goed afmaken en kwam de achterhand er meer onder en hield op met het 'hippen'. Het hangen en kantelen met z'n hoofd had hij niet, dus de oorzaak daarvan weet ik op dit moment niet.

Tevens had ze ook een probleem met het aanspringen aan een kant, maar dat kwam meer door haar houding. Ze knikte wel eens wat naarbinnen in als ze in een hoek ging aanspringen. Daardoor ging hij in de verkeerde galop. Ik wil hiermee niet zeggen dat dit ook het geval bij jou is.

Misschien helpen deze verhalen je iets Lachen