Drijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:28

Ik heb een probleem met drijven. Eigenlijk heb ik al sinds dat ik rij problemen met de gallop. Dit lukt dan ook niet altijd. Nu zijn we er sinds kort achter gekomen dat ik waarschijnlijk mijn been niet goed aanleg. Dit is dan met name m'n linker been. Ik drijf mezelf dus helemaal gek, terwijl het paard er niets of weinig van merkt omdat ik in de lucht drijf zegmaar Lachen
Nu het duidelijk is waarom het dus niet altijd even goed gaat kan er aan gewerkt worden in de les, maar wie weet hebben jullie ook nog wel wat tips.

lana_te

Re: Drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:33

ja dat heb ik ongeveer: ik had er ook problemen mee. ze hebben me een zweepje gegeven en een stel goede teugels Haha! probeer is van stap in galop te valen dat zit je niet zo te schokken om je been aan te drijven Haha! of probeer het zonder zadel dan heb je ook minder last van dat zadel en leg je je been outomatisch harder aan

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:13

Vraag eens aan iemand of hij je paard wil longeren, jij erop en je houding oefenen maar. Heb je meteen iemand die kan zeggen of je goed zit of niet Knipoog
Neem er de tijd voor Lachen
Als je benen goed liggen en je paard reageert nog steeds laks gewoon een tikje erbij. Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 21:19

Dankje voor jullie tips!!

Ik ga inderdaad eens vragen of ik zonder zadel mag rijden!

Ik zit inderdaad over longe lessen te denken alleen is daar de mogelijkheid niet voor. Zit er over te denken in de zomervakantie een zitcurcus ofzo te volgen maar ben daar nog niet veel wijzer over geworden. Aangezien het natuurlijk nooit verkeerd is om aan je houding te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:10

Hammie, hoe kun je "in de lucht drijven" als je je been gewoon aan je paard hebt liggen? Of ben je een kleine ruiter op heel groot paard of andersom?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 14:09

Ik ben opzich niet heel klein (1.73), maar heb erg korte benen. Ik denk dat het daardoor komt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:48

Heb je al eens kritisch naar je zadel in combi met je houding en zit gekeken?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:52

Die zijn niet ideaal maar tja heb weinig keuze moet het er mee doen met het zadel dat het paard waar ik op mag heeft Lachen. Om deze reden zijn er wel al hoop paarden afgevallen dus rij nu vooral op paarden met een beter passend zadel voor mij Lachen
alleen dat heeft het probleem nog niet opgelost Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 22-03-07 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:02

dit topic ga ik ook volgen, ik heb volgens mij hetzelfde probleem

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:32

Je bedoelt je linkerbeen leg je niet korrekt achter de singel en met je rechterbeen lukt het drijven niet goed? Of bedoel je dat je je rechterbeen wel achter de singel hebt, maar dan niet kunt drijven met je linkerbeen?

Het zijn idd signalen dat je aan je zit moet werken. Behalve zitlessen kun je ook rijden zonder beugels en dan gewoon veel overgangen gaan rijden, draf, galop en weer terug etc.

Work hard, play hard! Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 20:38

Ik raak m'n paard zegmaar niet. Dus loop *lucht te drijven*. Vind het erg moeilijk uitleggen want voor mijn gevoel doe ik het wel goed, maar er komt geen reactie van het paard of maar heel even. Aangezien het een probleem is dat zich bij meerdere paarden voordoet zijn we verder gaan kijken en blijkt dus dat ik niet goed drijf dus weer dat *luchtdrijven*. Ik raak m'n paard niet met m'n been en dan is het links erger dan met m'n rechter. De drijvende hulp ontbreekt hierdoor.

Ik ben de laatste tijd al vaker zonder beugels aan het rijden, alleen ook dan lukt het niet om in de gallop te komen weer om hetzelfde probleem.

Tja en dan zeggen ze dat paardrijden niet zo moeilijk is in de theorie Clown maar in de praktijk pfff Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:23

Hammie, als jij je been gewoon ontspannen af laat hangen in stap he, voel je dan de buik van je paard rustig links/rechts tegen je kuit aankomen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 20:48

Nee, dat voel ik dan niet. Zal even kijken of ik wat foto's kan vinden Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:42

Hier wat foto's weet niet of jullie daar wat aan hebben. De meeste zijn al wat ouder Lachen

Afbeelding (van ongeveer 1.5 jaar geleden)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QUXEKVJX Bloos dat is dan wel een beetje een heel rare foto maar daar zie je dus dat m'n benen overal heen gaan en niet aan m'n paard liggen in gallop Nagelbijten / Gniffelen (van een jaar geleden)

Afbeelding (van 0,75 jaar gelden)

Afbeelding (van nog geen half jaar geleden)

http://img167.imageshack.us/img167/1846/larscopyuu2.jpg
iets groter vandaar een link. Op de rechter foto hangen mijn benen in rust, daar is dus ook goed op te zien dat m'n benen afhangen Nagelbijten / Gniffelen

De meest recente foto's heb ik helaas hier niet op de computer staan ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, en mij zo wat meer tips kunnen geven Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:51

Ik zie in elk geval al op een foto dat je scheef zit. Nu kan dat natuurlijk een moment opname zijn. Lukt de galop op links EN rechts niet of is het maar een kant wat problemen geeft? En geef je, als je aan wil springen, ook wel de drijvende zit hulp erbij? Pak je niet toevallig je teugels strakker om meer steun te krijgen? Allemaal dingetjes die je pas ziet als je aan het rijden bent. Daar heb je les voor! Op de laatste foto heb je in elk geval je armen veels te strak. Zorg dat je een bochtje in je elleboog houd.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:55

Het is met name links om, maar komt ook regelmatig in de rechtergallop voor.
Dat wat je zegt van de teugels klopt, daar hebben we nu veel aan gewerkt en geef nu meestal (tja je leert iets sneller dan je het weer afleert) goed mee. Alleen daarmee gaat het helaas niet beter, en vandaar dat nu het *been probleem* naar voren kwam Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:25

Maar je zet je paard natuurlijk niet alleen maar met je been aan in galop. Een hoop ruiters vergeten dat ze al de hulpen gelijk moeten geven.D.w.z buitenbeen achter de singel ( niet vanuit je knie buigen ) binnenbeen geeft drijvende hulp, en kruis aantrekken. Het paard moet een beetje in stelling lopen naar de kant van de galop waar je in wil ( dus linker of rechtergalop ) Dan natuurlijk heel goed op je teugels letten dat je wel contact houd, maar niet de rem erop zet.Wat een hoop ruiters ook doen is met het bovenlichaam naar voren gaan zitten. Op dat moment kan je niet je drijvende hulp vanuit je bekken geven. Moeilijk he????

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:44

Ja ik weet het het lijkt zo makkelijk maar als je eenmaal op het paard zit pfff Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet dat er veel meer bij komt kijken en we werken er elke week hard aan, alleen is zo moeilijk vandaar dat ik wat extra hulp zoek via jullie omdat dit toch wel een hardnekkig probleem is Nagelbijten / Gniffelen

Morgen heb ik weer les dus zal jullie tips tot nu toe meenemen en er mee aan het werk gaan Ja

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:56

Ik probeer zo veel mogenlijk te drijven met mijn bekken. En dit helpt zeer goed, ik moet dan ook vaak overdrijven. Maar zo leer je het.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 20:32

Ok dus als ik het goed begrijp leg je niet de nadruk op het met je kuiten drijven? Dus dat je met je bekken drijft en je daardoor automatisch je kuiten goed aanlegt en daarmee de voorwaartse hulp geeft?