Ullwinn voor de wagen met mijn nieuwe tuig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Ullwinn voor de wagen met mijn nieuwe tuig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:17

De keren dat hij voor de kar heeft gestaan zijn zowiezo op 2 handen te tellen, zo niet zelfs op 1 hand.
Ik heb hem zelf 'beleerd' voor de wagen, daarna heeft hij een paar keer voor een wagentje gestaan.
Nu was het alweer zo'n jaar geleden gok ik, dat hij voor de wagen heeft gestaan. Nu heb ik mijn eigen
wagentje en een vriendin van mij wilde graag even mennen, dus eerst even met Marga weg geweest
en daarna Ul nog even meegenomen. Hij deed het SUPER Lovers Hij vond het wel een beetje spannend
en het was voor ons allebei een beetje wennen. Ik wil nog een ander bit voor hem hebben, want hier is
hij heel gevoelig op, maar dat heeft ook met (gebrek aan) zijn ervaring voor de wagen te maken.

Ennnnn...het valt vast op, maar ik heb een nieuw tuig!!! Ik zag het laatst op Marktplaats staan en dacht,
dat MOET ik hebben Kwijl Dus ik kon het overkopen voor een mooi prijsje. Toen ik het kreeg was het een
beetje droog en groenig uitgeslagen, maar nu ik het twee keer heb ingevet is het weer super! En er
zat weer een mooi verhaaltje aan Haha! (zou ook eens niet he) Ik kon nog vaag een naam lezen en typte
die in op Google... Blijkt dat het een handgemaakt Hongaars tuig is wat vééééél meer waard is dan dat
ik er voor betaald heb Bloos
http://www.koczkasloszerszam.hu/
Mijn tuig:
http://www.koczkasloszerszam.hu/galery/ ... age-04.jpg

Noujah, hier de foto's dan, zijn geen hoogstandjes, de zon had ons verlaten en de camera stond
verkeerd ingesteld.

Wegstappen na het wachten, er kwam een gigááántische vrachtwagen langs
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lovers Lovers Lovers
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CtjeLief

Re: Ullwinn voor de wagen met mijn nieuwe tuig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:21

nu word ik zelf niet warm van een fjord hoor (wel heel gezellig om te zien altijd!) maar je hebt een heel mooi tuig vind ik! heel chique, leuke combi zo!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:22

wat zier dat er leuk uit!! mooie fjord zeg:D hij doet het goed he voor de kar! succes er mee!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:26

super mooi tuig Lachen
staat hem mooi
jammer van die schuur plekken op zijn lijf

alleen 1 dingentje
is fijner voor het paard om er bitringen om te doen
ik heb mijn haf zijn mond er ook een keer mee open gereden omdat die ringen omhoog en omlaag kunnen

maar su6 verder leuk dat je hem ook zelf beleerd heb
de mijne had ik samen met mijn ex gedaan

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:27

CtjeLief schreef:
nu word ik zelf niet warm van een fjord hoor (wel heel gezellig om te zien altijd!) maar je hebt een heel mooi tuig vind ik! heel chique, leuke combi zo!

wat is er mis met een fjord Rolleyes
kakker

Maar leuk beesie Lovers
Gaat al goed Lachen zeker als je weet dat julie bijde nooit mennen Knipoog
Vet mazzel van dat tuig!! Bloos!
Waarschijnlijk wisten die mensen het zelf niet eens Nagelbijten / Gniffelen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:45

gelukkig is er helemaal niets mis met een fjord!! (niet dat ik weet?) maar het is gewoon niet een ras waar ik van hou, ze spreken me niet aan, maar ik vind het mooie foto's en het tuig vind ik erg chique bij het paard staan!

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:22

heyy leuke foto's Knipoog

zo zie ik hem ook nu anders Tong uitsteken nu moet ik je paardjes maar via bokt zien dan in het echt Clown

nou groetjessss

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:23

gelukkig, smaken verschillen Haha!
anders had iedereen hetzelfde paard...

fjord loopt er mooi voor!
zoals al eerder is opgemerkt, misschien fijner met bitringen..

en mooi tuig!
(het tuig dat ook op die site staat als marathon tuig als bovenste, lijkt op dat van semir... en die was ook heel erg duur)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:26

mooi tuig hoor staat super bij je fjordje

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:29

CtjeLief schreef:
gelukkig is er helemaal niets mis met een fjord!! (niet dat ik weet?) maar het is gewoon niet een ras waar ik van hou, ze spreken me niet aan, maar ik vind het mooie foto's en het tuig vind ik erg chique bij het paard staan!

dat hoeft niet heel bokt te weten Rolleyes
Op HAW gaat het om rijtechnische tips...

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:32

Wow, sjiek tuig! Staat je fjord goed Ja

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:34

ziet er leuk uit!, maar hoort er geen broek bij het tuig ? of is dit speciaal tuig of zo? ( ik heb niet heel veel verstand van mennen Knipoog )

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:35

Erg sjiekdefriemel dat bruine tuig Haha!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:44

Wat een leuke berichtjes allemaal Lachen Dat niet iedereen van Fjorden houdt is algemeen bekend,
maar daar kan ik niet mee zitten hoor, ik vind ze gewéldig en daar gaat het toch om? Haha!

Het is inderdaad jammer van zijn schuurplekken, het is moeilijk om een goed passende deken te
vinden voor een Fjord. Het is dat het dekenseizoen bijna is afgelopen, maar volgend jaar ga ik
maar een Diminick deken proberen denk ik.

Ik heb verder nooit problemen gehad met dit bit hoor, bitringen zijn niet nodig. Alleen mijn Fjordje
is nogal licht zijn zijn mond normaal en hij heeft wat moeite met dit bit, al gaat het aan het eind
al veel beter dan aan het begin Ja

Er hoort inderdaad een broek bij het tuig, maar die had ik niet omgedaan omdat mijn wagen 4 wiel
geremd is en ik alleen maar een klein rondje door het dorp ging rijden.

@ chica_lover1 Hij is zo ook leuk he, ik zag laatst nog een foto van jou met hem tijdens de hersftrit Cool

Tjaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:53

WAT EEN STOERE FJORD>! Lovers

Ook een mooie tuig. Lachen
Staat hem ook mooi.
Leuk koppie. Haha!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:21

Ullwinn schreef:
Wat een leuke berichtjes allemaal Lachen Dat niet iedereen van Fjorden houdt is algemeen bekend,
maar daar kan ik niet mee zitten hoor, ik vind ze gewéldig en daar gaat het toch om? Haha!

Het is inderdaad jammer van zijn schuurplekken, het is moeilijk om een goed passende deken te
vinden voor een Fjord. Het is dat het dekenseizoen bijna is afgelopen, maar volgend jaar ga ik
maar een Diminick deken proberen denk ik.

Ik heb verder nooit problemen gehad met dit bit hoor, bitringen zijn niet nodig. Alleen mijn Fjordje
is nogal licht zijn zijn mond normaal en hij heeft wat moeite met dit bit, al gaat het aan het eind
al veel beter dan aan het begin Ja

Er hoort inderdaad een broek bij het tuig, maar die had ik niet omgedaan omdat mijn wagen 4 wiel
geremd is en ik alleen maar een klein rondje door het dorp ging rijden.

@ chica_lover1 Hij is zo ook leuk he, ik zag laatst nog een foto van jou met hem tijdens de hersftrit Cool

Hoi hoi,
Wat een leuke combinatie zeg, en je tuig vind ik ook heel mooi.
Ik heb nog een paar tips voor je.
ALs je zonder broek gaat rijden (kan best als je wagen geremd is) zorg dan wel voor strengendragers want nu kunnen de strengen echt in bogen gaan hangen en voor je het weet heeft je paardje er een been overheen getild.
Je hebt al heel goedkope strengendragers van elastiek.
Nog een tip, als je paard zo gevoelig reageert op je liverpoolstang kun je overwegen om de leidsels aan de bril van het bit te doen.
Dan is de hefboomwerking van het bit weg, ook de kinketting (of kinriem) kun je wat losser doen.
Je zal zien dat je paardje dan veel fijner op het bit loopt.
Succes met mennen, je hebt een leuke combinatie. Knipoog

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 10:23

Het was pas voor het eerst dat ik met dit tuig ging mennen. Ik had de broek er mede
niet om gedaan omdat er nog wat gaatjes bij moesten komen en daar had ik gisteren
de mogelijkheid niet voor. Maar ik zal inderdaad eens gaan kijken naar strengophouders,
ik wil toch nog andere leidels kopen, want deze zijn zwart en horen bij mijn andere tuig.

Ik zat later ook te denken dat ik inderdaad de leidsel aan de bril kan doen, ik ben zo gewend
om ze op het eerste leidselgat te doen, omdat mijn andere Fjord (de moeder van deze Fjord)
wel altijd de leidsels daar heeft en daar ook super mee loopt Ja

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:29

Ik vind jullie er erg leuk uit zien. Erg mooi tuig trouwens.
1 tip: Vindt iemand die de uiteinden van je bomen (wij noemen dat stokraam) een beetje naar buiten buigt en wat naar beneden.
Zo krijgt hij in een wending de uiteinden in zijn hals.
Succes met mennen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:40

Mooi hoor, ook erg leuk dat bruin! Ziet er heerlijk uit. En wat maakt het nou uit of iemand een fjord wel of niet leuk vind. Ze mag toch wel commentaar geven op HAW. En zoals Ctjelief weet wordt ik niet warm of koud van arabieren Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:20

Superchique staat dat tuig hem hoor Knipoog prachtig mooi, beetje zo'n warm roodachtige gloed over het bruine heen, mooi hoor!

Hij loopt al best wel netjes, als je nagaat dat hij nog niet zo veel voor de kar is geweest. Zoals Janine al zei; strengophouders is wel handig als je geen broek gebruikt, anders gebruik je de broek als 'strengophouders'. En inderdaad leidsels in de bril en kinketting gaatje losser wil wel eens helpen. Als hij écht heel gevoelig is in zijn mond kun je ook nog proberen het bit gaatje hoger of lager in de mond te hangen, of misschien een wat dikkere liverpoolstang proberen met een rubber mondstuk, dat wil voor gevoelige paardjes ook nog wel eens helpen Knipoog

Succes er mee, en mooie wagen ook trouwens. Zorg je nu dat je hem er vaker voor zet??? Haha! Met zo'n mooie combinatie kan dat haast niet anders, toch? Knipoog

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 14:18

Bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad even kijken hoe ik het moet doen met de boom.
Mijn andere Fjord heeft er geen last van, maar die loopt dan ook gewoon nageeflijk en
niet echt aan de teugel. Ik kreeg van iemand anders de tip om de strengen een gaatje
langer vast te maken. Dat ga ik eerst maar proberen, dan kan de boom later altijd nog
verbogen worden. Ik heb trouwens ook een langboom bij deze kar, dus nu wachten tot
zijn zusje groot genoeg is om voor de wagen te kunnen. Duurt nog een jaartje of 2 Haha!

Ik ga uiteraard vaker mennen nu, helaas wordt zijn moeder verkocht, dus kan ik niet
meer met haar mensen en zij heeft veel meer ervaring met mennen. Maar als de wei
droog is, ga ik ook eens dressuurmatig met Ullwinn aan de gang, tot nu toe heb ik alleen
maar op straat kunnen mennen. Het bos is helaas nog wat te ver weg. Ik ben ook heel blij
met mijn wagen, heb hem voor een mooie prijs kunnen kopen en hij is door die man
helemaal gestript en opnieuw in elkaar gezet Ja

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 15:21

Iemand anders misschien nog tips? Haha!