Beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:55

Hallo Bokkers,

Ik rijd al een tijdje bij iemand in het dorp op Friese paarden.
Allemaal merrie's. 3 zijn er beleerd en nu is er nog 1 die ik graag onder
het zadel wil. Ik heb met de eigenaar erover gepraat en hij vond het goed.
Nu gaat mijn vriendin me helpen (heeft stage gelopen op een aantal bedrijven
waar ze met Friesen fokken, en veel beleerd), maar heeft iemand tips voor mij,
op het gebied "Beleren" ?

Niet: Laat het door een prof doen, Want die heb ik dan bij de hand.

PS: De merrie is ong 4 jaar.

rensjeenrick

Re: Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:19

ik heb tips voor je ik heb zelf ook een friese merrie. Pling
die ik aan het beleren ben,met iemand anders.
ik zou zeggen begin rustig poetsen zadelen.
daarna longeren.
dat onderdeel ging bij ons niet zo goed en hebben haar een paar keer los moeten laten.
doet dat met een gewoon halster,niet een kaptoom.
zorg dat je met zijn 2ee bent en laat haar kleine rondjes lopen longeer in het begin niet te lang anders gaat ze ontsnappen.
doe het desnoods zo dat iemand mee loopt naast hat paard.
2-als dat goed gaat ga je in de stal of buiten als iemand het paard vast heeft hangen aan de zij kant niet te lang.
3 dat oefen je een tijd en dan ga je er op zitten.
dat herhaal.
en dan doe je dat buiten.
dan weer hangen. Pling
3 ze moet goed naar stem hulpen luisteren en dan klim je aan de longe een keer door en je zit.
kijk uit dat word bokke dus zorg voor een sterk iemand laat haar uit bokken en razen.
dan ga je wat spelen met de teugels pas als ze dat allemaal goed kent kun je veder gaan. Pling
groetjes en veel plezier Pling rensje

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:10

Tnx,, Dat lijken me zeer bruikbare tips..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:14

ik zou de tips toch niet serieus opvatten maar goed.
hangen op stal lijkt me zo en zo erg gevaarlijk, wat als je paard omhoog komt.
Verder is het geen feit zoals het bij rensje over komt dat je paard gaat bokken zodra je in het zadel zit.
Doe alles heel rustig stap voor stap en ik zeg het toch, met professionele hulp want ben bang dat het anders niet helemaal goed komt.
Beter goed aan leren, dan later weer af moeten leren.Succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:17

Dieuwke_H schreef:
Tnx,, Dat lijken me zeer bruikbare tips..

Ik mis een sarcastische smiley denk ik...
Dat meen je toch hopelijk niet he?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 10:58

De smiles stonden uit Bloos

Ik weet wel hoe ik dit moet aanpakken..
En ik ga zeker niet hangen op stal,
als er dan iets misgaat, heb je de poppen aant dansen,,

En ik word geholpen door iemand met genoeg ervaring en bodybuilder (schrijf je dat zo?)
Knipoog

Duss, komt wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:15

de tips zou ik ook niet serieus opvatten ik ben met mijn stage bezig, met een 3 jarige, hebben haar eerst het hoofdstelletje geleerd, toen met hoofdstel longeren, toen ze dat kende, een singeltje om, daarmee longeren, toen een zadeltje op, daarmee gelongeerd, en woensdag voor het eerst met bijzet gelongeerd. we doen het heel rustig aan, als je merkt dat je paard het moeilijk vind, zou ik een stapje terug doen, gewoon heel rustig aan doen.

dit zijn in het kort de stappen hoe wij het doen, als je gaat longeren moet je wel even een lintje door de bak heen doen, dan gaat het wat makkelijker. je moet haar juist niet in kleine rondjes laten lopen maar lekker lang laten lopen.
in de stal hangen moet je nóóit doen, zorg eerst dat ze het zadel goed kent, dan houd iemand anders haar vast en dan kan je gaan hangen, stel dat ze omhoog gaat in de stal, en jij hangt daar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:13

Dieuwke_H schreef:
En ik word geholpen door iemand met genoeg ervaring en bodybuilder (schrijf je dat zo?)
Knipoog

Sjow he, een bodybuilder, jij bent echt goed bezig

Slapen

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 12:38

Jippie schreef:
Dieuwke_H schreef:
Knipoog

Sjow he, een bodybuilder, jij bent echt goed bezig

Slapen

Hoezo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:37

Wat heeft bodybuilden er nu weer mee te maken Verward
Wou je je paard op laten tillen? Clown

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:11

Urielle schreef:
Wat heeft bodybuilden er nu weer mee te maken Verward
Wou je je paard op laten tillen? Clown

Bloos nee, dat was wat sarcastisch bedoeld,
Omdat ik niet heel sterk ben.
Nou, ik denk dat hier wel een slotje op kan, want ik denk dat ik wel genoeg "tips" heb.
Bedankt allemaal,,

edit: Ho,, verkeerd gelezen. Kan geen slotje op.
Nja.

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:10

hangen op stal valt best mee hoor als je dak hoog is en uhh als iemand hem vast heeft

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:52

Zorg er eerst voor dat je een band met het paard krijgt. Als het paard je vertrouwd gaat alles toch een stuk makkelijker. Een goed basis is erg belangrijk voordat je er op gaat zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:59

Op het moment dat je op bokt moet gaan vragen hoe je een paard moet inrijden is mijn advies ( of met iemand die er verstand van heeft) NIET DOEN! Alleen al de opmerking....ik ben niet STERK genoeg, bewijst al dat je van het africhten van een paard niet veel verstand hebt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:20

rensjeenrick schreef:
ik heb tips voor je ik heb zelf ook een friese merrie. Pling
die ik aan het beleren ben,met iemand anders.
ik zou zeggen begin rustig poetsen zadelen.
daarna longeren.
dat onderdeel ging bij ons niet zo goed en hebben haar een paar keer los moeten laten.doet dat met een gewoon halster,niet een kaptoom.
zorg dat je met zijn 2ee bent en laat haar kleine rondjes lopen longeer in het begin niet te lang anders gaat ze ontsnappen.
2-als dat goed gaat ga je in de stal of buiten als iemand het paard vast heeft hangen aan de zij kant niet te lang.
3kijk uit dat word bokke dus zorg voor een sterk iemand laat haar uit bokken en razen.
dan ga je wat spelen met de teugels pas als ze dat allemaal goed kent kun je veder gaan. Pling
groetjes en veel plezier Pling rensje

hier wil ik even op reageren:
(1) ik weet niet wat de rest er van vind maar ik zou nooooit de longe los laten! wat er ook gebeurd vast houden!
(2) nooit in stal opstijgen of gaan hangen, daar krijg je alleen maar ongelukken van is verstandiger om dit in een afgezette bak te doen.
(3) hoezo bokken? als je het goed doet kan er weinig gebeuren, beetje raar om gelijk al te zeggen dat t bokken en rennen wordt.Een sterk iemand heb je niet nodig, paardrijden is geen krachtsport...hoe sterk je ook bent paarden zijn toch veel sterker. Als je het op een goeie manier doet zijn de meeste paarden de eerste keer ohz best braaf.
Spelen met de teugels zou ik in het begin maar laten, belangrijkste vind ik in het begin dat je paard reageert op been en je makkelijk kunt sturen zou nog helemaal niet met nageven gaan beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:39

rensjeenrick schreef:
hangen op stal valt best mee hoor als je dak hoog is en uhh als iemand hem vast heeft

a) een stal heeft wanden waartegen het pijnlijk vallen is
b) de oppervlakte is klein dus als je gelanceerd wordt lig je er gelijk onder en kan je grondhulp je er onmogelijk tussen- of onderuit komen vissen
c) vallen op beton of stenen is zeer zeer pijnlijk

Stal is daarnaast geen werkruimte maar rustruimte voor een paard.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:30

rensjeenrick schreef:

Ik lig toch echt liever met mijn hoofd in het zand, dan op het beton.. Weet niet hoe het bij jou zit..

Hangen op stal, nooit doen..
Lekker in de bak proberen..
Het aller belangerijkste bij het beleren is: Rust, Geduld en kundigheid..

Maar ik denk dat dat wel goed komt Dieuwke..

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:06

Eerst gewoon goed longeren, goed paard naar voren laten lopen zodat hij iniedergeval weet dat hij altijd naar voren moet gaan. Dan voorzichtig zorgen dat het paard rustig en je vertrouwd. Eerst zadel een beetje bij neus houden, zodat hij/zij kan zijn wat er op zijn rug komt, voorzichtig zadel tegen rug/buik aan houden en dan voorzichtig erop houden, voorzichtig aansingelen en gelijk los aan de longe. het zal best dat het paard het nog eng vind, maar hij/zij moet naar voren blijven lopen. zodat hij straks onder het zadel niet gaat staken maar denkt, 'oja ik moet naar voren'. Dan voorzichtig erop gaan hangen totdat het paard stil staat. been er voorzichtig overeen en gelijk in de beugel. wachten tot het paard stilstaat, belonen en dan voorzichtig met stemphulpen (of misschien kleine beenhulp) naar voren laten lopen.

rensjeenrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:07

indd daad ben nog niet zo ervaren maar goed dat maakt niet uit ik wil alleen delen hoe ik het gedaan heb enz zo is het ook gelukt.
maar er zijn betere manieren en hier leer ik ook weer van.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 07:16

Hoe ik het heb gedaan:

Eerst gelongeerd aan een halster, gewacht totdat de basis erin zat (reageren op stemhulp, op tijd stil staan enz. ) daarna een paar keer het hoofdstel omgedaan. Bit nam ze zo aan. Gelongeerd maar nog met de longe aan het halster dat ik eronder had, tijdje later aan het bit.
Paar dagen later zadel erop. Eerst even laten kijken en dan het paard aan de zijkant aanraken met het zadel en zachtjes op de rug leggen.
Voorzichtig aansingellen.
Daarna gelongeerd in de bak met zadel, longe aan het halster(later wel aan t bit). (hoofdstel er overheen) mijn paard reageerde nogal heftig op het zadel, ik dacht echt dat ze het nooit zou accepteren het was echt rodeo Nagelbijten / Gniffelen erg leuk om te zien maar voor haar was t minder ze bleef maar rennen. Gewoon een paar rondjes uit laten bokken enz. wat ik deed als ze te lang onrustig was is de rondjes wat kleiner maken. Toen ze het zadel al meer accepteerde beugels laten hangen, hier reageerde ze ook heel heftig op. ongeveer een week later gingen we hangen. Paard netjes stil laten staan en alleen opstijgen als het paard ook echt stil staat. Eerst even een tijdje blijven hangen, en daarna heel voorzichtig je been erover heen en je paard niet raken. Zachtjes gaan zitten, teugels op maat maken. Gewoon even blijven zitten, belonen en weer afstijgen. Volgende dag ga je weer een stap verder. Iemand met de longe ernaast, daarna stemhulp geven en voorzichtig been erbij en stappen. Mijn paard vond dat nog erg lastig dus na een rondje stap zijn we weer gestopt.

Op m'n stagebedrijf (africhtingsstal) gingen de paarden eerst even aan de longe met ruiter erop, draf deden ze al los, meestal liep er dan iemand in de bak met een longeerzweep om te helpen om het paard in draf te krijgen.
Eerste dingen die wij deden waren:
zorgen dat het paard goed aan t been is.
Goed voorwaarts rijden.
Zorgen dat de rem en t stuur het doen.
Daarna begonnen we met wat overgangen en voltes te rijden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 13:50

Het hoofdstel en een singel kent ze wel.
Ze loopt ook al een jaartje (?) voor de kar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:05

Ieder heeft zo zijn eigen manier en zelf ben ik ook druk bezig met mijn 3-jarige (maart 3 geworden), dus hieronder mijn manier:

- Vanaf dat hij bij mij staat zet ik hem binnen, buiten en poets ik hem. (Bij het binnen en buiten zetten gebruik ik ook de hulpen stap en ho die ik ook in de training gebruik.)
- Na 1,5 maand toen hij al wat vertrouwen had ben ik met hem gaan wandelen, eerst 10 minuutjes en nou loop ik soms 1,5 uur met hem aan de hand. Wennen aan het verkeer, vertrouwen winnen in elkaar en commando's leren. Hij draaft ook netjes aan de hand en reageerd dus al op de commando's ho, stap, draf en terug. Tijdens het wandelen oefen ik ook het stilstaan en achteruit lopen.
- Een maandje terug ben ik met longeren begonnen, eerst in de kleine paddock (afgezet stuk in bak is ook goed) om hem te laten snappen dat ie rondjes moet lopen en na een paar minuutjes weer richting grote bak. Het voordeel van een longeerbak o.i.d. is aan de ene kant groot, aan de andere kant: als ie een keer bezet is en je paard is niet gewend om zonder omheining gelongeerd te worden kan je een uurtje zand-skieen verwachten en ik vind het belangrijk dat ie op zn eigen benen loopt en dus niet steunt aan de omheining.

En zo ver ben ik nu pas, maar dit zijn in het kort mijn volgende stappen:
- Longeren met hoofdstel en halster erover heen;
- Longeren met hoofdstel, halster en singel;
- Longeren met hoofdstel, halster en zadel;
Ik houd het halster er steeds expres bij dat hij wel kan wennen aan het bit en het hoofdstel, maar als ik dan weer iets nieuws probeer (singel, zadel et cetera) dan wil ik niet dat jonge paard aan het bit trekken als ie ervan mocht schrikken en dus houd ik het halster er extra lang bij. Ook longeer ik zo groot mogelijk. Mijn bak is 20 meter breed, dus is mijn longeervolte ook 20 meter doorsnee. Hoe kleiner de volte hoe hoger de belasting en een jong paard hoef ik nog niet teveel te belasten op dat moment.
- Longeren met hoofdstel en zadel;
- Hangen (niet te lang, je bent 3x zo zwaar voor een paard als je aan de zijkant hangt dan dat je er op zit) voor het longeren met hoofdstel en zadel;
- Longeren met hoofdstel, zadel, hangen en gaan zitten;
- Longeren met hoofdstel, zadel, hangen, zitten en paar rondjes stappen aan de longe erop;
- En rustig het rijden aan de longe en zonder longe opbouwen.

Mijn manier duurt best wel lang, maar voor mij is wederzijds vertrouwen het toverwoord en dus ben ik dus al 4 maand mijn ruin aan het voorbereiden en schat ik er met een maand of 3 -4 voor het eerst op te gaan zitten. Een jong paard mag je toch nog niet teveel belasten, dus hoeft het voor mij niet zo snel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:06

ik heb mn fries ook zelf beleerd (was toen nog hengst iniddels ruin) eerst gelongeerd toen hij dat goed doorhad.zadeldeje en singeltje. hoofdstelletje soms met bijzetjes. daarna met zadel gelongeerd. toen was ereen keertje iemand bij en voorzichtig gaan hangen(ging toen voor geen meter) en een paar dagen later was ik alleen en vond hem wel braaf. ben gaan hangen en toen er langzaamaan opgekropen en toen gaan stappen. zo paar keer per week 5 min erop gezeten. en alleen gestapt. daarnaklein drafje en de galop hebben we pas in het bo geprobeert op eeen heeeeeeel lang stuk en daarna pas in de bak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:12

zou toch eerst de galop in de bak oefenen, stel dat ze wel begint te bokken, of er vandoor vliegt, zou eerst zorgen dat de basis er goed inzit (stap draf en galop) en weten dat je haar op tijd terug kunt nemen, en dan pas naar buiten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:39

ik doe het met mijn merrie ook op dezelfde manier als Judje alleen ga ik iets sneller. Ik ben nu ongeveer 3 maanden bezig en inmiddels kent ze het zadel en hoofdstel. De basiscommandos kent ze, longeren kent ze een beetje te goed (ze heeft al door hoe te ontsnappen aan de longe) dus daar gaan we nog aan werken. Ik heb nu net voor het eerst over haar heen gehangen en gekeken hoe ze daar op reageerde. Dit heb ik los in de bak gedaan zodat mocht ze schrikken zowel ik als het paard weg kan. Maar ik heb een koele kikker en die is tot nu toe nog nergens van over de rooie geweest en heeft nog niet 1 keer gebokt (afkloppen). Over een week of 2 wil ik eens een keer op haar gaan zitten ik twijfel nog of ik dat aan de longe doe of niet. Daarna zien we wel weer.

p.s. druk op het bit kent ze nog helemaal niet. Het echte inrijden gebeurt wel met hoofdstel maar met de teugels aan het halster. Ze kan al goed aan de lange lijnen lopen op het halster dus ik begin later wel met het bit.