Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rensje
Dieuwke_H schreef:Tnx,, Dat lijken me zeer bruikbare tips..
ik ben met mijn stage bezig, met een 3 jarige, hebben haar eerst het hoofdstelletje geleerd, toen met hoofdstel longeren, toen ze dat kende, een singeltje om, daarmee longeren, toen een zadeltje op, daarmee gelongeerd, en woensdag voor het eerst met bijzet gelongeerd. we doen het heel rustig aan, als je merkt dat je paard het moeilijk vind, zou ik een stapje terug doen, gewoon heel rustig aan doen.Dieuwke_H schreef:En ik word geholpen door iemand met genoeg ervaring en bodybuilder (schrijf je dat zo?)
Jippie schreef:Dieuwke_H schreef:En ik word geholpen door iemand met genoeg ervaring en bodybuilder (schrijf je dat zo?)
Sjow he, een bodybuilder, jij bent echt goed bezig
Urielle schreef:Wat heeft bodybuilden er nu weer mee te maken![]()
Wou je je paard op laten tillen?
nee, dat was wat sarcastisch bedoeld,rensjeenrick schreef:ik heb tips voor je ik heb zelf ook een friese merrie.![]()
die ik aan het beleren ben,met iemand anders.
ik zou zeggen begin rustig poetsen zadelen.
daarna longeren.
dat onderdeel ging bij ons niet zo goed en hebben haar een paar keer los moeten laten.doet dat met een gewoon halster,niet een kaptoom.
zorg dat je met zijn 2ee bent en laat haar kleine rondjes lopen longeer in het begin niet te lang anders gaat ze ontsnappen.
2-als dat goed gaat ga je in de stal of buiten als iemand het paard vast heeft hangen aan de zij kant niet te lang.
3kijk uit dat word bokke dus zorg voor een sterk iemand laat haar uit bokken en razen.
dan ga je wat spelen met de teugels pas als ze dat allemaal goed kent kun je veder gaan.![]()
groetjes en veel plezierrensje
rensjeenrick schreef:hangen op stal valt best mee hoor als je dak hoog is en uhh als iemand hem vast heeft
rensjeenrick schreef:hangen op stal valt best mee hoor als je dak hoog is en uhh als iemand hem vast heeft
erg leuk om te zien maar voor haar was t minder ze bleef maar rennen. Gewoon een paar rondjes uit laten bokken enz. wat ik deed als ze te lang onrustig was is de rondjes wat kleiner maken. Toen ze het zadel al meer accepteerde beugels laten hangen, hier reageerde ze ook heel heftig op. ongeveer een week later gingen we hangen. Paard netjes stil laten staan en alleen opstijgen als het paard ook echt stil staat. Eerst even een tijdje blijven hangen, en daarna heel voorzichtig je been erover heen en je paard niet raken. Zachtjes gaan zitten, teugels op maat maken. Gewoon even blijven zitten, belonen en weer afstijgen. Volgende dag ga je weer een stap verder. Iemand met de longe ernaast, daarna stemhulp geven en voorzichtig been erbij en stappen. Mijn paard vond dat nog erg lastig dus na een rondje stap zijn we weer gestopt.