discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 15:14

ik wist niet goed hoe ik het in de titel moest verwoorden.
ik kwam vanmorgen aan het denken, wat vinden jullie belangrijker:

- iemand die een niet zo'n nette houding heeft (denk aan voorover vallen, hakken niet uitdrukken enz.) maar het paard wel gruwelijk aan het lopen krijgt.

of

- iemand die helemaal volgens het boekje zit en die niet zo geweldig rijdt.

ik zou zelf gaan voor de 1e optie, natuurlijk is goed zitten en in balans zijn wel belangrijk, maar ik vind het belangrijker dat de ruiter het paard echt goed aan het lopen heeft en niet een beetje op de voorhand rondkachelt.

ben benieuwd hoe jullie erover denken!

Lovely1

Re: discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:15

Ik zie liever iemand met een goede houding op een paard dat wat minder loopt. Die persoon zit dan waarschijnlijk ook het paard niet in de weg. Een persoon die niet goed zit kan zijn paard vervelend in de weg zitten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:17

Redelijk eens met Lovely maar ook weer van de andere kant bekeken:
Als de ruiter met de slechtere houding het paard geweldig aan het lopen krijgt, dan gaat de ruiter er ook vanzelf wel beter op zitten.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:18

Ik denk meer dat het één een gevolg is van de ander... als ik beter ga zitten, gaat mijn paard ook beter lopen. Dat is mijn ervaring tenminste...

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:19

Ik juist het 1e!
Maar het evenwicht moet er wel zijn, en dat vind ik zelf ook wel is moeilijk! Maar als je een paard wat leert en daardoor dus wat overdrevener hulpen geeft en dit afbouwt naar kleinere hulpen moet je soms toch wat minder goed op je paard gaan zitten!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:20

Ik heb persoonlijk nog nooit meegemaakt dat iemand die echt niet goed zat, bijvoorbeeld echt tever voorover/achterover, vreselijk opgestrokken hak enz, het paard gruwelijk aan het lopen kreeg.
Volgens mij zit je dan toch echt je paard in de weg, en dat zie je altijd terug in het lopen van het dier, vaak met name in de ontspanning.

Kleine foutjes, zoals de tenen net niet naar binnen, handen net iets te breed, heel ietsiepietsie voorover zitten, tjah dat zou ik wel voor lief nemen dan. Maargoed bijna niemand zit helemaal perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:20

Optie 1

Je ziet bij mensen die of veel springen of veel paarden zadelmak maken dat ze de rug vaak meer ontlasten en zo meer naar voren zitten.

Imo belemmerd dat het paard niet. En op die manier kan een paard zeker ook lekker aan het werk gezet worden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:21

Ik twijfel..
Wanneer ik (voor mijn gevoel) diep in het zadel ga zitten en echt op m'n zit rij (iig zo voelt het), dan gaat m'n paard lekker lopen.
Maar ik heb nooit zo leren rijden op m'n vroegere manege, dus heb ik juist het idee dat ik dan juist geen goede houding heb. Anders hadde ze het me toch wel zo aangeleerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:22

Optie 1.
Ik ken heel wat springruiters en jongepaardenruiters, zoals RK ook zegt, die niet netjes zitten maar wel stevig zitten en een paard kunnen laten lopen zoals je hem onder een ander niet ziet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 15:24

ThaGirl schreef:
Ik twijfel..
Wanneer ik (voor mijn gevoel) diep in het zadel ga zitten en echt op m'n zit rij (iig zo voelt het), dan gaat m'n paard lekker lopen.
Maar ik heb nooit zo leren rijden op m'n vroegere manege, dus heb ik juist het idee dat ik dan juist geen goede houding heb. Anders hadde ze het me toch wel zo aangeleerd?

bij veel maneges leer je de verkeerde dingen... tenminste dat zie ik heel veel.

ik val zelf ook snel voorover (vanwege rugproblemen), maar rij wel op mijn zit en zit ook in balans.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:24

Ik vind dat trouwens ook vaak niet storend uitzien, dat ietsje voorover zitten om de rus te ontlasten ed. Zou ik ook nooit zo'n probleem van maken. Dat is inderdaad iets minder netjes, maar niet storend.
Een (gedeeltelijk) echt slechte houding echter dan denk ik dat daar toch eerst hard aan gewerkt moet worden alvorens iets van het paard te gaan vragen. Maar ik denk dat je daar als ruiter zelf ook wel tegenaan loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:25

Ik denk dat die ruiter dat paard ook niet lekker aan het lopen krijgen, zoals wel in optie 1 Lachen

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:26

optie 1 : goed zitten kan je leren.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:27

optie 1.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:30

Zeker optie 1, ik ben het met Urielle en RK eens. Als een ruiter het paard echt stoort, zal een paard nooit goed gaan lopen. Een ruiter die volgens het boekje zit, kan het paard nog steeds zo storen ( door bijv. te stijf te blijven ) dat hij het paard belemmerd.

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:49

zie
Laatst bijgewerkt door Flurry op 21-03-07 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:54

Gruwelijk aan het lopen: dit zegt toch al genoeg. Dit kan nooit goed zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:55

Absoluut optie 1, hug rond en hakken niet uitgedrukt schaden het paard niet, het wordt een heel ander verhaal als iemand serieus achter de beweging blijft en op die rug rond zit te bonken, maar dan zou hij hem waarschijnlijk ook nooit zo aan het lopen krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:55

Goofy44 schreef:
Gruwelijk aan het lopen: dit zegt toch al genoeg. Dit kan nooit goed zijn.

Eh...volgens mij snap je hem niet. Gruwelijk kan ook gruwelijk mooi of gruwelijk goed zijn Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:56

Ik begin altijd eerst aan mijn houding en dan het paard wand :
Verbeter de wereld ( in dit geval paard ) begin bij jezelf Lachen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:02

Pas als JOU houding en zit goed is, kun je een paard écht goed aan het lopen krijgen.
Een goede houding en zit is namelijk niet alleen belangrijk voor het plaatje, maar ook omdat dat de juiste marnier is. De juiste marnier waarmee een paard niet stoort, en wél lekker aan het lopen krijgt.

Als jij alleen maar voorover hangt, en het paard vast zit te houden met hele strakke armpjes, kun je ook niet van het paard verlangen dat hij wel lekker loopt.

Cassidy schreef:
Absoluut optie 1, hug rond en hakken niet uitgedrukt schaden het paard niet, het wordt een heel ander verhaal als iemand serieus achter de beweging blijft en op die rug rond zit te bonken, maar dan zou hij hem waarschijnlijk ook nooit zo aan het lopen krijgen.

Hakken niet uitgedrukt is wél erg, want dan span je je kuiten niet genoeg aan, en kun je een paard dus ook niet op druk rijden met been.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:10

strakke armpjes en naar voren zitten hoeven niet samen te gaan, in tegendeel, meestal zie je bij de springruiters die ook dressuurmatig nog iets verlicht zitten veel meer ontspanning in de ellebogen en schouders dan de dressuurprikkers die koste wat het kost recht willen zitten met alle spanningen vandien

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:17

Hey, Een juiste houding is heel belangrijk, daar begint het eigenlijk allemaal mee. Door een goede houding voel je het paard met je zit onder je lopen en kan je bv. aanvoelen of je paard een actief achterbeen heeft. Tevens zorgt het ervoor dat je benen stiller aan je paard liggen en dus fijnere hulpen kan geven. Als je in de verkeerde houding zit kan je nooit op de goede manier ontspannen zodat je een onafhankelijke zit hebt (je lichaamsdelen apart van elkaar kunnen bewegen zonder dat je het andere stijf is) Als je bv. teveel naar voren zit kan je nooit goed de bewegingen met je rug absorberen zodat je bv je handen moeilijker stil kan houden. Hier kan je ik nog uren over door typen, maar een goede houding is zeker belangrijk!

Kortom, met een goede houding is het gemakkelijker om een goed lopend paard onder je te hebben! Met een slechte houding kan je een paard niet echt goed aan het lopen krijgen, tenzij het niet storend is voor het paard. Dus beide. Een goede houding met een goed lopend paard onder je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:34

Idd urielle

Ik zie idd springruiters vaak meer met ontspanning zitten dan de ruiters die verplicht recht moeten zitten. Strakke armen hebben niets te maken met wat voorover zitten (we hebben het niet over zoutzakken zoals bijv in een beginners les )
Deze mensen zijn vaak erg goed om ineens mee te kunnen komen met de armen en lichaam, wat ze ook wel moeten als een paard eens een noodsprong maakt.
Dat is praktisch onmogelijk als je echt loodrecht zit.
En je kunt mij niet wijsmaken dat de top ruiters in de springsport slecht rijden en hun paard niet aanvoelen Lachen

Idem met ruiters die veel zadelmak maken
Je kunt met net wat naar voren zitten veel makkelijker met onverwachte bewegingen mee zijn.
Dus hinder je het paard minder.
Ook het ontlasten van de rug is dan makkelijker.

En dan heb je nog een groep
Je moet denk ik niet vergeten dat elk mens ook zijn eigen natuurlijke houding heeft.
Als ik bijv kijk naar mezelf, zit (op een stoel) en sta ik ook met net een knikje naar voren.
Wil ik helemaal rechtlopen merk ik dat ik niet ontspannen loop.
Dat heb ik dus ook op een paard.

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:39

[quote="AnneMieKe_89"]Pas als JOU houding en zit goed is, kun je een paard écht goed aan het lopen krijgen.
Een goede houding en zit is namelijk niet alleen belangrijk voor het plaatje, maar ook omdat dat de juiste marnier is. De juiste marnier waarmee een paard niet stoort, en wél lekker aan het lopen krijgt.

Hier ben ik het mee eens, als jij niet goed zit of je been verkeerd legt zul je je paard niet snel goed aan het lopen krijgen. Maar dat je bij het naar voor zitten soms meer voelt van een paar ben ik het ook mee eens, ook bij een paard wat nog wel eens wil bokken..