Sinds kort rijd ik eens per week een ontzettende leuke merrie. Het gaat al redelijk goed, afgelopen keer was ze lekker ontspannen en nageeflijk te rijden, en ik was meer dan tevreden. Probleem is, dat ze van zichzelf al érg lang is (bij het nieuwe hoofdstel waren de teugels te kort voor haar hals), en met rijden, maakt ze geen mooie ronde passen, maar meer 'middenstap/draf/galop'-passen. Daarbij heeft ze een behoorlijke doorgezakte rug, en een echte fokmerriebuik (niet dat de buik er wat mee te maken heeft, maar toch), en de combinatie van dat alles, maakt dat ik er in galop bijna weer af stuiter, en haar draf niet is uit te zitten als ik wil doorzitten.
Tja, erg makkelijk om het paard maar de schuld te geven, denkt iedereen natuurlijk
Maar bij andere paarden kan ik toch wel behoorlijk blijven zitten, en hoef ik in galop al helemaal mijn zadel niet vast te grijpen omdat ik er dreig af te vallen
Ik vroeg me dus af, hoe ik ernaar toe kan werken, haar wat korter en opgerichter te laten lopen. Zijn daar speciale manieren voor, of oefeningen waarmee ik dat kan trainen? Andere methodes om de galop wat beter uitzitbaar te krijgen?
'Les nemen' is op het moment even niet de reactie waar ik op zit te wachten, eigenlijk
Hoop dat iemand wat weet!
(even dat je er een ideetje bij krijgt: viewtopic.php?f=10&t=741927&hilit= )