Schommelgalop en te ruim lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Schommelgalop en te ruim lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 15:56

Hoi bokkers!

Sinds kort rijd ik eens per week een ontzettende leuke merrie. Het gaat al redelijk goed, afgelopen keer was ze lekker ontspannen en nageeflijk te rijden, en ik was meer dan tevreden. Probleem is, dat ze van zichzelf al érg lang is (bij het nieuwe hoofdstel waren de teugels te kort voor haar hals), en met rijden, maakt ze geen mooie ronde passen, maar meer 'middenstap/draf/galop'-passen. Daarbij heeft ze een behoorlijke doorgezakte rug, en een echte fokmerriebuik (niet dat de buik er wat mee te maken heeft, maar toch), en de combinatie van dat alles, maakt dat ik er in galop bijna weer af stuiter, en haar draf niet is uit te zitten als ik wil doorzitten.

Tja, erg makkelijk om het paard maar de schuld te geven, denkt iedereen natuurlijk Clown Maar bij andere paarden kan ik toch wel behoorlijk blijven zitten, en hoef ik in galop al helemaal mijn zadel niet vast te grijpen omdat ik er dreig af te vallen Knipoog

Ik vroeg me dus af, hoe ik ernaar toe kan werken, haar wat korter en opgerichter te laten lopen. Zijn daar speciale manieren voor, of oefeningen waarmee ik dat kan trainen? Andere methodes om de galop wat beter uitzitbaar te krijgen?

'Les nemen' is op het moment even niet de reactie waar ik op zit te wachten, eigenlijk Tong uitsteken

Hoop dat iemand wat weet!

(even dat je er een ideetje bij krijgt: viewtopic.php?f=10&t=741927&hilit= )

Gloriantjee

Re: Schommelgalop en te ruim lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:32

Loopt ze ook zo met longeren? Anders moet je nog maar even niet gaan verruimen. En misschien een tip inhouden en klein beetje drijven. Niet teveel anders ga je weer... Suc-6

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:36

Ik heb ook zo'n dame onder het zadel op het moment. Ze is al gigantisch en neemt ook nog enorme stappen. Ik galoppeer maar hele kleine stukjes, aanspringen, drie of vier passen en dan weer draven. en dat een paar keer herhalen. De galop verbeter je meestal niet door eindeloos te galopperen, maar juist door vaak aan te springen. Kan ze ook vanuit stap aanspringen? dan kan je dat eens proberen, daarmee blijven ze eigenlijk altijd wat meer gesloten. Nog steeds wel werken in korte stukjes, haar spieren moeten er ook aan wennen om weer gesloten te gaan lopen. En zelf heel goed achterover blijven zitten, in zo'n schommelgalop val je vaak naar voren, waardoor het nog moeilijker wordt de beweging uit te zitten.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:37

De buik heeft er alles mee te maken Knipoog daar zitten ook zeer belangrijke spieren.

Wat ik zou doen is niet teveel focussen op het oprichten, maar eerst een goede, vloeiende en van de grond springende galopsprong te krijgen. Dat doe je niet door langzamer te gaan, maar juist door meer tempo te maken.
Rijd het paard rond, nageeflijk en over de rug. Galoppeer bij voorkeur op de grote volte, en naar jou idee in een flinke! middengalop. Het paard moet leren ontspannen, over de rug door te galopperen. Op die manier krijg je weer een goede galopsprong en zal het schommelen en hobbelen veel minder worden. Daarnaast werk je je paard ook nog eens superfijn los op deze manier.

Als je dan even gereden hebt neem je haar iets meer op, en ga je weer op de volte galopperen, met nog steeds een stevig arbeidstempo. Zorg dat vooral dat ze voorwaarts blijft, oefen wegrijden voor het been en terugkomen. Na een paar weken ook de volte eens wat verkleinen naar 15 m ongeveer. En zorg dat ze soepel en nageeflijk blijft, dus niet op jou hand gaat hangen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:33

het mogen mss dan wel sterke ponny's zijn maar ik vind toch dat je als 12 jarige niet meer op een shetlander rijdt zelfs niet als ie groter is.
Maar goed dat is mijn mening. Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:38

Ja, daar heeft ze (we Knipoog ) ook wel moeite mee, dat ze niet gaat hangen. Zelf ben ik een paardje gewend wat juist helemaal niet hangt, dus moet ook even de beste manier vinden om haar niet te laten hangen en op d'r eigen benen te laten lopen. Daarbij ben ik ook geen topruiter ofzo Knipoog

Maar bedankt voor de tips! Zal het zeker gebruiken, nu ik haar meer mag gaan rijden Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:39

elsie1 schreef:
het mogen mss dan wel sterke ponny's zijn maar ik vind toch dat je als 12 jarige niet meer op een shetlander rijdt zelfs niet als ie groter is.

Eh, que? Ik dénk dat je in een verkeerd topic reageert, haha! Ik ben namelijk geen 12, en rijd ook niet op een shet Schijnheilig

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:08

Myukii schreef:
elsie1 schreef:

Eh, que? Ik dénk dat je in een verkeerd topic reageert, haha! Ik ben namelijk geen 12, en rijd ook niet op een shet Schijnheilig

oeps Nagelbijten / Gniffelen