Al een tijdje geleden werd ik gebeld door een kennis van mij, over een 17 jarige connemara pony die zij bij haar op stal had staan. Het is de pony van haar 11 jarige nichtje, maar aangezien die geen tijd en zin meer heeft in die pony staat deze tijdenlijk bij haar tante op stal. Net zolang tot deze verkocht is.
Er werd aan mij gevraagd of ik de pony niet eens een keertje wilde rijden. Ja daar zeg ik geen nee tegen
Zo werd ik dus gistermiddag gebeld of ik zin had om de pony te broberen. En zo geschiede......
De pony heet Quickstep en is al aardig op leeftijd. 17 jaar om pricies te zijn. Ze heeft een heel verleden achter zich. Quickstep heeft 1 zoon voortgebracht die goed in de sport uitkomt. Zowel in dressuur als in springen. Deze zoon is ook opgenomen in het connemara pony stamboek en is uitgeroepen tot sportpony. En wordt gebruikt als dekhengst. Quick Patrick is zijn naam.
Lees dit eerst door voordat je commentaar gaat geven
Maargoed, om verder te gaan met Quicky......
De pony heeft vrijwel geen dressuur verleden. Ze heeft wel ervaring wat springen betreft en heeft 1.40 gesprongen. Ook heeft ze een tijdje in de pony gallop mee gereden, maar op dressuur gebied is ze niet echt goed gereden en heeft daarom ook een flinke onderhals erop zitten! Nu is het de bedoeling dat we die onderhals weg willen hebben en er een mooi dik nekkie met de "goede" spieren erop willen rijden. We rijden haar daarom ook lang, laag en dragend!
Je zal zien dat ze bijna geen bespiering heeft en dat ze aardig op de voorhand valt. We zijn nu druk bezig om haar op de achterhand te laten dragen. Dit lukte al aardig! Ook heeft ze neiging om af toe wat achter de teugel te lopen, ook hier werken we aan!
Verder was het de eerste keer dat ik de pony reed en het is de bedoeling dat ik er volgende week voorbreng op een clinic van een Deense dressuur ruiter. Voor die tijd klim ik er nog wel 2 a 3 keer op om wat meer te kunnen rijden.
Het is nogal een racekonijn an af en toe moest ik er wel even de rem op zetten. Met veel voltes en S-jes rijden ging het tempo goed omlaag.
Ik was al met al wel tevreden met het eindreslultaat. Vooral omdat ik de pony niet kende!
P.S. er zit een flinke middendraf in!
Tips zijn van harte welkom mits deze bruikbaar zijn
Hier de foto's, kijk en geniet! (kwaliteit is niet al te best sorry)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
En de mooiste
:13
14
15
Eigen commentaar:
*ik ben af en toe wat te streng in mijn binnen hand
*sporen waren niet echt nodig geweest
*Ik mag wat meer aanleuning bieden....
Verder rijd in met mijn tenen maar buiten door mijn rugafweiking. Ik kan hier niets aan doen.
Goede en bruikbare tips zijn van harte welkom!
Er volgt nog een filmpje als het goed is, houd het toppic dus in de gaten!
ik heb zelf een halve connemara