sterke pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mhagenbeek

sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:48

Ik dacht ik laat het dit keer redelijk algemeen. wat zouden jullie doen als jouw pony niet goed reageert op het bit. dat hij gewoon te sterk is. dat het lijkt of hij/zij imuun is geworden voor het bit?

fjordnina

Re: sterke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:53

Aandacht bij jou zien te krijgen en zachtjes in de mond proberen te zijn. Rij veel overgangen en ga extreem veel letten op alle hulpen. Ga eerst eens tijdens ee rit alleen maar op je benen letten en de hulpen die je daarmee geeft. In pricipe moet ze daar prima op kunnen lopen zonder dat je de teugels gebruikt. Oefenen is hierbij het sleutelwoord.

Ps. je hebt pm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:54

Ik denk dat ik het volgende stappenplan zou uitvoeren:

1. M'n haren uit m'n kop trekken dat ik dit met m'n lieveling heb laten gebeuren met mij als ruiter erop.
2. M'n instructeur erop aanspreken dat hij me dit heeft laten doen, 'm vervolgens de laan uit sturen en een andere zoeken.

Zo, en dan gaan we het probleem oplossen Haha!

1. Lichamelijke klachten uitsluiten; tandarts consulteren en een ostheopaat/fysio voor de rest van het lijf. Indien nodig behandelen.
2. Met m'n nieuwe instructeur kritisch naar het materiaal (bit) kijken en waar nodig aanpassen.
3. En dan pas weer erop en m'n nieuwe instructeur HEEL kritisch naar mij als ruiter laten kijken. En dan hopelijk op een betere manier verder.

De oplossing die ik pertinent NIET zou kiezen is een scherper bit nemen en verdergaan zoals ik bezig was.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:01

fjordnina schreef:
Ps. je hebt pm

ik heb een pm gehad maar ik weet neit of je die bedoelde.. heb d'r nu 1 gehad

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:02

@ Sonja: Ze verzorgt de haf en sinds kort wordt er ook weer regelmatig mee gemend. Ik heb het idee dat toen de problemen gestart zijn.

Instructeur is momenteel nog niet aanwezig maar daar wordt aan gewerkt.

Lichamelijke klachten zijn vrijwel uit te sluiten. Ik ken haar en het paard. Ik heb er zelf ook wel eens mee gereden en toen kon ik niks merken van tegen het bit of sterk zijn.
Ik geloof dat er een gewoon (dubbel?) gebroken bitje inhangt.

Het is echt een ruiterprobleem. Dat geeft verder niet, maar er kan zeker aan gewerkt worden. Zo moet je bijvoorbeeld ook wat fijner in je hulpen worden. Zachte beendruk is meer dan genoeg als je nagaat dat een paard een vlieg kan voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:05

Aha, dat verklaart de vraag.
Het staat er echter alsof TS wil weten wat WIJ zouden doen in ONZE situatie als het voorkwam.

Staat de combi paardje/ruiter waar het blijkbaar over gaat ergens bij ons in de buurt Fjordnina?

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:08

ja maar een paard moet toch normaal naar het bit kunnen luisteren.. en niet constand gaan draven wanneer zij denkt, kom we gaan. en dan vooral geen bochten maken niet eens haar hoofd draaien. ik rij al veel meer met mijn benen want ik kan niet anders. nouja misschien is het een periode dat ze een tijdje vervelend is. want normaal was ze echt heel erg makkelijk. wat er ook gebeurde, ik kreeg haar altijd terug. maar nu niet echt meer.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:11

Weet niet wat jouw buurt is? Clown

Als je vanaf Barchem naar Lochem rijdt heb je daar, nog net in of net buiten de bebouwde kom van barchem een huisje staan. De kiosk wordt die genoemd. Nu ga je, aan dezelfde kant nog een stukje verder richting Lochem. Daar is een boerderij met een heel stel schapen. Op het moment zijn er een aantal schapen en een zweetvos shethengstje te zien. De 2 haflingers zijn binnen. Op 1 van die hafjes wordt gereden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:13

mhagenbeek schreef:
ja maar een paard moet toch normaal naar het bit kunnen luisteren.. en niet constand gaan draven wanneer zij denkt, kom we gaan. en dan vooral geen bochten maken niet eens haar hoofd draaien. ik rij al veel meer met mijn benen want ik kan niet anders. nouja misschien is het een periode dat ze een tijdje vervelend is. want normaal was ze echt heel erg makkelijk. wat er ook gebeurde, ik kreeg haar altijd terug. maar nu niet echt meer.

Ik help je wel een keer. Wat heb je morgen op het plan staan? Ik ben de hele dag vrij, heb alleen een proefzitles van 13.30 tot 14.00 uur. Zullen we maar samen aan de slag gaan? kijken wat het probleem is?

Pm je nog even terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:15

Ik woon bij jou in de buurt Fjordnina Haha! In Holten. Mogelijk kunnen we eens wat doen voor betreffende combi? Als leerzame boktmeeting ofzo.

Mhagenbeek: ja, in geval van GOED mennen en GOED rijden met een paard dat de combi aankan (bijna allemaal hoor dus niet wanhopen) is dat inderdaad geen probleem.

Aandraven als het paard het gedacht heeft is gewoon stout, of miscommunicatie. Heeft an sich niet eens veel te maken met welke discipline gebruikt wordt.

Heb je (ALS het over jou zelf gaat) les?

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:16

ja heb d'r een gehad en die heb ik beantwoord:)
morgen word lastig heb veel toetsen.. en omdat je waarschijnlijk mijn Pm neit gehad hebt weet je ook neit dat ik nu een tijdje niet kan rijden..
Ik ben namelijk gevallen op mijn schouder en dat doet vreselijk veel pijn. echt ontzettend rot maar ik Pm je nog een keer en dan vertel ik het hele verhaal!

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:20

Sonja schreef:
Ik woon bij jou in de buurt Fjordnina Haha! In Holten. Mogelijk kunnen we eens wat doen voor betreffende combi? Als leerzame boktmeeting ofzo.

Mhagenbeek: ja, in geval van GOED mennen en GOED rijden met een paard dat de combi aankan (bijna allemaal hoor dus niet wanhopen) is dat inderdaad geen probleem.

Aandraven als het paard het gedacht heeft is gewoon stout, of miscommunicatie. Heeft an sich niet eens veel te maken met welke discipline gebruikt wordt.

Heb erg lang les gehad maar nu neit meer. maar komt goed toch yvonne?
ik wil die les namelijk erg graag nemen die yvonne ook heeft gehad. waarbij je ook meer te weten komt over wat het probleem is mij en anna samen. lijkt me echt super maar ik zal d'r echt heel even mee moeten wachten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:22

Sonja schreef:

Als het allemaal lukt gaat mijn (nieuwe) instructrice haar ook een handje helpen. Dus dat scheelt al veel, maar voor een meeting ben ik altijd in!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:23

Ik krijg maar geen pm van je, probeer anders eens te mailen met de prioriteit hoog? gewoon naar mijn normale email adres.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 19:26

Heb je hem nu?