Help!! Ik heb een rij-probleem met mijn pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flEsSiE

Help!! Ik heb een rij-probleem met mijn pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:32

Hallo,

Ik heb een rij-probleem met mijn 8-jarige d-pony ruin.
Ik heb lefroy 3 jaar geleden gekocht bij een meisje waar hij niet heel veel deed.
Mijn bedoeling was om lefroy uit te gaan brengen op wedstrijd. De eerste tijd was hij best wel braaf, maar wel altijd al een pittige pony. Na een tijdje werd het steeds erger en op wedstrijden was die onhandelbaar dan gaat hij staan stijgeren en heel hard racen. Ik ben toen gestopt met wedstrijden rijden en hem thuis gaan rijden. Ik heb spring, dressuur en les gehad van een man die best natuurlijk met paarden omging, maar niks hielp. Lefroy is al helemaal medisch nagekeken door een dierenarts, tandarts en fisio daar is niks uit gekomen iedereen zegt dt hij helemaal gezond is. Van de dieren arts mag hij alleen nog hooi hebben en geen kracht voer om dat hij al druk genoeg is van zich zelf. In de omgang doet lefroy geen stap verkeerd en aan de longeer lijn is hij ook zo mak als een lammetje. Zodra als ik erop stap is hij net een wilde hengst, hij slaat met zijn hoofd en probeert hij los te komen als dat niet lukt gaat hij steigeren soms staat hij helemaal recht op. We hebben sinds kort een ander zadel op hem en een bit met tonglepel{want hij deed zen tong over het bit} het werk wel, maar vandaag stapte ik er weer op en werd hij weer helemaal gek.

Wie heeft het zelfde probleem, kan mij helpen of heeft tips?

Anoniem

Re: Help!! Ik heb een rij-probleem met mijn pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:49

Als echt alle lichamelijke klachten uitgesloten zijn, dan zou ik 'm een maandje in training zetten bij een professional die dit probleem op kan lossen. In die tijd kun je daar dan zelf ook les nemen, en mogelijk kun je ook na die tijd daar nog een tijdje blijven lessen ter controle en opbouw/uitbreiding van je eigen zelfstandigheid weer met dit paard.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:57

Kan het niet zijn dat het zadel niet goed meer past?

Is ook een zeer veel voorkomend probleem.

Als je een zadel aan hebt geschaft of bij het paard hebt gekocht en je gebruikt dit vanaf begin af aan, dan kan het zijn dat de rugspieren van het paard meer zijn ontwikkeld, waardoor het zadel te krap is geworden.

Daarnaast: 75% van de zadels zit voor 75% goed. Dus je bent niet de enige (heb het 2 wkn terug nog gezien bij clinic in Ermelo - KNHS Centrum, een 'probleempaard' dat was uitgekozen voor de clinic bleek gewoon een braaf paard met een te krap zadel dat zijn spieren beknelden en dus kwam hij in opstand)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:00

Een ander zadel gebruiken zonder dat de rug gecontroleerd is, is niet de oplossing voor een rugprobleem.

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:02

Weet je zeker dat hij geen pijn heeft?
Weet je zeker dat het zadel goed past?
Als je longeert, leg je dan het zadel erop of zonder zadel?

paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:06

Hoe hou jij je pony? Veel op stal of buiten? Heeft ie gezelschap? Je hebt allerlei dingen al uitgesloten dus kun je misschien iets op het alternatievere vlak proberen (holistisch dierenarts, paardenfluisteraar,paardencoach..) Hoe lang heeft de vorige eigenaresse hem gehad en waarom hoefde hij niet veel te doen daar? Kan ik ergens een foto van hem vinden? Sterkte en geef niet op!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:30

bij mij in de manege zitten ook zo een beestjes en inderdaad heel omhandelbaar Verdrietig maar ja bij ons gaat onze leeraar erop rijden! die kan er goed meer opschieten. maar soms werken we eerst aan de longe met zwaar bit en een martingal (of hoe het geschreven is) je moet tonen dat je niet bang bent misschien heeft het met iets uit z'n verleden te maken... we hebben ook zo een paard hegad Verdrietig later is het verdwenen met de noorderzon en niemand wil er iets over kwijt. jammr maar je we waren er echt ten einde raad mee de vorig eigenaar had er altijd geschopt en werkte met alerlij marteltuigen en hij werd bang onde het zadel probeer is met er een heel ervaren iemand op te steken en wacht even met trainen laat je pony even aan hem over en wacht af misschien heeft het efekt s
succes! Ach gut

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:34

hier heeft me vroegere pony last van gahat!
wat ze toen ook alweer gedan hebben weet ik heelas niet meer Boos!

ik heb ook nog een vraagje mijn paardje is 3 jaar maar schud met zijn hoofd met rijden iemand een idee hoe je dat moet afleren?!..

flEsSiE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 19:56

hallo.
Lefroy heeft cker geen pijn!hij is bij de fisio, dierenarts en tandarts geweest. En hij net een nieuw zadel dus dt kan het ook niet zijn.