Terug beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Terug beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 02:00

Hoi bokkers,

Na een lange periode rust heb ik besloten om het rijden met mijn verzorgpaard weer op te pakken.
Alleen :

Hij is al behoorlijk oud,rond de 20,meer weten we niet over hem.
Hij heeft een zware peesblessure gehad(9december 2006 genezen verklaard!!)en een lichte peesirritatie
Van de DA mag hij weer 5x per week bereden worden,tot max een uur per keer en ook voor dressuur.
Dus hij geeft groen licht!

Hij heeft artrose maar zoals jullie weten rust roest.
Ik ga hem weer oppakken,hem berijden tot hij klaar is voor een privéles(draf en galop opbouwen)en op 5min wandelafstand kan ik in een manège privéles volgen voor een halfuur per keer.Of meer

Wat vinden jullie zelf ervan?

Indien er positieve reacties zijn had ik nog een vraag(ik weet by god niet of ik een topic hierover moet openen,dus modjes,zeg het maar als het fout is!):

Alhoewel ik tegen het bit ben ben ik van plan hem te gebruiken tijdens het 'trainen' en op buitenritten bitloos(dit doen we al een jaar bijna)maar aangezien ik bang ben hem op de verkeerde manier te rijden heb ik bovenstaande dus besloten.

Mijn vraag is dus:
Ik rij normaal met een enkelgebroken trens,nu heb ik gehoord dat deze niet goed is en tegen het gehemelte kan aankomen,welke bit is dan ook goed voor deze training?Dubbelgebroken?Met rolletjes?
Liefst geen leer of een stang en trens Knipoog

Armaris

Re: Terug beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:15

Niemand?Zie dat er toch bokkers gekeken hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:53

Tja, maar wat wil je nou precies weten? Als je veearts zegt dat je 'm weer kunt gaan berijden, wat moeten wij er dan anders van vinden?

Qua bit is het maar net wat een paard prettig vindt. Enkelgebroken kan idd tegen het gehemelte komen als je maar hard genoeg trekt. Maar dubbelgebroken knijpt in de tong als je d'r aan trekt. Ook niet prettig.
Als je paard normaliter goed reageert op een enkelgebroken trens, waarom zou je dan veranderen?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:58

Sonja schreef:
Tja, maar wat wil je nou precies weten? Als je veearts zegt dat je 'm weer kunt gaan berijden, wat moeten wij er dan anders van vinden?

Qua bit is het maar net wat een paard prettig vindt. Enkelgebroken kan idd tegen het gehemelte komen als je maar hard genoeg trekt. Maar dubbelgebroken knijpt in de tong als je d'r aan trekt. Ook niet prettig.
Als je paard normaliter goed reageert op een enkelgebroken trens, waarom zou je dan veranderen?

Tja wat ik precies wil weten?Misschien ervaringen?Mensen die herbegonnen zijn na zo'n lange periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:01

Maar wat zoek je dan precies? Opbouwschema voor de trainingsduur en -zwaarte ofzo? Of gewoon gezellige verhalen?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:04

Sonja schreef:
Maar wat zoek je dan precies? Opbouwschema voor de trainingsduur en -zwaarte ofzo? Of gewoon gezellige verhalen?

Als het kan een opbouwschema

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:13

Wij doen dat altijd in combinatie met de veearts die het dier behandeld heeft. In samenspraak met de VA stellen we dan een controleprogramma op voor de eerste periode.
We beginnen dus klein, met alleen stapwerk. Bijvoorbeeld 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom. De dag daarna controleren we of het paard daan geen last van heeft gekregen, en doen we hetzelfde. Op dag 3 voegen we dan iets toe. Dus dan stappen we 5 minuten linksom, draven we 3 minuten linksom, en hetzelfde op de rechterhand.
De dag daarna is dan weer een controledag, waarop we indien het gewoon nog goed gaat, weer hetzelfde doen als op dag 3.

En zo wordt zo'n schema uitgebouwd tot er weer 20 minuten tot een half uur licht gereden kan worden.

Als dat goed gaat, dan verlengen we eerst de trainingsduur per keer weer, voor we de zwaarte van de training weer op gaan bouwen. Dit om eerst de conditie weer op orde te krijgen, en goed de vinger aan de pols te houden of de blessure echt niet terugkomt.

Afhankelijk van de ernst van een blessure neemt die opbouw- en controletijd ergens tussen de week en 2 maanden tijd in beslag.

Kun je hier wat mee?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:28

Sonja schreef:
Wij doen dat altijd in combinatie met de veearts die het dier behandeld heeft. In samenspraak met de VA stellen we dan een controleprogramma op voor de eerste periode.
We beginnen dus klein, met alleen stapwerk. Bijvoorbeeld 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom. De dag daarna controleren we of het paard daan geen last van heeft gekregen, en doen we hetzelfde. Op dag 3 voegen we dan iets toe. Dus dan stappen we 5 minuten linksom, draven we 3 minuten linksom, en hetzelfde op de rechterhand.
De dag daarna is dan weer een controledag, waarop we indien het gewoon nog goed gaat, weer hetzelfde doen als op dag 3.

En zo wordt zo'n schema uitgebouwd tot er weer 20 minuten tot een half uur licht gereden kan worden.

Als dat goed gaat, dan verlengen we eerst de trainingsduur per keer weer, voor we de zwaarte van de training weer op gaan bouwen. Dit om eerst de conditie weer op orde te krijgen, en goed de vinger aan de pols te houden of de blessure echt niet terugkomt.

Afhankelijk van de ernst van een blessure neemt die opbouw- en controletijd ergens tussen de week en 2 maanden tijd in beslag.

Kun je hier wat mee?

Ja hoor Knipoog Bij het opbouwen van de zwaarte van de training,wat moet ik me daar bij voorstellen?Moet het paard een aantal minuten kunnen draven/galloperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:47

Nee daar bedoel ik meer mee dat als je bv herstellend bent van een gewrichtsprobleem, je in eerste instantie vooral veel gewoon rechtuit zult rijden om zo weinig mogelijk frictie op de gewrichten te krijgen.
Met 'zwaarder' bedoel ik dan dus bv kortere wendingen rijden, of als bv de blessure in een achterkogel zat, weer rustig aan dingen als wending om de achterhand op gaan pakken.

Andy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:58

lekker wat stap rondje, even een blokje om met hem gaan, dus relaxed alles langzaam op gaan bouwen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:19

gewoon rustig aan gaan beginnen en ik zou gewoon een enkel gebroken bit pakken wat niet te dun is en dus ook niet te scherp