hoe correct terug nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

hoe correct terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 01:19

Na de dood van mijn paard rijd ik tijdelijk op een manege paard. Zij is niet de makkelijkste, maar dat is juist de uitdaging.

Vanavond brak zij dus weer 2x uit (lees zij schoot er vandoor) in de manege les. Mijn reactie is, op volte trekken en verder waar ik gebleven was. Ergens in de verte hoor ik mijn instructrice aanwijzingen schreeuwen. Achteraf denk ik wat schreeuwde ze nu eigenlijk? Ik luister helemaal niet, doe mijn eigen ding Koe

Is er een manier om dit correct op te vangen?? Ik zal het zeker volgende week aankaarten bij de instructrice, maar doe ik het erg fout???

egypte01

Re: hoe correct terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:25

Hoi ,

eigenlijk zeg je zelf al wat je fout doet: op de volte trekken.
dat trekken is zowiezo al fout dat doe je lijkt me echt alleen in noodgevallen .
hhoe lang doet het paardje en jij erover als je het zonder aan de teugels te trekken probeert? Dus op je zit en met je benen terug nemen (desnoods ook met je stem) veel paarden gaan er juist tegenin als je aande teugels trekt.

Heb je weleens geprobeert om hem dan juist voorwaarts te rijden zodat hij niet kan beslissen wanneer ie weer stopt of gaat ie er echt als een gek vandoor?
niet op de volt trekken maar gewoon een volte rijden?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:23

Probeer het met je stem, en een normale grote volte te rijden en hem daar onder controle te krijgen.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:01

Gewoon op de kleine volte zetten ( dus niet trekken of sjorren).
Gewoon netjes terug proberen te rijden, dan duurt het maar iets langer. Als hij nou echt niet terug gaat, kan je hem altijd nog tegen de bakrand aanzetten (tegen aan rijden).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:44

Wanneer je hem haar op een volte zet, onderbreek je de oefening.. dus wint hij/zij..

Wanneer het echt niet anders kan moet je dit alleen doen..

Wat ik doe (wat mijn instructrice ook zegt om te doen, maar doe het al automatisch)
er nonchalant onder blijven, je handen laag zetten en terug nemen, en gewoon verder gaan Knipoog

susy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:56

gewoon terugnemen, maar niet door aan de teugels te gaan hangen! even een ophouding maken en dan weer ontspannen..
als dit niet helpt een volte rijden, zo heb ik het iig geleerd Lachen

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:03

Ik ben eigenlijk voor een andere methode Haha! en dat is dezelfde als die van jou!

Het paard breekt uit! Ik ga er dus vanuit dat het paard niet schrikt ofzoiets, maar gewoon onder iets uit wil komen. Ik ben dan ook van het niet zeuren maar lopen! Dus ik zou het ook op een volte trekken (met behulp van flinke ophoudingen) desnoods nog eens flink aanvullen met je been en weer doorgaan met je oefening.
Echter heel belangrijk, al doet het paard de oefening maar 2 pasjes goed, belonen en iets anders (makkelijks) gaan doen.

Als het paard uitbreekt (echt om onder iets uit te komen zonder het uberhaupt te proberen) mag je van mij best streng zijn. Dit werkt IMO beter en vooral duidelijker dan het eerst 10x lief vragen en het paard eerst een rondje door te laten denderen, dan heeft het paard pas zijn zin!

Schrikt het paard echter, dan ga ik wel met het bovenstaand mee, tenzij het natuurlijk 'nep' schrikken is!

Ik zal wel veel commentaar krijgen hierop, maar ik weet in de praktijk dat die wel degelijk het beste werkt!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:18

tax schreef:
Ik zal wel veel commentaar krijgen hierop, maar ik weet in de praktijk dat die wel degelijk het beste werkt!

Nee hoor, van mij niet tenminste.
Het gaat er natuurlijk om dat het een ongevraagde actie is, en niet een schrik-reactie of een uiting van pijn oid.
Afgelopen week was ik met lange teugel aan 't stappen, pakt mijn paard z'n biezen en zet 't op 'n rennen.
2e keer in de buitenbak, het zonnetje scheen, vrolijk mag, maar niet rennen en bokken.
Dus meteen húp op de volte en doorrijden. Jij wil rennen? Prima, doen we!

Als mijn paard rent uit spanning (als hij een oefening niet helemaal snapt, of wat moeilijk vindt) probeer ik 'm met lichte teugeldruk, stem en zit terug te krijgen.
Spanning en stress, schrikken en pijn zijn voor mij een geldig excuus, de rest zet ik gewoon even flink aan 't werk.

stephaniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:35

Probeer jezelf lang te maken, diep in het zadel te gaan zitten, en niet onwijs rukken.
Ik zelf probeer altijd door te gaan met de oefening, zodat het paard niet zijn zin krijgt.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:38

Ik zet hem ook altijd op de volte
(al dan niet ruw, ligt eraan in hoeverre hij zijn aandacht niet meer bij mij heeft).
Vervolgens rijd ik hem flink voorwaarts,
uiteindelijk wil hij dan uit zichzelf terugkomen,
maar dat mag dan niet.

Na een paar rondjes neem ik hem zelf terug.

In de proef heeft hij ook wel eens last van zulke acties,
en dan zet ik hem meestal wel stil,
met flink wat been, en een ophouding in de hand.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:41

Ik rij ook vaak op zo'n pony Knipoog Maar ze heeft nog moeite met voltes dus door een volte terug rijden werkt niet altijd. goed achterover zitten en terug nemen. Niet gaan trekken of gillen! en idd daarna meteen verder gaan, dus als je aan het draven was niet gaan stappen om bijvoorbeeld bij te komen. Eerst de oefening afmaken.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:22

met zit en ophoudingen terug nemen, of er voor besluiten als het paard in galop aanspringt het op jóúw manier te laten geloperen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 00:18

Voor de duidelijkheid, zij spuit echt weg. Ze is niet gelieft , daar zij veel ruiters eraf gooit, door deze actie.
Zij is ook super lui en moet een uur lang opgeduwt worden.
Het gaat echt heel onverwacht. Ik reed bijvoorbeeld bij C in draf en hup ze sprint ervan door. Ik trek haar dus zo snel mogelijk om en terug naar C om verder te gaan waar ik gebleven was. Het is dus eigenlijk een soort straf.
Met netjes een ophouding en lang gaan zitten kan ze veel langer haar zin doordrijven lijkt me, of zie ik dat verkeert?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 03:56

Kan je volgende keer niet gewoon proberen te luisteren naar je instructrice? Zij ziet wat er gebeurd, wij niet. Lachen

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:56

santos schreef:
Voor de duidelijkheid, zij spuit echt weg. Ze is niet gelieft , daar zij veel ruiters eraf gooit, door deze actie.
Zij is ook super lui en moet een uur lang opgeduwt worden.
Het gaat echt heel onverwacht. Ik reed bijvoorbeeld bij C in draf en hup ze sprint ervan door. Ik trek haar dus zo snel mogelijk om en terug naar C om verder te gaan waar ik gebleven was. Het is dus eigenlijk een soort straf.
Met netjes een ophouding en lang gaan zitten kan ze veel langer haar zin doordrijven lijkt me, of zie ik dat verkeert?

Nee hoor! Ik ben het helemaal met je eens! Je mag best duidelijk laten weten dat je daar niet van gediend ben!

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:42

Wat ik nu ga zeggen is misschien heel verkeerd maar bij mij helpt het.

Mijn paard gaat er niet echt vandoor maar kan af en toe wel lekker onder me uit gaan rennen, wat ik dan doe is een grote ophouding links en gelijk los en dan een grote ophouding rechts en gelijk los, dus zo kort mogelijk.

Ik weet dat het paard dan met zijn hoofd omhoog komt en meebeweegt maar het helpt, je zal merken dat je paard stil zal staan en als je dat consequent doet is het na een poosje helemaal niet meer nodig en kan je het met een kleine ophouding doen.

Je paard moet echter wel weten dat jij de baas bent want zodra jij hem door laat rennen heb je dus geen controle.

Het kan best zijn dat je dit te 'ruig' vind maar het is maar voor even nodig en het werkt goed.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 01:54

Ik ga inderdaad maandag voor de les vragen, hoe de instructie het graag wil zien. Mijn instructrice is voor 3 weken op vak. dus heb nu 2 anderen versleten en weet niet wie er maandag voor staat, maar ik zal het zeker overleggen.
Feit is wel dat ze mij er achteraf ook niet op aan spreken, heb laatste les van de avond, maar toch.
Zal het hier laten weten Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 02:40

Als het paard echt de vaart erin heeft op het moment dat hij de benen neemt, kan het op de volte trekken van het paard ervoor zorgen dat je met paard en al onderuit gaat. Mijn reactie zou het ook zijn, dat zit er nu eenmaal ingebakken, en je eerste reactie is ook die reflex. Maar een manegepaard moet die reflex (one-rein stop) wel aangeleerd krijgen, en daar zit hem nu net het probleem. Waarom wil je in die keer dat je op het paard rijdt dingen gaan rechtzetten die hij bij een ander wel met succes kan flikken?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 03:08

mijn 1e reactie is ook vaak op de volte trekken en dan de rem erop en stilstaan.
maar heb het wel afgeleerd nu door een paar keer bijna onderuit te gaan in een natte bak
doordat ze er vandoor schoot(maar dan ook echt kei en kei hard in galop) en ik haar op een volte 5 m trok...

nu probeer ik gewoon een strenge ophouding, verder gaan met de oefening, desnoots even helemaal stilzetten, en daarna weer verder.
helpt dat echt nog niet, dan is de bakrand een oplossing....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 01:18

Ik wil alleen lekker voor mezelf rijden en het paardje laten zien dat hij mij geen kunstjes kan flikken. Zolang het duurt natuurlijk, ben nooit zeker dat ik zelf eens gelanceerd word Haha! .
Dat we zouden kunnen omvallen, daar heb ik niet bij stil gestaan, maar ik handel ook eigenlijk in een reflex. Zij loopt natuurlijk ook niet lekker aan de teugel en buigt haar hals flink in bij zo'n speurt, wat betekent dat je handen ergens achter je rug terecht komen als je haar wilt tegenhouden. Dit maakt denk ik ook, dat mijn reflex zegt, om trekken!!!!.

Ik zie natuurlijk ook anderen door de bak heen sjeesjen als hun paarden er eens lekker vandoor gaan en na een flinke sprint, bij de eerste bocht in het zand belanden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 00:58

Nou, vandaag instructie gevraagd, voor de les. zij zegt inderdaad, flinke ophouding en binnenbeen erbij. Ik zeg nog, ik zal het proberen, maar ik reageer vaak in een reflex.
Wat gebeurt er, zij sprint er onverwacht, net met lang teugeltje vandoor, nog voor ik kon reageren, voelde ik een bok en ging finaal in salto over haar hoofd. Gelukkig niet bezeerd, er weer op, paard sprint weer weg en ja, uit reflex trek ik haar om en ga mijns weegs.

Achteraf waren de omstanders aardig geschokken, zij kwam blijkbaar met 4 benen van de grond en ik viel letterlijk op mijn rug. Gelukkig(nog Knipoog ) geen last.

Vast mijn verdiende loon, volgende les, op mijn nieuwe paard. Hopenlijk gaat dat beter. Haha!