Zweep, sporen of ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wsundayl

Zweep, sporen of ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:35

Mijn paard is nu ruim een half jaar onder het zadel maar door omstandigheden heel weinig gereden (gemiddeld 1x per 2 weken 10 minuten). Sinds ik nu op een andere stal sta zijn we het rijden aan het oppakken, ik rij nu 2x per week een kwartiertje en wil dit langzaam uitbouwen.
Het grootste probleem is alleen dat ze bijna totaal niet op mijn been reageert. Tijdens het stappen valt dit mee, met draven moet ik hem er goed bijhouden + stemhulp anders stopt ze er gewoon mee.
Het ergste is alleen dat ze elke keer uit zichzelf halt houd en dan gewoon echt niet naar voren wil. Pas als ik een paar keer voluit schop en met stemhulp.
Dit vind ik absoluut niet prettig rijden en zo wil ik ook niet rijden.
Aan de longeerlijn is ze gewoon goed voorwaarts, dan reageert ze goed op stemhulpen.

Normaal zou ik een met een paard wat niet goed aan het been is veel overgangen rijden. Het lastige bij haar is dat ik haar al bijna de overgang niet inkrijg.
Is het een optie om met een zweep erbij te rijden of sporen. Mijn beenligging is stil genoeg voor sporen, maar ik wil ook weer niet dat een zweep of sporen dan door haar gezien wordt als het middel om harder door te lopen (daar zijn ze tenslotte niet voor bedoeld) , om daar later weer problemen mee te hebben.

Wie heeft er een goed idee.

x_BlueEye

Re: Zweep, sporen of ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:45

Wat je zelf al zegt. Veel overgangen rijden. Maar wees dan ook heeeeeel consequent!! Als je paard niet reageert gelijk een tikje met de zweet.. Maar probeer de sporen eruit te houden. Die kun je strax altijd nog gebruiken om te wijken ofzo. Ook wat een goeie oefening is om bij elke letter van de bak een andere overgang te maken.. Dan stilstaan, weg draven, stappen, galopperne. Maar wat vooral belangrijk is je moet consequent blijven!!!!!! Succes!@

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:52

als je de zweep of sporen op de goede manier gebruikt dan zal dat echt niet gebeuren. Knipoog
vaak is het al genoeg om alleen maar een zweep in je handen te hebben en er verder niets mee te doen. Haha!
het is aan jou wat je prettiger vind rijden, en waar je paard beter op reageerd. Cool

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:36

Zweep sporen kan allebei inzetten waarneer nodig en consequent. Liever een maal goed dan 10 maal hal;f.
Verder ook zien of de andere dingen kloppen. Werk je niet tegen op je binnenhand. past het zadel is het voer overeenkomstig met het werk. Past het bit nog, tanden controleren mischien wolfstandjes of haken.
Alles checken en uitsluiten.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 23:21

Dank voor de reacties.

Gebit is 3 weken geleden gecheckt, wat ook nodig bleek te zijn. Om dat ik hier al langer een vermoeden van had heb ik ook gewacht met rijden totdat de tandarts geweest was.

Qua voer, ze staat in een groepstal met heel de dag behoorlijk wat ruwvoer, tevens krijgt ze de dag voordat ze aan het werk gaat wat krachtvoer.
Het is bij haar ook wel een kwestie van totaal met andere dingen bezig zijn, ze wil zichzelf in de spiegel bekijken, elke mesthoop moet onderzocht worden. Als er een mens voor haar uit loopt (maakt niet uit of dat een bekende is ) dan loopt ze er als een hondje achteraan.
Ik wil dat ze zich op mij richt, maar wel op een vriendelijke manier.
Dat van bij elke letter een overgang ga ik ook maar proberen. Had nu al zoiets van ik wil minimaal zoveel rondjes bijv. draven voordat we terug gaan naar stap en dan pas als ik het aangeef.

Ga het denk ik dan met sporen proberen, vindt namelijk rijden met een zweep erg lastig.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:12

mischien is het goed om haar eens wat langer te rijden en meer midden draf nou bedoel ik niet in een keer een uur maar 3 kwartier of zo dat is de eerste keer wel zwaar maar zo denkt ze de volgende dag niet dat ze naar een kwartier staken al weer klaar is, mischien is dat de gedachten er achter?? groeten feugo

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:58

Ik zou er een zweepje bij pakken. Ik ben er niet zo voor om je paard vooruit te krijgen met sporen. Natuurlijk kan je beter een keer met je spoor er in zitten dan dat je 100x zit te schoppen, maar als je paard ook op een zweepje reageert, zou ik dat eerst proberen.

Gewoon super consequent zijn. Been = reactie. Geen reactie? Tik achter je kuit. Als je paard dan reactie geeft, 'beloon' jij het paard door niet opnieuw te schoppen/drijven. Natuurlijk moet je die tik wel heel snel geven nadat je je been hebt aangelegd. Hier steeds mee door blijven gaan en hopelijk wordt je paard op den duur het tikje achter je kuit voor en reageert hij/zij netjes op de druk van je been.

En als je paard reageert dan dus veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen blijven rijden!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:02

ik denk dat je het beste een zweepje erbij kan pakken, een lange (dressuur zweep dus) als ze dan eventjes niet luistert naar het been kan je gewoon een tikje geven bij je benen als hulpmiddel.
suc6 iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:56

Is de keuze beperkt tussen zweep of sporen, of mag je ook kiezen voor goede instructie? Want daar zou mijn voorkeur naar uit gaan. Goede hulp vanaf de grond is goud waard.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 00:20

als ik jou was zou ik voor t zweepje kiezen. je stompt er o zo gouw af met een spoortje, vaak heb je t zelf niet eens door en zit je er al te veel aan... en verder inderdaad lessen met der zodra ze dat aan kan. sucses!

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:32

jah wel met je stem blijven rijden ik zou een kort zweepje pakken en als hij echt niet wil lopen een tikje vlak achter mijn been geven als hij dan goed voorwaarts loopt heel goed belonen.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 00:11

Nee keuze is niet beprekt tot zweep of sporen, vandaar het ?.
Ik heb goede instructie, met haar heb ik ook besproken om er of met een zweep of sporen bij te gaan rijden.
Alleen met goede instructie alleen krijg ik haar nu niet aan het lopen. Ja als mijn instructrice een stemhulp geeft dan reageert ze daar op.
Het probleem zit hem ook voornamelijk in het vanuit stilstand weer gaan stappen. Vanuit stap aandraven doet ze sneller.

Ik heb een keer eerder met zweep gereden en kreeg toen ook op de zweep geen reactie (waren ook "zachte" tikken, ik zat er voor de 5e keer op en wist niet hoe ze zou reageren. ). Ga hem er nu toch maar weer bijpakken. Hoop dat ze snel begrijpt wat ik bedoel.

Iemand een idee waarom ze zodra je erop zit zo slecht naar stemhulpen luistert van de gene die aan het rijden is. Als iemand vanaf de grond stemhulpen geeft reageert ze daar net zo goed op als altijd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:07

ik ben van mening dat een zweepje heel goed gebruikt kan worden voor het attenter maken op het been, mits je paard op de zweep dus wel reactie geeft.
als jij een normale hulp geeft voor de overgang van stap naar draf heeft je paard daarop te reageren. doet hij dat niet dan tik je bij vlak achter je kuit. als het goed is geeft je paard nu reactie naar voren. je laat je paard dan ook een aantal passen naar voren gaan zodat hij weet dat dat dus moet. dan neem je je paard terug en geef je weer je normale beenhulp. bij de meeste paarden krijg je dan wél reactie.
zorg wel dat je hier heel consequent in bent. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:07

wsundayl schreef:
Nee keuze is niet beprekt tot zweep of sporen, vandaar het ?.
Ik heb goede instructie, met haar heb ik ook besproken om er of met een zweep of sporen bij te gaan rijden.
Alleen met goede instructie alleen krijg ik haar nu niet aan het lopen. Ja als mijn instructrice een stemhulp geeft dan reageert ze daar op.
Het probleem zit hem ook voornamelijk in het vanuit stilstand weer gaan stappen. Vanuit stap aandraven doet ze sneller.

Ik heb een keer eerder met zweep gereden en kreeg toen ook op de zweep geen reactie (waren ook "zachte" tikken, ik zat er voor de 5e keer op en wist niet hoe ze zou reageren. ). Ga hem er nu toch maar weer bijpakken. Hoop dat ze snel begrijpt wat ik bedoel.

Iemand een idee waarom ze zodra je erop zit zo slecht naar stemhulpen luistert van de gene die aan het rijden is. Als iemand vanaf de grond stemhulpen geeft reageert ze daar net zo goed op als altijd.

Waarschijnlijk is het kwartje tussen het verband van stemhulpen vanaf de grond en beenhulpen vanuit het zadel nog niet helemaal lekker gevallen Haha! Vandaar dat ik vroeg naar instructie. Doe eens een keer ipv reguliere les een stapje terug, en zet 'm eens aan de longe met je instructrice in het midden en jij in het zadel? Alleen consequent vanaf het opstijgen al JOUW stem EN beenhulp gebruiken, in combi met zijn/haar (instructie) lichaamstaal en evt. longeerzweep.

Soms helpt 1x een stapje terug doen, je ineens 3 grote sprongen vooruit.
Probeer maar eens.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:25

als overgangen enzo niet werkt, zou ik toch voor de zweep(je) gaan sporen zou ik voorlopig nog even lekker in de kast laten liggen, aangezien het nog zo'n jong paard is. sporen zijn een verfijning van je hulpen niet om je paard harder te laten gaan, met de zweep kan je hem altijd even bij tikken.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:26

Ik zou eerst met een zweepje proberen zodat je hem afentoe kunt bijtikken als het nodig is.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:59

Eerst alleen met zweep, ik zou zowieso niet met sporen aan de gang gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:05

Als ze niet voor je been is, wordt ze vanzelf ook dood voor je spoor. Sporen zijn ter verfijning van de hulpen, als deze algewoon niet doorkomen, gaat dat met sporen ook niet helpen. En dan ben je nog verder van huis.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:18

Vergeet niet je overgangen terug ook voorwaarts te houden. Dus niet vanuit draf terug laten vallen naar stap, maar terug laten komen met voorwaartse drang. Komt ie zelf eerder terug dan jij wil, dan draaf je weer naar voren (wachtoefening heet dat). Weer opvangen, naar de stap en direct vlot stappen. Bij het voorwaarts gaan: been = reactie. Geen reactie: BEEN en evt een tik met een zweep. Duidelijk en concequent zijn. En: belonen als ie braaf is!! Dat is gratis!!!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 23:22

Citaat:
Doe eens een keer ipv reguliere les een stapje terug, en zet 'm eens aan de longe met je instructrice in het midden en jij in het zadel? Alleen consequent vanaf het opstijgen al JOUW stem EN beenhulp gebruiken, in combi met zijn/haar (instructie) lichaamstaal en evt. longeerzweep.

Mijn fout, heb het niet duidelijk omschreven. Echt les in de zin van een normale les heb ik nog niet met haar. Wat mijn instructrice nu doet is voornamelijk letten op mijn houding en de manier waarop we bv een volte rijden. (dit hoeft niet gelijk perfect te zijn maar meer dat ik de juiste hulpen geef, heb namelijk heel erg de neiging om op de binnenteugel te rijden).
Juist omdat we binnenkort willen beginnen met echt les zit ik vooral met dat voorwaarts probleem.

We hebben heel veel aan de longeerlijn gereden en dan niet alleen rondjes maar ook echt heel de bak door. Dit ging juist heel goed. Het probleem van voorwaarts speelt alleen maar als ze alleen loopt.

Citaat:
En: belonen als ie braaf is!!
, ja dat doen we volop.
Morgenavond ga ik weer rijden, zal jullie tips daarin meenemen.