Jong paard of toch een rot in het vak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeeskeP

Jong paard of toch een rot in het vak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 15:03

Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort mijn eigen paardje aan te schaffen. Ik heb al veel ervaring met verschillende paarden.

Nu heb ik een leuk paard te koop gezien. een 2,5 jarige hengst. Dit lijkt me een geweldige uitdaging. Ballen eraf, paar maanden rust, longeren en dan erop. De hengst is van de hengst Elberton.

Wie heeft ervaring met deze uitdaging of nakomelingen van Elberton (dat is ook niet onbelangrijk, want sommige nakomelingen van bepaalde hengst.. lees: jazz bv kunnen je het heel erg moeilijk maken)

Ik hoop een beetje goed en leuk advies..

Mindfields

Re: Jong paard of toch een rot in het vak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:09

Allereerst even een misverstandje uit de weg ruimen. Nakomelingen van bepaalde hengsten zijn gevoeliger en daardoor niet geschikt voor sommige ruiters.Dit ligt echter nooiit aan de paarden maar aan de manier waarop ze opgevoed en zadelmak gemaakt zijn.

Als je een goede africhtingsstal weet war je je paard zadelmak laat maken of je weet zelf echt heel goed wat je doet kun je best met een jong paard beginnen.
De nakomelingen van Elberton die ik ken zijn fijne sportpaarden.

Succes met je keuze!!! Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:11

Wat wil je met het paard in de toekomst gaan doen ?
Niet onbelangrijk, wat versta je onder veel ervaring?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:14

ik zou niet met een hengst beginnen, zowiezo niet met een jong dier!

Koop een ervaren paard, heb je veel meer plezier van!!

Presscott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:15

Heb je dan ook ervaring met het trainen en werken met hengsten? en dan vooral met de hengsten van Elberton Dromen

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 15:17

Ik wil er mee naar de westrijden...
Veel ervaring.. met idd jonge hengste, jonge paarden, moeilijke paarden, maar ook paarden met veel ervaring.
Ik heb alleen geen ervaring met paarden van de hengst Elberton

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:17

Ik zou ook gaan voor een rot in het vak maar ik lees dat ze een hengst op het oog heeft en dan de ballen eraf wil halen en daarna pas beginnen dus niet met een hengst aan de slag wil..
Ben wel benieuwd wat je gaat doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:19

Xippo schreef:
Ik wil er mee naar de westrijden...
Veel ervaring.. met idd jonge hengste, jonge paarden, moeilijke paarden, maar ook paarden met veel ervaring.
Ik heb alleen geen ervaring met paarden van de hengst Elberton

dan zou ik de titel laten aanpassen!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:21

Tsja, ik vindt het zo moeilijk om op internet te beoordelen of iemand daadwerkelijk genoeg ervaring heeft...

Maar ik vraag me af, als je zo veel ervaring hebt, waarom twijfel je dan.

Kijk een jong paard is leuk, als je de ervaring hebt. Het kan ook op een ramp uit lopen....

Ik vindt het erg moeilijk advies te geven. Als je denkt dat je een jong paard kan aanrijden en beleren zou ik zeggen, ga ervoor !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:22

Wees eens eerlijk: heb je ambities en kennis in huis om een jong paard naar de top te rijden? Hoe stevig sta jij in je schoenen ....euh laarzen? Je kunt nog zoveel ervaring hebben, een echt jong dier aanrijden of doorrijden is niet iedereens pakje aan.

Jij kent jezelf beter dan menigeen op bokt (als je tenminste eerlijk bent tegenover jezelf). Ik zou zelf een paard kopen waar ik al op heb kunnen zitten, dus waar iig al een beetje basis inzit.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:28

Ook ik vind het moeilijk te beoordelen of je voldoende ervaring in huis hebt om zo'n dergelijk paard zadelmak te maken en door te rijden. Maar als je zelf al twijfelt zou ik het paard zadelmak laten maken door iemand die daar helemaal in thuis is of een ervaren paard kopen. Een foutje is zo gemaakt maar het herstellen van zo'n foutje kan een stuk moeilijker zijn.

De afstammeling van een paard moet niets uitmaken. Je weet waar je mee bezig bent of niet Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:01

Je kan nog zoveel rijervaring hebben, dat wil nog niet zeggen dat je ook ervaren genoeg bent om een groen paard goed op te leiden. Vooral groene, jonge dieren hebben een hele consequente ruiter nodig (ook ervaren dieren Bloos ). Ga voor jezelf na of je inderdaad dat allemaal kan opbrengen voor een jong paard. Want eerst de ballen eraf, paar maand de weide op, kost ook geld. Voor hetzelfde geld heb je een dier waar de basis al in zit en die je verder kan rijden, kun je wel direct aan de slag Knipoog

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:53

Lijkt me leuk Gees Lachen
Als je het een leuke uitdaging vind, moet je het vooral gaan doen!

Wat ze zegt over haar ervaringen, is ook daadwerkelijk waar.
Ze zegt niet voor niets dat ze ervaring heeft met jonge hengste, jonge paarden en moeilijke paarden. Het is heus geen penny-meisje die wat 'grote' verhalen verteld die juiste totaal niet waar zijn.
Anders weet ze zelf ook wel dat ze er niet zo mee beginnen Lachen
Als ze er uiteindelijk wel voor gaat en als er toch iets is wat niet gaat, kunnen wij (met name mijn vriend) haar altijd helpen.
Dus tekort aan ervaring is er niet! Knipoog
Ze wil alleen weten wat jullie ervan vinden en als jullie zelfs ervaringen ermee hebben!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:10

Wat jij graag wil en denkt te kunnen.
Heb je ervaring met jonge paarden en goede begeleiding, waarom niet dan? Heb je minder ervaring zou ik toch voor een ouder paard kiezen.

Ik heb altijd jonge (of iig groene van 3 tot 6 jaar) pony's gehad en wil niets anders meer.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:34

Ik denk dat je zoiets het beste aan je instructeur kunt vragen Lachen
Hij/zij kent jou het beste en kan zoiets denk ik veel beter inschatten.
Sommige mensen kunnen een leuke M proef neerzetten maar kunnen helemaal geen paarden opleiden.
Via het internet lijkt het me bijna onmogelijk om een goed beeld van jou te krijgen en je goed advies te geven.

Vergeet ook niet dat in een jong paard enorm veel tijd gaat zitten voordat je er lekker mee op concours kunt gaan.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:08

Ik vind beide heel erg leuk, ik rij een Z paard die wat ouder is, en een jonkie op concours.
Het is heel anders.
Je moet kijken wat het beste bij je past! Lachen