aandacht erbij houden hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

aandacht erbij houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:44

Ik heb dus een jonge fell pony ingereden echt een schat.
Luisterd ook goed.Alleen zit ik met 1 probleem: Hij houdt zijn aandacht niet bij mij. Ik probeer zoveel mogelijk bezig te houden. Veel tegen hem praten,veel overgangen veel oefeningen. Maar toch gaat hij dingen langs de kant opzoeken.. En gaat daar dan van 'schrikken'.
Of hij kijkt heel erg naar andere dingen. En let hij niet meer op mij..

Heeft iemand tips Haha! Bloos

kylah

Re: aandacht erbij houden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:48

makkelijker gezegt dan gedaan maar probeer het voor te zijn. als je weet dat hij in een bepaalde hoek ergens op gaat reageren neem dan een binnenstelling aan. Niet opgeven na een paar keer schrikken maar blijf het proberen. Hij is nog jong dus komt vanzelf goed.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:20

Ik houd nero's aandacht erbij door af en toe een moeilijker oefeningetje erbij te pakken Lachen

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:56

Zodra je merkt dat hij wilt gaan 'schrikken' dan meteen een overgang rijden, of meteen een figuur (b.v. volte)

Verder gewoon doorgaan met waarmee je bezig bent, veel overgangen en figuren, tegen hem praten enz.
Het is een jong paard, en helaas hebben hun gewoon iets minder de aandacht bij je.
Dit zal langzaam (als je eraan werkt) minder gaan worden.

susy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:35

veel afwisseling en veel verschillende oefeningen doen, zodat hij zijn aandacht er wel bij móet houden!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:38

mijn paard is 14 een die doet het ook.
Negeren wil ook nog wel eens helpen of juist drijven als hij
wil gaan schrikken dan gaan de energie er aan de voorkant uit.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:33

mijn paardje van de manege doet het ook wel en ik probeer die erg actief te rijden, benen er heel goed bij en als ie wil gaan schrikken voor zijn door je benen er aan te leggen. Verder proberen ontspannen te rijden en veel stelling vragen, bezig houden met oefeningen en als ie schrikt er nog een keer langs rijden tot het wel goed gaat (werkt bij mij redelijk haha)

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:34

Ik heb ook een jong paard dat geregeld zijn aandacht er niet bij houdt, en meestal maak ik dan kleine achtjes (gewoon telkens een volte rechtsom, dan linksom etc.)
En op een gegeven moment groter enzo, bij mij werkt het in ieder geval, maar misschien kun je het ook aan een intructeur vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:37

Aanpak ligt een beetje aan de reden waarom het paard er niet bij blijft met z'n hoofd.
Mijn oude ervaren merrie gaat lopen schrikken en spelen als het werkje dat ik van haar vraag niet interessant genoeg is. Die maak je niet blij met een uurtje alleen maar rondjes sjouwen.

Mijn jonge ruin daarentegen raak ik kwijt als ik te lang met hem werk. Die moet ik korte, interessante werkjes aanbieden. Die heeft minder concentratie-tijd. Dat moet nog opbouwen. Dat doe ik heel rustig aan, door steeds ietsjes langer ergens aan te werken. Verder accepteer ik het gewoon, of ga ik na een stukje training wat hij braaf doet, nog even iets heeeeel anders doen. Dus bv als ik wat gewerkt heb aan schouder- en heupcontrole, daarna nog even wat verruim- en verkortwerk doen mbv balkjes.
Of als ik in het begin juist veel actief schakelwerk gedaan heb, dan doe ik daarna nog wat oefeningetjes met bv wending om de voor- en achterhand.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:17

mijn paard was eerst hengst.heb hem aangeleerd datkleineophouding met rechterhand betekend dat er iets gaat komen bijv. een overgang of dat soort dingen. als hij dan zn aandacht laat verslappen maak ik gewoon rechts een ophouding en zet hem daarna wat meer aan het werk. in het begin was hij heel sterk en werkte dat niet dan zei ik met mn stem let eens op zo niet klein tikje met de zweep op zn schouder. daar schrok hij toen nog zo erg van dat hij wel weer bij was.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:08

Mijn paardje heeft ook wel eens aandachts problemen, hij is namelijk nogal sociaal aangelegd en heeft er heel veel moeite mee alleen te zijn (in de bak, in de stal). Hij heeft dan ook snel de neiging om te gaan roepen. Nu vind ik dat hinneken niet zo'n probleem, maar het feit dat hij al zijn aandacht voor mij daarbij verloor, eiste een oplossing. Daarom zet ik hem nu, als ik merk dat hij z'n wat in z'n hoofd haalt (maakt niet uit waar, of ik erop zit, ernaast loop enz.) gewoon in z'n achteruit. Een paard kan namelijk niet gedachteloos achteruit stappen, daar moet hij goed bij opletten.
Ik heb dit maar twee dagen consequent vol moeten houden en nu is hij een en al oor als ik in de buurt ben.

Bianor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:04

Misschien kun je ook eens letten op de momenten waarop hij zijn aandacht verliest. Bij mijn paard merk ik dat hij zijn aandacht verliest als er afleiding is waardoor ikzelf ook afgeleid wordt.
Als ik bijvoorbeeld alleen in de bak rijdt en er gebeurt weinig om ons heen dan kan ik mijn aandacht er goed bijhouden en hij zodoende ook.
Als er echter meerdere paarden in de bak zijn dan kost het weer even tijd om zijn aandacht te verdienen omdat ik dan zelf ook de 'afleiding' buiten moet sluiten.
Verder sluit ik me aan bij de voorgaande tips over overgangen en figuren rijden.