Gebroken lijn in contragalop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjel

Gebroken lijn in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:21

Afgelopen zondag heb ik wedstrijd gehad in de M2. Verliep prima, maar nu stond er bij mijn gebroken lijn in contragalop: verkeerde stelling.

Als ik in de linkergalop zit heb ik stelling naar links, ook als ik de lijn vanaf X weer terug maak richting de hoefslag behoud ik die stelling lichtelijk.
Heb ik dan de verkeerde stelling? Naar mijn idee moet ik die linkerstelling behouden omdat ik nog steeds in de linkergalop zit.

Ik hoor het graag, Lachen

Sjuulie

Re: Gebroken lijn in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:35

ik doe het precies hetzelfde als dat jij het doet.. anders springt hij over.. maar misschien heb je wel teveel stelling gehad? de lijn vanaf x tot ? is gewoon recht dus misschien zou je daar geen of amper stelling moeten hebben? ik weet het verder ook niet ben ook wel benieuwd inderdaad of er mensen zijn die het anders doen Bloos

markie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:37

hey sjel,
Als je gewoon een rechte lijn rijdt in contra of gewone galop dan behoord het paard ook volledig rechtgesteld te lopen. En in feite is een gebroken lijn gewoon 2 rechte lijnen, dus moet het paard vanaf de x tot de hoefslag rechtgesteld lopen lijkt mij.

x_BlueEye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:56

Hey,
Ik deed dat ook altijd.. Ik heb hier nooit p;roblemen mee gehad. Ik moest juist altijd een beetje die stelling erin houden. (naar binne) Anders sprong ie over als ik mijn been iets verkeerd had. Dus misschien had je teveel stelling? Anders zou ik het nie weten..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:58

markie schreef:
hey sjel,
Als je gewoon een rechte lijn rijdt in contra of gewone galop dan behoord het paard ook volledig rechtgesteld te lopen. En in feite is een gebroken lijn gewoon 2 rechte lijnen, dus moet het paard vanaf de x tot de hoefslag rechtgesteld lopen lijkt mij.

en wat dacht je van de wending op X?

Ik rijd contra idd met een heel lichte stelling, en practisch recht op de rechte lijnen. Dus in een linkergalop altijd (een klein beetje) stelling links.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:20

volgens mij moet je in je wending op x juist je stelling naar rechts hebben, een paard moet in een bocht altijd kijken waar hij heen gaat.(toch??) Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:23

maar niet in de contragalop

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:27

Lielle heeft helemaal gelijk. In de M mag het paard nog ietsje meer stelling hebben dan in de Z.
barbar...als je in de contragalop je paard ineens de "andere" kant op laat kijken dan zullen de meeste paarden overspringen en dat mag niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:27

Je doet het goed, waarschijnlijk zat er een jury die zijn papiertje bij het bingo heeft gewonnen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:29

HIHIHIHI......ga ik toch eens naar de bingo!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:32

Die is goed die had ik nog niet eeerder gehoord. Volgens mij moet je ook niet omstellen teneinde dat ze niet omspringen.
Die van mij racet onder me weg als ik omstel, dan moeten we nog s oplossen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:57

omstellen n contra kan best prettig werken als gymnastische oefening (en gehoorzaamheid) maar is niet gevraagd in de ring. Overigens vind ik contra het makkelijkste met zo min mogelijk stelling, anders blokkeer je het binnenvoorbeen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:10

Er zijn maar weinig ruiters die hun paard zo los hebben dat ze in de contragalop contrastelling kunnen rijden. Maar je hebt weer gelijk, het is een hele goede loswerk oefening. En eigenlijk zou iedereen die met contragalop bezig is dit moeten kunnen, maar helaas!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:07

ok, ik heb dus nog nooit een opmerking er over gehad dat ik mijn paard omstel op x, mijn paard springt dus niet om. Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:19

Maar op X hoef je hem toch niet om te stellen? Op X loopt hij juist even in de goede galop.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:23

ik bedoel dat ik hem dan naar rechts laat kijken (waar ik heen ga dus). Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:24

Nee, de X is juist het stukje contragalop!
Je rijdt in de goede galop over de hoefslag, als je dan een gebroken lijn inzet heb je op X je contra.

Barbar, als je dus in de linker galop zit en je rijdt contra, dan heb je stelling naar rechts?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:32

ja, maar ik begrijp dat dit dus fout is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:36

Ben ik even blond!!! Ik ging ervanuit dat je de gebroken lijn in de verkeerde galop inging. Ik fout....jullie gelijk!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:56

barbar schreef:
ja, maar ik begrijp dat dit dus fout is.

Van je fouten moet je leren Knipoog
Als je het in het vervolg dan maar goed doet, gaat ook veel makkelijker.

Maar wat voor jury leden kom je dan tegen als je er geen commentaar op krijgt?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:22

weet ik niet meer, let ik eigenlijk nooit op.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:29

een paard kan NOOIT precies rechtgesteld galoperen, daar is een paard niet op gemaakt. in mijn ogen heb je de oefening goed aangepakt. misschien iets te veel stelling. als het volgende keer wer op je lijst staat, vraag het dan desnoods aan de jury wat ze ermee bedoelen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 09:19

De jury moest nog een hele groep jureren, vandaar dat ik het niet kon vragen. De volgende keer dan iets minder stelling vragen, dan komt het vast goed.
Lielle, bedankt voor de tip met contra stelling in de contra galop. Ik vraag het weleens van hem, maar ik kan het wel als oefening erbij pakken.

Mij is het in ieder geval duidelijk nu, bedankt!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:22

Citaat:
De contragalop
Dit is een galop waarbij de ruiter het paard op de linkerhand met opzet rechts laat
galopperen of op de rechterhand met opzet links laat galopperen. De contragalop is een
oefening ter verbetering van de balans. Op een volte in contragalop houdt het paard zijn
natuurlijke stelling naar de buitenkant van de volte en is dus licht gebogen naar de zijde
van de betreffende galop.

Ik heb pas de jurycursus voor het M gedaan en onze cursusleider heeft ons ook duidelijk meegegeven dat we goed op de contrastelling moeten letten. MAW als je geen contrastelling laat zien wordt je cijfer lager.