ene achterbeen verder dan andere: iets aan te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

egypte01

ene achterbeen verder dan andere: iets aan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 11:01

Hallo,'

ik heb een verzorgpaard die ik 2x per week rijd. Ik weet verder niet echt veel over zijn verleden behalve dat hij veel op strand heeft gelopen en dus ook 1 favoriete kant keeft waar hij beter op loopt.
nu heb ik laatst van de eigenaar gehoord dat hij rechtsom zijn linker achterbeen dus verder zet dan zijn andere achterbeen. Zij zei dat hij dit altijd al heeft gedaan en er verder geen last van heeft.

Nu is het alleen met rijden erg raar om te voelen, als hij op die kant loopt zit ik dus echt veel meer heen en weer te wiebelen. vooral in draf, dan kan ik bijna niet netjes stil zitten.
ook in galop heb ik er last van, zeker die kant op duurt het zeker een half rondje voor hij in galop zit, en valt er dan heel snel uit (rondje al) na die galop is hij ook heel erg uit balans met draven en ik dus ookk, en voor hij weer rustig draaft zijn we al een half rondje verder.

Zijn er misschien dingen die ik kan doen om dat ene been er gelijk onder te krijgen? Ik zal er eens op letten met longeren, heb het ook pas van de week gehoord.
groetjes

oosterhoff

Re: ene achterbeen verder dan andere: iets aan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:11

Voelt het als kreupelheid?
Dit paard is zoals ik het intrepeteer heel erg scheef. daar kan je een hele hoop aan doen maar dan moet je al een erg gevorderde ruiter zijn og een hele goede instructeur zoeken die je erbij helpt. Kijk bij discussies even bij het rechtrichten wie doet het en wie vind het onzin. daar staat al een hoop info over jou probleem. Een paard kan daar overigens wel last van hebben/krijgen doordat de gewichtsverdeling niet goed is op de benen ontstaat er sneller slijtage

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 13:34

Ik weet niet hoe kreupelhied voelt, maar je merkt het het beste in draf. Dan 'wiebelt'hij gewoon meer.
ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Hij is wel al 22 jaar maar nog gewoon aktief en ziet er totaal niet oud uit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:38

Ik denk dat het op die leeftijd moeilijk wordt om het nog te veranderen. Hij loopt waarschijnlijk al jaaaren zo en heeft zichzelf er helemaal op aangepast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:44

Ik ben het eens met Mindsfields.
Bij een jonger paard zou ik zeggen: rechtrichten en gewoon hard werken om hem aan twee kanten even sterk te krijgen.

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 13:51

dat had ik al in gedachten ja, hij heeft het edenk ik ontwikkeld in de tijd dat hij op strand liep.
Hier koos hij natuurlijk altijd voor de galop die hij het fijnst vind. Ik denk dat hij hierin zo ontwikkeld is dat hij aan 1 kant starker is geworden.
Zou het helpen als ik juist veel op zijn slechte kant ga rijden?
Zodat hij daar wat meer gestimuleerd word?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:55

Het zou daarvan ook wel eens een stuk slechter kunnen worden,omdat hij al oud is(nouja, ouder iig) en hij het al zo lang doet. Als hij op deze leeftijd die spieren nog anders moet gaan belasten(en gewrichten en pezen) zou het wel eens mis kunnen gaan.Hoeft niet, maar de kans is wel vrij groot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:03

En toch zou ik er een keertje een chiropractor bijhalen. Het feit dat hij het altijd al heeft gedaan betekend niet dat het goed zit. Het probleem kan in de rug zitten, of de achterbenen verschillend van lengte zijn. Een gevorderd ruiter kan het misschien rijtechnisch oplossen, maar je zou iig de rug kunnen laten controleren.

Mocht je adressen willen: www.icreo.nl. Daar vind je namen en telefoonnummers van chiropractoren die door heel Nederland en Belgie werkzaam zijn.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:08

Mijn paard had het ook, door middel van Osteopathie en correct rijden zo goed als opgelost.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:13

Ik weet niet veel zo in eerste instantie, maar het lijkt op hetzelfde wat mijn paard ook heeft gehad.
Haar kruisbanden waren verrekt!
Direct naar een kliniek heen gebracht en daar heeft ze drie maand gestaan. Na die tijd was er niks meer aan de hand.....
Je zou er goed aan doen om er een chiropraktor of een ostheopaat bij te halen en als je twijfelt, dan bel je er eerst even en leg je uit wat er aan de hand is en dan weet diegene meestal wel wat hij/zij moet doen.
In ieder geval heel veel succes.....
Hopelijk kunnen ze het nog goed krijgen... is wel erg langdurig.