rij-problemen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

rij-problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:03

Hoi

Ik rijd nu al een tijdje een paardje en we botsen nu toch tegen een paar dingen op.
Ze is pas 4 jaar en na het inrijden nooit meer echt gereden dus dat is ook een gedeelte waar het aan ligt, maar ik heb graag wat tips..

ik zal maar bij het begin beginnen.

we reden eerst alleen maar in de wei, ze let daar totaal niet op en ik weet niet of er een manier is om haar oplettend te krijgen?
ook is het steeds als ik links wil , wil zij rechts, maar er zit wat prikkeldraad langs de rand van de wei en daarom durf ik er niet zo dicht langs en dat is dan lastig als zij niet de kant op wil die ik op wil en richting prikkeldraad gaat.
ik krijg haar dan ook amper meer de goede kant op, tips om dit beter te laten lukken?

We hebben sinds kort ook les op de manege, de eerste les ging hartstikke goed, ze lette goed op, was niet bang voor de dingen die daar stonden en ze liep netjes naar onder.
ik ben daar nu 2 lessen verder en ze gaat nu niet meer naar onder, is bang voor alles wat er in de bak staat (ook als ik haar van tevoren naar de dingen laat kijken) en let ook niet echt meer op.

verder gaat ze moeijk in galop, ze gaat meer rennen in draf zegmaar en heeft moeite met die overgang van draf naar galop.

Hebben jullie tips voor mij?
ik kan ze namelijk heel erg goed gebruiken Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door _Lonneke op 18-03-07 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Suprice

Re: rij-problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:06

Ik denk dat je haar meer bezig moet houden, dus veel oefeningen doen achter elkaar zodat ze op jou moet letten. Ze heeft dan geen tijd om naar andere dingen te kijken. Als je gewoon veel figuren rijdt, wordt ze soepeler en de nageeflijkheid komt dan vanzelf...

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:57

ik zal het eens gaan proberen Lachen

Zijn er nog meer mensen met tips, misschien voor mijn andere problemen?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:27

Vier jaar zeg je, laat allereerst haar mond eens nakijken. Paarden op die leeftijd wisselen nog en de kans is groot dat ze haken of doppen op de kiezen heeft als ze zich moeilijk lat sturen. Past de rest wel goed?Als ze zo gaat lopen rennen in draf kan ze ook rug problemen hebben, misschien alleeen maar een zadel wat niet goed past. Verder, zet haarop een kleine volte en probeer daar aan te springen, doe dit bijv. in een binnenmanege, zodat ze steun heeft aan het schot en niet over de schoudder naar buiten door de draadvliegt. Laat aan de binenkant, dus waar ze geen steun heeft, iemand staan die haar een beetje mee op de plaats kan houden. Als ze gaat rennne, opvangen en opnieuw proberen, ze mag een paar passen versnelen, maar geen kilometers. En hou vol, het kan best lang duren voordat ze het doorheeft. Let op je stelling en buiging, als die niet goed zijn, hlukt het waarschijnlik ook al veel minder.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:48

niet te snel opgeven en inderdaad veel afwisselende figuren rijden verder is ze natuurlijk ook nog wel erg jong om haar aandacht de hele tijd bij jou te houden. gewoon geduldig zijn met haar!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:59

ik zou inderdaad haar tanden eens na laten kijken, mijn verzorgpaard had daar toen der tijd ook last van. laat ook iemand naar je zadel kijken. en veel overgangen en wendingen rijden, ik rijd ook ene paard wat moeite heeft met nageelijk worden. ik heb er 3 lessen (3 uur) over gedaan om van het strakste thiedeman gataje naar gene thiedeman gegaan, alleen maar door wendingen rijden en dergelijke

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 19:49

bedankt voor de tips, zal eens met de eigenaar het erover hebben, (tanden laten nakijken)

verder, de eerste les die ik met haar had liep ze gelijk super netjes, ontspannen en nageefelijk, maar les 2 en 3 niet meer, dat is juist het vervelende Tong uitsteken

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:38

De eerste les is ze misschien overdonderd door al het nieuwe en had ze zo veel indrukken te verwerken dat ze aan haar eigen "problemen"niet meer toe kwam. De tweede keer heeft ze misschien gedacht; Oh krijgen we dat weer, ja dat ken nu wel en is ze zich weer meer met zichzelf gaan bezighouden.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 20:39

Dat zou best eens kunnen Lachen