plots changeren in galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

plots changeren in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:58

momenteel ben ik mijn paard weer dagelijks fanatiek aan het trianen.
opzich gaat alles heel erg lekker en kan ik lekker met hem werken, hij is super aan het been en heeft een fijne aanleuning.
we werken eerst altijd los is een voorwaarts neerwaartse lijn in stap draf en galop, vervolgens pak ik hem meer op, dit wissel ik af door de training. veel overgangen rijden, schakelen, slangevoltes, schouderbinnenwaarts, wijken e.d.
eigenlijk gaat alles lekker op de linker galop na.
iedere keer als ik op de linkerkant in de linkergalop galopeer changeert hij telkens naar recht waneer ik hem rechtuit wil rijden.
wanneer ik hem op de volte laat galoperen is er geen probleem en heeft hij veel sprong en blijft het goed doorgaan en kan ik goed met hem werken.
maar wanneer ik dus van de volte af wil rijden en hem een stuk recht wil laten galloperen changeert hij vloeiend naar rechts, hij blijft dan ook moeiteloos veder gaan in de contragalop. (ik neem hem wel direcht terug naar draf)

ik heb het idee dat dit te maken heeft met dat zijn linker achterhand minder sterk is dan de rechter en dat hij zodra ik hem op het rechte stuk zet hier moeite mee krijgt, op de volte blijft het binnenachterbeen natuurlijk meer stuwen.
ik probeer dit nu op te lossen door meer rechte lijnen te rijden op links, veel te schakelen op links en hem in de schouderbinnenwaarts te rijden en hem dan te laten schakelen.

hij is me vaak met het changeren te snel af. op rechts hebben we totaal geen probelemen hiermee.
ik probeer het soms te voorkomen door hem heel erg voorwaarts te laten gaan, maar dat gaat nogal tenkoste van de ontspanning en aanleuning.

daarnaast longeer ik hem ook regelmatig met pessoa.

Mindfields

Re: plots changeren in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:03

Ik zou zijn rug eens laten checken door een Osteopaat, en zijn heupen/bekken. Het kan zijn dat er iets scheef zit waardoor hij het op het rechte stuk ineens moeilijk krijgt.

Maakt het trouwens verschil als je buitenstelling of juist meer binnenstelling aanneemt?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:18

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:47

rechtrichten en verbeteren onafhankelijke zit, vaak zit je ongemerkt iets scheef naar links of rechts, en reageert het paard hier op, daarom merk je ook niets in wendingen, want dan druk je je automatisch uit op je binnenbeugel.Lachen ik denk persoonliojk niet dat het iets met het gestel van het paard te maken heeft! Bloos

suc6!

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:39

Mijn paard changeerde zowel linksom als rechtsom op (lange) rechte stukken. Mijn instructrice laat ons voornamelijk op de binnenhoefslag rijden, zodat het paard op z'n eigen benen loopt en mooi rechtgesteld is. Beetje bij beetje zijn we de 'lengte' in gegaan, volte, 5 meter rechtuit, volte, etc etc. Dankzij het bijrijden van mijn instructrice en het langzaam opbouwen, gaat het nu stukken beter.

Ik zou dus zeggen: langzaam aan de volte 'verplaatsen' en goede instructies! Succes.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:46

Ik heb dit ook, alleen die van mij changeert niet vloeiend, maar vergeet v aak of de voorhand of de achterhand mee te nemen. Nu moet ik inderdaad zoals lexsus zegt de volte steeds meer en meer verplaatsen, buitenbeen goed naar achter houden, lichte stelling naar binnen houden, binnenbeen goed op de singel... en niet willen dat hij direct 1 heel rondje goed galopeerd maar met 1 lange zijde al content zijn. en dan op de volte bij C of A.. en dan rustig nog een lange zijde.

Succes

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 10:32

ik denk zelf ook niet dat het iets met zijn gestel te maken heeft.
hij heeft dit namelijk altijd al gedaan in periodes, puur op deze kant. en dan eigenlijk alleen in periodes dat we minder gewerkt hebben en weer aan de slag gaan, als ik hem dan weer wat langer in de training had ging het wel goed en changeerde hij niet meer.
daarom denk ik dus ook dat het idd aan het niet voldoende rechtgesteld zijn in zijn lijf zijn ligt en het verschil tussen de kracht van zijn linker en rechter achterhand.

het maakt ook niets uit welke stelling ik neem, maar ik probeer wel door hem meer schoudervoor te zetten op het rechte stuk het te voorkomen en het zo langzaam uit te bouwen en door steeds de volte te verplaatsen en hem de gehele training recht te richten.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:03

marloezzke schreef:
ik denk zelf ook niet dat het iets met zijn gestel te maken heeft.
hij heeft dit namelijk altijd al gedaan in periodes, puur op deze kant. en dan eigenlijk alleen in periodes dat we minder gewerkt hebben en weer aan de slag gaan, als ik hem dan weer wat langer in de training had ging het wel goed en changeerde hij niet meer.
daarom denk ik dus ook dat het idd aan het niet voldoende rechtgesteld zijn in zijn lijf zijn ligt en het verschil tussen de kracht van zijn linker en rechter achterhand.

het maakt ook niets uit welke stelling ik neem, maar ik probeer wel door hem meer schoudervoor te zetten op het rechte stuk het te voorkomen en het zo langzaam uit te bouwen en door steeds de volte te verplaatsen en hem de gehele training recht te richten.

OK dan! Als je zo door gaat komt het helemaal goed!! Blij dat je zelf ook ziet dat je paard scheef is.. Meeste mensen durfen het niet toe te geven

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:11

mijn (verzorg) paard heeft dit ook altijd gedaan.
Voornamelijk als het hem te moeilijk werd gemaakt.
Aan de kant waar die omsprong was hij ook erg stijf.
Heb toen van me instructeur veel oefening mee gekregen om hem soepel te maken. En ik moets hem beetje schouderbinnenwaars recht rijden in de galop moeilijk om uit te leggen via woorden. Ik had de tip mee gekregen om hem altijd terug te nemen als die omsprong en zo snel mogelijk op nieuw aan te springen, hem vooral niet zijn zin geven.
Het heeft na veel trainen wel geholpen hij doet het nog maar zelden.