verschil travers/revers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

verschil travers/revers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:46

wat is het verschil ook al weer tussen een travers en een revers.
wie frist mijn geheugen even op.

ik zat namelijk pas de dvd van anky te kijken of dressuurrijden op een vrije middag toen ik me verveelde, ze voerde een revers uit en ik dacht toch echt dat dat een travers was.

juval

Re: verschil travers/revers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:19

de stelling dacht ik... bij renvers kijkt het paard in de richting waar je naar toe rijdt. en bij travers juist de andere kant op
correct me if i'm wrong

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:43

renvers is SB waarbij het paard kijkt waar hij naartoe gaat.
travers is dat het paard ook kijkt waar hij naartoe gaat, maar met de achterhand op de 2e hoefslag in 3 sporen. Lachen

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:29

Travers en renvers zijn dezelfde oefeningen, alleen aan de andere kant van het paard. Als je travers rechts doet en je rijdt op de rechterhand, heet dit travers. Als je travers links doet en je rijdt op de rechterhand, heet dit officieel renvers.

De oefening is gelijk. Bij beide gaat het om de buiging in het lijf en loopt het paard over 4 sporen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 09:40

volgens mij zit er niet bij 1 van jullie de goede bij Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:47

travers: achterhand naar binnen, vier sporen, stelling en buiging in de richting van de beweging

renvers: voorhand naar binnen, 4 sporen, stelling en buiging in de richting van de beweging.

Idd komt het erop neer dat travers op de linkerhand de identiek beweging is aan renvers op de rechterhand.

KNHS reglement

Citaat:
Travers
De travers is een oefening op twee hoefslagen met vier sporen. In de travers is het paard met de achterhand naar binnen gesteld en gebogen in de richting van de beweging. De voorhand blijft op de rechte lijn van de hoefslag, terwijl de achterhand op een tweede hoefslag wordt gebracht. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter.
De buitenbenen kruisen voor die aan de binnenzijde langs. De buitenhoeven komen daarbij voor en over de binnenhoeven. Het paard kijkt in de richting van de beweging.

Renvers
De renvers is een oefening op twee hoefslagen met vier sporen. Deze beweging is tegengesteld
aan de travers, met de achterhand in plaats van het hoofd naar de omheining of hoefslagkering. De travers links heeft precies dezelfde stelling en buiging als de renvers rechts, de travers rechts dezelfde stelling en buiging als de renvers links. Alle beginselen en voorwaarden die betrekking hebben op de travers gelden ook voor de renvers.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 09:49

dankje!