Halsstekken ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Halsstekken ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 20:59

Heey,

Me pony wil echt niet hals strekken alleen in stap.
In draf sommige stukjes maar ze let te veel op de omgeving.
Heeft iemand tips voor mij ? Vork

Groetje armyhorse

Edit: Foutje je in de titel sorry Bloos

_Evelien

Re: Halsstekken ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:00

Halsstekken *LOL*
Ik denk dat je gewoon veel moet oefenen, en zorgen dat je in een rustige omgeving oefent.

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:05

heb ik ook probleem mee ik gooi de teugels iets te os maar dan laat ie wel iets zien(misschien is dit bij jou ook zo) en misschien kan je ook eerst teugels helemaal los gooien en steeds stukje bij pakken(wel thuis doen niet in de proef) ik weet niet of dit ook voor jou zo geld maar hopelijk heb je er wat aan

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:06

Je kan hem ook veel voorwaarts houden, dan let hij niet zo op zijn omgeving. Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:08

Ja ik kan haar wel voorwaarts houden maar dan houdt ze haar hoofd helemaal omhoog jammer genoeg.
Ik doe een beetje druk op de teugels en een beetje drijven en dan gaat ze naar beneden maar niet helemaal en dan weer omhoog Verdrietig

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:10

Maak dan veel voltes en overgangen Knipoog
Dan gaat ze waarschijnlijk steeds lager lopen. Zo kan je een beetje oefenen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:15

Ok dankje wel Lachen

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:18

Om het halsstrekken te oefenen is het belangrijk dat je paard eerst voorwaarts en nageeflijk loopt. Vanuit die nageeflijkheid kan je steeds een klein stukje strekken, dus een beetje teugel geven (wel contact houden!). Zodra je paard z'n hoofd in de lucht steekt begin je weer opnieuw: voorwaarts en nageeflijk. Dit kan je het best op de volte oefenen. En als ie weer lekker ontspannen & nageeflijk loopt kan je opnieuw een stukje strekken proberen. Rijd steeds korte stukjes en doe tussendoor ook weer wat anders. Op deze manier kun je de korte stukjes op een gegeven moment uitbouwen naar langere stukken halsjestrekken
Om variatie in je halsjestrek oefeningen te brengen kun je tempowisselingen rijden, afwisselen tussen linker en rechter stelling of een volte de andere kant op rijden.
Belangrijk om hierbij te onthouden is dat z'n neusje uiteindelijk niet verder mag komen dan z'n knieen, dan komt ie te veel op de voorhand.
Succes!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:27

Ok Lachen hier heb ik heel veel aan erg bedankt ! Haha!
Ik zat wel elke keer kleine stukjes te vragen maat zodra ze het hoofd omhoog deed pakte ik de teugels niet korter mijn fout Tong uitsteken

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:28

Graag gedaan! Ik ben benieuwd of het werkt, hou je ons op de hoogte?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:42

Ja zal ik doen Lachen!

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:15

dit heb ik ook gehad ,
Misschien je handen iets meer naar voren en naar benede doen ?
deed ik ook nu lukt het.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:19

Nee dan al helemaal niet Tong uitsteken
Maar het gaat nog steeds het zelfde maar het komt er wel een beetje aan want ze wil al iets meet teugel geven Lachen

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:46

Mijn paard wil dit ook niet!
Is een fries trouwens en heeft een korte hals/hoofdverbinding.
Heb volgende week een clinic waar dit centraal staat, zal je even een kort verslagje geven wat hier is uitgekomen.Misschien heb je er wat aan. Rij nu L2 maar hij wil niet goed zijn hals uitschuiven.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:43

Ok ja mijn pony heeft ook een hele korte hals en ga binnenkort B starten Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:51

Als het halsstrekken niet goed gaat, is je aanleuning nog niet helemaal in orde.
Je paard moet naar de hand blijven zoeken als jij meer ruimte biedt aan de voorkant. Je zult dus in je gewone werk meer aandacht moeten besteden aan het naar de hand toe rijden van je paard (dus van achteren naar voren rijden) en bij het halsstrekken niet ineens alles losgooien maar beetje bij beetje meer teugel geven zodat je verbinding in stand blijft.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:54

Voorwaarts houden. Contact houden, neit zomaar bogen in je teugels laten vallen. Gewoon blijven vragen of hij het wilt, uitnodigen dus. En veel oefenen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 12:03

@ urielle: de aanleuning is wel goed Knipoog alleen ze let teveel op de omgeving dat is het probleem Knipoog

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:09

Hej Hej, ik heb et geleerd zo Tong uitsteken nou mijn pony liep eerst aan de teugel, op eht moment dat ze meot halsstrekken meot ze er behoefte aan hebben, jou pony moet zelf de teugels mee nemen. ff met beide teugels vragen en hande naar voren, en dan weer vrage en handnaar vore, je kan de teugels dan ook wat omlaag doen, zodra je merkt dat je pony niet meer op jou let vraag je m door of rij op een volte en hou je pony bezig.
Groetjes

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:30

Ik was vandaag proefje aan het oefenen en je moest in draf op de volte halsstrekken en het ging goed Haha!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:36

Urielle schreef:
Als het halsstrekken niet goed gaat, is je aanleuning nog niet helemaal in orde.
Je paard moet naar de hand blijven zoeken als jij meer ruimte biedt aan de voorkant. Je zult dus in je gewone werk meer aandacht moeten besteden aan het naar de hand toe rijden van je paard (dus van achteren naar voren rijden) en bij het halsstrekken niet ineens alles losgooien maar beetje bij beetje meer teugel geven zodat je verbinding in stand blijft.

Ben ik mee eens. Als hij niet wil halsstrekken is de aanleuning niet helemaal goed.
Bij mij deed hij het eerst ook niet maar ik moest meer aanleuning krijgen en meer druk op
de teugels en nu doet ie het zo.. Vork

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:42

inderdaad, ook ik maakte steeds de fout om dan gelijk teveel teugels te geven en dan lukt het totaal niet. hou druk, en ga hier heel langzaam stapje bij beetje bij door om de teugels langer te krijgen.
In het begin stapte ik altijd, gaf lange teugel, belonen, paar pasjes draven waarbij ze toch wat lager bleef en meteen weer stappen en belonen.
door dit op te bouwen en toch wat oefeningen te vragen, bv stelling geven, zullen ze meer op jou gaan letten en minder op de omgeving en ook laag willen blijven.
Dit ( stelling vragen) is trouwens ook goed als je er zelf geen ruk van begrijpt wanneer je nou of niet moet toestaan en in hoeverre je dat moet doen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:38

Ja ze doet het nu wel maar haar aanleuning is wel goed hoor.

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:37

Lukt het al een beetje?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:14

Als je je paard nageeflijk hebt lopen met goede aanleuning dus, is het paard meestal vrij makkelijk naar beneden te vragen. Niet meteen teugels losgooien inderdaad, maar gewoon vragen naar beneden te gaan, met je handen en je benen. Lachen

Ik zat laast te schrijven bij een jury en die zei ook, als het paard nageeflijk is, zal hij/zij veel sneller en makkelijker hals strekken dan een paard dat niet nageeflijk is.