verlatingsangst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:15

ik heb een 2 verzorgpony's die van veulens af aan (rond een jaar) al bij elkaar zijn. ze zij nu bijna tien.
nu is het zo dat we met de ene haast nooit wat doen want dat is niet onze 'echte' verzorgpony (lang verhaal maar even niet van belang).
als we dus met de welsh weggaan (geen bak aan 'huis' dus we moeten naar een ob bak rijden) raakt de fjord in 'paniek'(niet zo extreem). hij gaat hinniken en als hij de pony nog kan zien galopeert hij rondjes door de wei. de welsh maakt zich verder niet druk en trekt zich er niets van aan, ook niet als we bijna terug zijn en de fjord snakt naar een 'neusje neusje' vind hij nog eten belangrijker...
nu is het zo dat als we alleen de fjord meenemen en de welsh niet de welsh in paniek raakt. de lieve pony die niet in paniek raakt als hij zelf weggaat maar als zijn maatje weggaat wel... hij is nog 10x zo erg. meestal sluiten we hem op in de stal en steigert hij tegen de boxdeur gaat hij trappen tegen de wand etc. etc.

hoe kan dit? en waarom raken ze alleen in 'paniek' als hun vriendje weggaat en niet als ze zelf weggaan?

iemand enig idee wat je er tegen kunt doen?

groetjes
Laatst bijgewerkt door bonzjo op 17-03-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SanneTilburg

Re: verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:17

Als een pony zelf weg gaat, is hij niet alleen, jullie zijn bij hem. de pony die achter blijft is wel helemaal alleen.
Ik weet niet precies wat je er tegen kunt doen. Ik zou denken dat ze er wel aan wennen dat hun vriendje af en toe weg gaat, ze leren vanzelf dat hij altijd wel weer terug komt.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:20

haha ze leren dat hij weer terug komt? dacht het niet dit gaat al zo sinds ze zijn ingereden als ik het goed heb (verzorg hem nog niet zo lang, 2 jaar)

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:20

maar dat van dat hij dan niet alleen is daar zit wat in...

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:32

Als ze het al zo lang doen, is het misschien ook wel een gewoonte geworden. Misschien zou je de pony die achterblijft wat kunnen afleiden, wat hooi geven ofzo, zodat hij niet alleen maar denkt aan zijn vriendje die net vertrokken is. Doet de achtergebleven pony de hele tijd zo, of wordt hij rustiger na een paar minuten (als jullie uit het zicht zijn)?

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:34

nou de fjord als hij eten heeft of niet doet het alleen in het begin tot de pony in zicht is. daarna hoor je hem nog om de 10 min. ofzo hinniken.

de welsh die stopt na een tijdje ook wel maar zodra je binnekomt (als de eigenaresse met de fjord naar buiten is en ik dus kom) begin hij te hinniken en te doen en dan steigert hij en trapt etc ook weer...

Chii_Weslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:36

een meisje dat ik ken had ook dat probleem dat haar paard helemaal in paniek raakte en overstuur enzo Knipoog
dus toen hebben ze een klein pony'tje erbij gekocht dat gewoon altijd in de wei staat als dat paard en staat en zijn vriendje gaat weg
dan heeft hij alsnog iemand en is hij niet alleen Knipoog

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:38

ja dat helpt idd ook maar eigenaar wil geen pony erbij. niet op het land en ook niet in haar bezit. we hebben namelijk regelmatig gastjes... een paar jaar heeft de volle broer van de fjord op het land gestaan en toen was het alleen (met vriendjw) blijven ook niet zo'n probleem. ook heeft er een andere fjord (wow wat zijn fjorden toch populair Clown) op het land gestaan maar eigenaar wil het niet meer...