Overkruisde galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Overkruisde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 16:42

Mijn pony springt als ik een galopwissel wil, bijna altijd in de overkruisde galop. Ook als hij zelf in de verkeerde galop aanspringt gaat hij zelf over in de overkruisde galop. Wat kan ik hier aan doen?

saskiakefie

Re: Overkruisde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 16:54

niemand?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:55

Wat is de overkruisde galop? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:56

overkruist is met zijn voorbenen in de ene galop en met de achterbenen in de andere galop, als ik het goed heb, je zou hem terug kunnen nemen en het nog een keer proberen, verdere tips weet ik zo ook niet

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 17:00

dees_daan schreef:
overkruist is met zijn voorbenen in de ene galop en met de andere in de andere galop, als ik het goed heb, je zou hem terug kunnen nemen en het nog een keer proberen, verdere tips weet ik zo ook niet

mm, ja dat doe ik al, maar ik wil graag dat hij over kan springen vanuit de galop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:01

dat leer je niet zomaar aan, ik weet niet op hoe hoog niveau je nu rijd? maar dat kunnen ze niet zomaar

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 17:03

Maar soms springt hij wel goed over, hij springt ook meestal uit zich zelf over als hij merkt dat hij in de verkeerde galop zit, dus hij kan het wel, maar vaak doet hij het toch fout..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:27

ik heb de galopswissel altijd geleerd met een balk schuin over de diagonaal lijn. je gaat er op af in een galop, bv de linker galop, op het moment dat je over de balk gaat geeft de duidelijk de hulpen voor de rechtergalop en als het goed is springen ze dan makkelijker over Lachen
Tenminste, alle normale paarden wel,mijn paard snapt het nog steeds niet en galoppeert gewoon stug door in dezelfde galop Clown

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:48

Het paard of de pony is niet aan galop wissels toe. De oorzaak is dat het paard niet in balans gaat. De oplossing is een stapje terug, het paard moet in balans gaan, ontspannen, soepel en los in het lijf zijn. De andere oorzaak is verkeerd zitten, waardoor onbalans ontstaat. Voor het paard is de overkruisde galop gemakkelijker dan een galop wissel van de ene naar de andere galop. Als het paard af en toe goed galoppeert of een galop wissel goed doet, is dat meer geluk dan dat het - door goede inzet - goed gaat. Galopwissels rijden, is niet moeilijk. De voorbereiding ernaar toe voor het paard en ook de ruiter is wel belangrijk. Als je beiden aanmoddert, schiet het niet op. Ik laat een ruiter die nooit wissels heeft gereden op een paard rijden, die dat spelenderwijs kan, ook met verschillende aantallen passen. Als blijkt dat dit bij de ruiter werkt, begrepen wordt en bevestigd is, dan laat ik de ruiter dit op een ander of eigen paard doen, dat de wissels moet leren. Goede instructie vanaf de grond is daarbij belangrijk.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:53

Wat Goofy zegt is zeker belangrijk. Laat iemand vanaf de grond zeker meekijken. Waar zou de oorzaak liggen van het overkruisd aanspringen? Hoe oud is het paard? Zou het iets met de balans te maken kunnen hebben? Loopt ie ontspannen over zn rug van achter naar voor? Ik zou beginnen met de ontspanning en even op de volte gaan. Vlak voor je de hoefslag weer oprijd zou ik extra overdreven binnestelling aannemen en aanspringen. Dan word het moelijker voor m om overkruisd aan te springen. Als ie dan in 1 keer goed aangallopeerd zou ik even in de overdreven stelling blijven en na 1 of een halve volte weer terugnemen naar draf en zo nogmaals aanspringen. Als dat goed gaat en ie niet meer overspringt zou je kunnen proberen de stelling telkens iets te verminderen. Met de vliegende wissel zegmaar, zou ik niet willen beginnen. Dat zou ik pas doen als de basis er goed inzit. Hopelijk heb je hier iets aan!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 21:49

Hij gallopeerd altijd wel goed aan van de draf naar de galop, dat is geen punt. Maar van bijvoorbeeld de linkergalop over te springen in de rechtergalop lukt hem niet. Maar in ieder gevel bedankt voor jullie reacties. Verder is de pony 7

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:52

Zoiets heet dan een wissel die je wil rijden en heeft niks met het 'fout' aanspringen te maken waar ik dacht dat je het over had. Wil je een wissel rijden, ga dan eens te raden bij een goede instructeur.. En waarom wil je eigenlijk wissels rijden?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:25

saskiakefie schreef:
Hij gallopeert altijd wel goed aan van de draf naar de galop, dat is geen punt. Maar van bijvoorbeeld de linkergalop over te springen in de rechtergalop lukt hem niet.

Springt de pony vanuit halt en stap altijd in de goede galop aan en blijft de galop correct ?
Kun je tempo wisselingen en overgangen goed rijden ? Leer je de wissels wel op de goede manier aan ? Zijn je hulpen voor wissels correct ? Goede instructie is belangrijk. Als een paard scheef is, gaat het paard niet in balans. Geeft het paard op de juiste manier stelling en vraag je op de goede manier en op de juiste momenten stelling en buiging en let je op hulpgeving (timing)?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 17-03-07 16:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:28

-> RT-P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:22

Goofy44 schreef:
saskiakefie schreef:
Hij gallopeert altijd wel goed aan van de draf naar de galop, dat is geen punt. Maar van bijvoorbeeld de linkergalop over te springen in de rechtergalop lukt hem niet.

Springt de pony vanuit halt en stap altijd in de goede galop aan en blijft de galop correct ?
Kun je tempo wisselingen en overgangen goed rijden ? Leer je de wissels wel op de goede manier aan ? Zijn je hulpen voor wissels correct ? Goede instructie is belangrijk. Als een paard scheef is, gaat het paard niet in balans. Geeft het paard op de juiste manier stelling en vraag je op de goede manier en op de juiste momenten stelling en buiging en let je op hulpgeving (timing)?

Vanuit halt en stap springt hij goed aan ja. Tempo wisselingen gaat goed mits ik hem ook rond rij, dus aan de teugel. Ja hulpen doe ik goed, alleen moet ik me toch meer concentreren als ik bijvoorbeeld af wil wenden dat ik dan ook goed mijn buitenbeen en teugel eraan houd. Stelling gaat ook goed, enne wat bedoel je met hulpgeving, timing? Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:11

Met zit, kuit en hand op het juiste moment, in de juiste mate, op de juiste manier de hulpen geven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:22

Als je een overgang stap naar draf of draf naar stap of een tempo wisseling binnen gang rijdt, wat doet de hals van het paard dan ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 20:27

die blijft in dezelfde houding, mits ik hem een tijdje gereden heb, als ik voor het eerst in draf overga komt hij meestal toch omhoog

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:12

dees_daan schreef:
dat leer je niet zomaar aan, ik weet niet op hoe hoog niveau je nu rijd? maar dat kunnen ze niet zomaar

Dat kunnen ze dus echt wel zomaar hoor Knipoog
Mijn paard heeft nooit hoger als B niveau dressuur gelopen, en ik heb nooit hoger als de L gereden, en helaas heeft mijn paard dit ook veel gedaan...

Eerst nam ik haar dan steeds terug tot in draf, maar daar werd ze juist heet van en ging ze het nog erger doen, ik doe nu als ze achter om springt, rij ik haar iets meer naar voren, gelukkig springt ze dan weer terug, of ik rij een kleine volte met extra stelling, dan springt ze ook weer terug.

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:53

iik kijk even mee... Bloos