Tikt hij nou wel of niet aan? Zoja, bescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Tikt hij nou wel of niet aan? Zoja, bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:45

Hallo bokkers,

Gisteren heb ik foto`s laten maken van onze privéles en nu vind ik dat het op sommige foto`s lijkt of Silence zichzelf aantikt.

Zoals bij deze:

Afbeelding

Afbeelding

Is dit inderdaad aantikken? En wat zouden jullie eventueel aanraden qua bescherming?

Alvast bedankt.

Liselot

Re: Tikt hij nou wel of niet aan? Zoja, bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:47

het lijkt wel of hij zich tikt. zijn voorbeen komt namelijk niet snel genoeg weg.
ik zou gaan voor een springschoentje om de voorhoeven

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:48

Ja Dat schoot mij ook als eerste te binnen inderdaad.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:49

Het ziet er inderdaad uit alsof je pony aantikt.
Probeer te rijden in een stille omgeving en goed te luisteren, als hij aantikt zal je een (dof) geluid horen.
Als bescherming zou ik springschoenen nemen. Hij tikt vrij laag dus een peesbeschermer oid zal niet helpen. Met Springschoenen zijn de hoefballen en de hoef goed beschermd.

Succes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:50

Hij komt zo te zien toch met de voorkant van zijn achterhoef tegen de onderkant van de voorhoef? Een springschoen zit toch niet aan de onderkant van de hoef? Of zie ik het nu helemaal verkeerd op die foto's?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:50

Mmm ze tikt op de foto's niet aan op de koot of bal, lijkt meer of ze der hoef raakt. Anders zou k voor t rijden de temp voelen daar en na t rijden. Kijken of je warme plekken voelt. En.. bescherming kan nooit kwaad Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:52

Het lijkt inderdaad zo ook alsof hij de onderkant aan tikt.

Vanavond heb ik weer les, ik zal mijn instructrice eens laten kijken waar hij precies aantikt.

Maar peesbeschermers hebben denk ik weinig nut, daarvoor lijkt het me dat hij te laag aantikt.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:57

Ik zou springschoenen doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:59

Het is wel wat snuffelhues zegt, dat die niet aan de onderkant beschermen.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:59

Ik zou ook idd dan voor springschoenen gaan. Peesbeschermers hebben idd weinig nut dan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:01

Maar springschoenen ook niet aan de onderkant toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:01

Ik kan het niet goed zien op de foto's, maar het lijkt alsof je pony niet op ijzers staat.
Als ze niet op ijzers staat is het minder erg als ze aantikken. Aantikken geeft juist problemen door het ijzer wat wij er onder laten zetten en wat harder doorkomt dan zonder.
Als de pony wel op ijzers staat kun je je hoefsmid vragen op het voorbeen sneller te maken en het achterbeen iets trager. Hij zal dan dusdanig bekappen dat het voorbeen sneller weg is en hij zal meer opzet in het ijzer smeden, zodat de pony beter over de toon rolt.
Je kunt uiteraard springschoenen aandoen als extra bescherming. Baat het niet, het schaadt ook niet. Het beschermt de onderkant inderdaad niet, maar de onderkant kan ook wel meer hebben, de onderkant is immers de schokdemper van je paard. Met name de hoefballen kunnen kneuzen door aantikken en dan vooral als een paard ijzers rondom heeft.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 16-03-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:03

Silence staat inderdaad niet op ijzers.

Wat is een normale maat springschoen voor een d/e pony?
Dan kan ik eens kijken wat me dat gaat kosten Bloos

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:04

Helpt het niet om van die dikke zachtere springschoenen om de achterbenen te doen. dat lijkt me (als ik logisch denk) veel zinvoller.

Afbeelding
zulke bedoel ik.

want dan tikt ze met het zachte tegen dr voorhoef en dat lijkt me geen kwaad kunnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:05

Ja dat zou ook kunnen.

Ik heb geen ervaring met springschoenen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:07

Ik ook niet. maar ik zat even logisch te denken Knipoog

Dus mensen die wel ervaring hebben.. geef je mening er maar over. of dat het zinvol zou zijn om de achterbenen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:07

Ja Vandaar dat ik dus dit topic geopend heb.

Ik heb mijn instructrice van donderdags ook even een mailtje met de foto`s gestuurd. Even afwachten wat zij ervan zegt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:27

Ik zou me er niet te druk om maken. Een paard wat netjes op zijn achterkant loopt, hoor je niet tikken. Dus tikt zich ook niet aan. Wanneer ze dit wel doen. Loopt hij duidelijk niet goed van achteren naar voor. Dus tja dan is t puur rijtechnisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:36

Dat vind ik niet helemaal waar. Het kan rijtechnisch opgelost worden door het paard meer op de achterhand te zetten maar dan moet hij al wel genoeg kracht en balans hebben opgebouwd om zich te kunnen dragen.
Ik weet niet hoe oud Silence is en hoe 'ervaren' maar het kan best zijn dat het nu nog niet in de fysieke mogelijkheid ligt van het paard. In de tussentijd kan bescherming toch een oplossing zijn.

Ontopic weer. Ik zou bij deze manier van aantikken niet per se iets om hoeven doen. Het paard tikt tegen de hoeven, niet tegen de ballen van de voet of het been. Als je toch graag iets omdoet zou ik kiezen voor springschoenen voor. Om de achterbenen lijkt me weinig nut hebben. Het voetje wordt geraakt met de teen en die blijft bloot liggen bij de springschoen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:45

vertel de hoefsmid het probleem, misschien dat hij op een bepaalde manier kan bekappen waardoor dit niet meer gebeurd...
Mijn paard tikte zijn hele hoefbal open met zijn achterbeen, de hoefsmid heeft hem anders bekapt en het probleem is nu eigelijk zo goed als op gelost.. het is nog maar een enkele keer dat hij zijn hoefbal aantikt... ik heb ooit eens iets gezien van een bescherming voor racepaarden... ongeveer zoals een hoefschoen maar dan enkel met bescherming aan de hoefbal en eronder het zat met een gesp om de hoef bevestigd... ik zal straks eens zoeken of ik het nog terug kan vinden...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:09

Neon schreef:
vertel de hoefsmid het probleem, misschien dat hij op een bepaalde manier kan bekappen waardoor dit niet meer gebeurd...
Mijn paard tikte zijn hele hoefbal open met zijn achterbeen, de hoefsmid heeft hem anders bekapt en het probleem is nu eigelijk zo goed als op gelost.. het is nog maar een enkele keer dat hij zijn hoefbal aantikt... ik heb ooit eens iets gezien van een bescherming voor racepaarden... ongeveer zoals een hoefschoen maar dan enkel met bescherming aan de hoefbal en eronder het zat met een gesp om de hoef bevestigd... ik zal straks eens zoeken of ik het nog terug kan vinden...

Datgene waar jij het over hebt zijn racing tack scalpers. Je hebt ze met gesp en wat harder en je hebt ze van rubber, net als een binnenband van een fiets. De hardere zijn steviger en die gaan langer mee, de rubberen zijn na een paar keer rijden kapot (ik heb het mogen testen voor mijn werk met een jong paard dat door zijn onbalans erg aantikte).
In het mullere zand schoven beide exemplaren omhoog en dan had je er dus niks meer aan.
Je hebt ook een soort schoenen van kalvakade en die hebben ook nog een stukje onder de hoef, waardoor ze niet meer omhoog kunnen schuiven, maar die dingen zijn errug duur. Ze blijven wel zitten.
Ik vind echter dat dit alleen voor de extreme gevallen is, die echt hun hoefballen beurs trappen, of hun voorijzers iedere keer er af trappen. Dat beeld heb ik bij deze pony helemaal niet (maar ja...het is wel van een foto, dus zeker weten doe je het nooit), dus wellicht is zo'n dure oplossing helemaal niet nodig?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 17:38

@Urielle: Silence is net 7 en word nu zo`n 2 maanden intensief getraind.
Voordat ik hem kocht was hij manegepony en kenden eigenlijk niks. Ook was hij erg moeilijk tijdens het rijden, dus ik heb heel veel werk gehad om hem rustiger te krijgen. Dat gaat nu goed, dus vandaar dat hij nu zo`n 2 maanden intensief getraind word.

@Neon: Ik zal het er eens met hem over hebben. Bedankt.

@polly2: Bedankt voor de uitleg.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:49

Ik zou er niets omheen doen hoor. Hij tikt inderdaad alleen tegen de onderkant van de voet, wat gewoon rijtechnisch opgelost moet worden. Een springschoen heeft helemaal geen nut en kun je meer kwaad mee doen, dan je er profijt van hebt, in dit geval(open kootholtes ed.)
Daarnaast, volgens mij heb je er geen last van met rijden, maar zie je het alleen als je de foto's bekijkt?! Dan zou ik me er helemaal geen zorgen over maken..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:45

Mijn paard doet het ook en is 4. Die ga ik niet actief op de achterhand zetten. De mijne heeft wel ijzers, maar ik heb geen springschoen. Hij tikt de onderkant van zijn hoef aan. Ik rijd wel altijd met peesjes en kappen. Voorzorg...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:40

Tegen aantikken tegen de onderkant van de hoef is volgens mij geen bescherming. Denk ook niet echt dat dat nodig is. Denk dat je het eerder bij het rijtechnische moet zoeken. Het is inderdaad het te traag wegzetten van het voorbeen. Een springschoen gaat dit niet beschermen.