help!! hoe kom ik van angst voor schot af??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vyenna

help!! hoe kom ik van angst voor schot af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 18:42

hoii allemaal,
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.... Ik heb angst voor het schot van de rijbak... Mijn paard is nog vrij jong en loopt soms over haar schouder heen... in de bocht als ik dan dat schot op me af zie komen( zo lijkt het net) dan word ik bang ga ik aan mijn binnenteugel trekke( wat ik absoluut niet wil en gemeen is voor mijn paard) en helemaal met mij gewicht naar de binnen kant hangen... alleen de linkerbocht... het zit tussen mijn oren en ik wil mijn paard niet pijn doen heeft iemand tips....

alvast bedankt vyenna ( graag wel aardig brengen de tips en opmerkingen Tong uitsteken )

felicity

Re: help!! hoe kom ik van angst voor schot af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:33

Samen met iemand gaan rijden naast elkaar en lekker praten. Dan heb je het niet in de gaten dat je op het schot af gaat. EN uiteindelijk lukt het zelf ook.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:11

waarom ben je bang voor het schot, ben je er een keer tegen aan geknalt?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:43

Probeer er niet op te letten (vast erg lastig, dat snap ik). Vestig je aandacht op iets anders, kijk naar de andere kant, kijk waar je heen gaat (de bocht in), let op je paard. Verzin iets zodat je niet naar het schot kijkt. Bijv; maak een overgang van draf naar stap vlakvoor de bocht en er na draaf je weer aan. Juist omdat je het wil vermijden dat je naar het schot kijkt, ga je er extra opletten denk ik. Heb je dit bij elke hoek in de rijbaan of maar 1 of 2 hoeken? Lastig. Heb je dit in elke gang (stap, draf en galop) of bijv alleen in draf ofzo. Stel dat je het in de galop hebt, maak dan bij B of E een grote volte en probeer die dan steeds groter te maken zodat je bijna door de hoeken rijdt. Dat kan in draf natuurlijk ook. Heb je geen instructeur die je erbij kan helpen? ik hoop dat dit je een beetje kan helpen, verder weet ik het ook niet.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:59

Ga eens op de binnenhoefslag rijden en je niet druk maken om de hoeken (makkelijk gezegd natuurlijk) Gewoon rijden en verstand op nul. Als je je paard op de binnenhoefslag leert lopen, gaat hij ook niet kleven aan de wand. En zal hij ook niet snel tegen een schot aanlopen. Lastig met een jong paard, maar je hebt er later wel profijt van!!

Raak je met lessen ook in paniek? Vaak met lessen ben je te druk met andere dingen bezig (athans dat heb ik) dan let je op een bepaald moment niet meer op die dingen waar je problemen mee hebt.

succes iig!

vyenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 20:03

heej bedankt voor jullie reacties.... Haha! Ben ik blij mee.... Sheela ik heb het alleen in draf en galop.. ik vind het gewoon vervelend voor mijn paard...Boos! Ik heb het ook in de lessen ... jmmer genoeg maar de ene dag wil het wel en de andere weer niet ( ik ben er namelijk inderdaad een keer kei hard tegen aan geknalt en heb een week niet kunne lopen... duss.... maar bedankt en ik ga kijke of het helpt Knipoog En Tessaar heel grappig maar dat zei mijn instructrische ook al... dan gaan ze ok niet plakken enzo.. maar makkelijker gezegt dan gedaan Bloos ...... kusssss