Paard vind rechterhand moeilijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuhh

Paard vind rechterhand moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 09:10

Ik heb een verzorg ijslander en sinds een paar weken rij ik heb wat vaker in de bak.
Voorheen reed ik alleen maar langs de weg, maar nu huren we een bak van iemand. Ik rij nu veel in de bak omdat hij de laatste tijd met een buitenrit in volle tölt terug naar het weiland gaat. Op de linkerhand in de bak kan hij goed draven en ook voltes maken in draf. Als ik op de rechterhand rij en ik spoor hem aan om te draven gaat hij heel vaak of tölten of zwijnenpas doen dit komt gewon zeer omdat hij op die kant draven heel moeilijk vind. Nou was de vraag hoe kan ik het voor hem makkelijk maken dat hij ook op die kant moeiteloos kan draven? Hij is ook aan de rechterhand stijver dan op de linkerhand hoe maak ik dat soepeler??? En hij hangt heel erg in zijn bit dus ik moet zijn hoofd dragen hoe kan ik het hem afleren?Hoe maak ik het rijden in de bak leuk?

ik hoop dat jullie hiet antwoorde en tips op hebben

Alicia2u

Re: Paard vind rechterhand moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:13

Een paard heeft een bolle en een holle kant. Op de rechterhand moeten zijn rechter spieren korter worden om stelling en buiging te lopen en zijn linker spieren rekken op. Jouw paard heeft van nature korte linker spieren en lange rechter spieren (dit kun je voelen, er zit een 'gat' aan de rechterkant van je paard als je erop zit). Jouw probleem is dus dat je paard neit goed rechtgericht is en dit moet je oplossen door onder goede begeleiding te rijden.
Natuurlijk kun je zelf ook dingen doen. Begin op de linkerhand in stap en vraag stelling naar buiten (ook in de hoeken), op die manier rek je de korte spieren aan de linkerkant alvast wat op. doe dit ook in draf en galop. Verander ondertussen ook een keer van hand en vraag rechterstelling op de rechterhand (ook op de lange zijde en rechte lijnen). het verlengde van je teugels moet elkaar kruisen over het rechterachterbeen. Je paard zal er in het begin alles aan doen om dit niet te hoeven doen, dus je kan wat verzet verwachten, maar op de lange termijn helpt het.
Zoals ik al eerder zei; het is erg belangrijk dat je hierin begeleiding krijgt!

lisantjuhh

Re: Paard vind rechterhand moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 11:45

owke dank je wel.. ik heb wel 2 keer les gehad van iemand die alleen geeft aan mensen met ijslanders dus ik zal daar binnekort contact met haar opnemen zodat ik wat vaker les krijg en dan misschien met veel geduld het probleem verhelp.