opstappen een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

opstappen een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 21:37

hallo,
ik heb een beetje een probleem met opstappen.

in het begin bleef mijn verzorgpaard nooit stil staan tijdens het opstappen en was ik al lang blij dat ik er eenmaal opzat.
na een tijdje ging dat prima en opstappen was geen probleem meer.

helaas de laaste tijd is er een nieuw probleem:
zodra ik opstap schuift het zadel erg ver naar links, terwijl de singel strak genoeg zit!
stap ik op aan de rechterkant (ik rij ijslands, dus soms stap ik ook rechts op) heb ik dit eigenlijk niet, het zadel beweegt dan wel iets maar dat is de normale beweging die het maakt bij opstappen.

ook als ik op andere paarden rij heb ik dit probleem niet.
ik baal daarvan want het is niet alleen vervelend voor mij maar ook voor mijn paard. want die wordt er ook niet echt vrolijk van dat het zadel heel erg naar links schuift.

voor de duidelijkheid:
- het zadel is al wat ouder (altijd op haar gebruikt)
- en ze is niet gewisseld van zadel de laatste tijd
- ik rij zonder dekje onder mijn zadel
- en ze zit de laatste tijd in een hele dikke wintervacht (merk dus wel iets verschil met de zomervacht, dan is het namelijk ietsje minder maar nog te ver aan het schuiven)
- ze is rond de 1.35 m dus misschien zet ik teveel kracht met opstappen voor haar lengte?

weet iemand misschien iets waardoor ik dit kan oplossen? of in ieder geval kan verminderen?
want om nou altijd rechts op te blijven stappen vind ik ook niet de oplossing.
in ieder geval alvast bedankt!

MalPaarden

Re: opstappen een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:00

ik he dat probleem ook altijd maar niet alleen met opstappen en zou ook graag willen weten hoe ik dta voor kom? bedankt

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:08

meestal betekent een schuivend zadel dat het zadel niet goed past.
dat kan ook als het altijd goed heeft gelegen, als een paard meer spieren ontwikkeld zal je zadel ook anders gaan liggen en soms zelfs niet meer passen.
ik zou er iemand naar laten kijken, en als deze zegt dat het wel goed past dan kun je misschien met een stoeltje ofzo opstappen? of altijd iemand aan de andere kant laten hangen>>

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:11

Waarschijnlijk is je zadel scheef geworden.

Links stap je eigenlijk altijd vaker op dan rechts, dus de linker kant van het zadel, linker kussen, wordt vaker/meer ingedrukt dan de rechter kant. Misschien helpt het als je je zadel een keer laat opvullen??

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:12

mijn zadel ligt perfect maar mijn paar heeft geen schoft ja heeeeeel weinig denk dathet daardoor komt?? Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:14

Ongelijke bespiering of een scheef zadel. Je kan het beste een fysio en een zadelmaker laten komen om paard en zadel na te laten kijken

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:30

of een paard met een grotere schoft kopen!

ik denk dat je zadel ook scheef is geworden, en zoveel kost opvullen niet dus ik zou gewoon een kenner laten komen of erheen gaan. en dan stap je de komende tijd toch gewoon rechts op?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:54

he bedankt allemaal...
om er op terug te komen...
mijn verzorgpaard is idd in iets minder als 3 jaar flink aangekomen aan spieren! helaas heeft ze dus nul komma nul schoft Boos!

het gekke is dat het zadel wel goed ligt op haar rug (meerdere mensen zeggen dit, en zij zitten al jaren in het vak)
maar een keer het zadel opvullen kan misschien geen kwaad... helaas is dat niet aan mij, aangezien ze niet van mij is...
aankomende tijd maar eens vaker rechts opstappen denk ik! is ook erg goed voor je coordinatie en soepelheid (geloof mij Nagelbijten / Gniffelen )

vind het gewoon vervelend voor mijn paard, want zo is opstappen, en rijden niet echt leuk voor haar (met rijden heb ik er trouwens totaal geen last)
nou in ieder geval bedankt!

@ tamary: waarom gelijk een fyso erbij halen? met rijden is ze gewoon soepel en loopt prima hoor, ze maakt totaal geen indruk dat ze ergens last van heeft (ok geen dik dressuur maar wat wil je ze is 24 Haha! ), dus daarom uit interesse waarom gelijk een fyso?