Verzet tegen been?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alaska00

Verzet tegen been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 21:24

Sinds september vorig jaar hebben wij een paard; een friese merrie van 6 jaar (bijna 7). Ze is nu 3/4 à 1 jaar ingereden. In oktober is ze erg ziek geworden (wormen, virus en droes), heeft dus in de afgelopen 6 maanden zo'n 4 maanden stil gestaan, ze is althans niet gereden. Aangezien ze een wat zwakke rug heeft heb ik haar vooral veel gelongeerd, ook met dubbele lijnen.

De afgelopen week had ik een boomloos zadel op proef, heb besloten om haar, nu ze na de laatste verhuizing een maand geleden weer wat rustiger was geworden, maar weer eens op te zadelen. Het zadel lag geweldig. Eerst lekker eens gelongeerd, daarna erop. Dat was vorige week vrijdag. Alles ging goed, ze bokte niet. Ook de dagen erna heb ik haar steeds een half uur gereden, eerst beginnen met even los longeren, gewoon lekker ontspannen. Zaterdag wat langer gereden, zondag erg weinig. Maandag heeft ze een rustdagje gehad...

En toen gisteren en vandaag... Wat ze maanden geleden deed, vóórdat ik begon met haar rug te versterken door pessoa en dubbele lijnen, deed ze weer... Bokken! Als je stapt en licht je been blijft aanleggen, is er niets aan de hand... Vervolgens wat meer druk, en pats boem, bok. Als ik haar aanspoor tijdens het draven zwaait ze zo nu en dan met haar achterbeen richting m'n been. Buitenbeen naar achteren is sowieso een probleem, oren naar achteren en zo nu en dan een bok.

Ik pak haar echt duidelijk aan, straffen als ze weer eens bokt, belonen als ze gewoon loopt. Ik weet ook wel dat zo vaak rijden ineens ook wel zwaar is voor haar, maar ik wilde echt het verschil merken voor haar. In principe is het zadel ideaal, het ligt echt perfect. Er moet ook nog een keer een ostheopaat bij komen, maar in principe ligt het daar niet aan denk ik, het is alleen bij het aansporen.

Alaska00

Re: Verzet tegen been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 22:45

up^

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:24

ik heb op dit moment een beetje het zelfde,bokken op het been ,ik dacht dat het misschien kwam van wege de hengstigheid

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:27

Ehm.. komt het bokken niet door haar wat zwakke rug....?? Als je haar aanspoort vraag je meer van haar, dus misschien protesteert ze daardoor. Zou er toch nog een keertje naar laten kijken als ik jou was.

Alaska00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 21:36

up^

Alaska00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 21:37

Wel toevallig, Alaska is ook net flink hengstig geworden.. Het zou door haar rug kunnen komen, maar waarom doet ze het dan niet altijd?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:39

Hmm vervelend..! Zou 'r nog een keertje naar laten kijken; denk dat ze gewoon pijn heeft, ook omdat je zei dat ze naar je been bokte..

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:55

hoe geef je been?

een klein schopje, of leg je alleen maar aan?
misschien is ze wel extreem gevoelig, of probeert ze onder werk uit te komen...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:56

Zou het niet kunnen dat dat paard vergaat van de spierpijn?
Ze heeft lang stilgestaan, heeft gezondheidsproblemen gehad en is met name gelongeerd. Dat is wel wat anders dan het gewicht van de ruiter dragen en dan ineens in een week bijna elke dag een half uur rijden is best veel hoor! Je geeft zelf ook al aan dat het best zwaar is voor haar, maar door nu maar door te gaan kom je waarschijnlijk niet waar je wilt zijn, maar misschien krijg je juist steeds meer verzet.

Ik vind het niet heel gek dat ze zo reageert, ondanks dat ik het natuurlijk geen gewenst gedrag vind! Misschien even een stap terug doen en wat rustiger opbouwen. Ze is immers braaf begonnen, als het echt een draak was had ze het waarschijnlijk wel meteen gedaan, toch?