Sinds september vorig jaar hebben wij een paard; een friese merrie van 6 jaar (bijna 7). Ze is nu 3/4 à 1 jaar ingereden. In oktober is ze erg ziek geworden (wormen, virus en droes), heeft dus in de afgelopen 6 maanden zo'n 4 maanden stil gestaan, ze is althans niet gereden. Aangezien ze een wat zwakke rug heeft heb ik haar vooral veel gelongeerd, ook met dubbele lijnen.
De afgelopen week had ik een boomloos zadel op proef, heb besloten om haar, nu ze na de laatste verhuizing een maand geleden weer wat rustiger was geworden, maar weer eens op te zadelen. Het zadel lag geweldig. Eerst lekker eens gelongeerd, daarna erop. Dat was vorige week vrijdag. Alles ging goed, ze bokte niet. Ook de dagen erna heb ik haar steeds een half uur gereden, eerst beginnen met even los longeren, gewoon lekker ontspannen. Zaterdag wat langer gereden, zondag erg weinig. Maandag heeft ze een rustdagje gehad...
En toen gisteren en vandaag... Wat ze maanden geleden deed, vóórdat ik begon met haar rug te versterken door pessoa en dubbele lijnen, deed ze weer... Bokken! Als je stapt en licht je been blijft aanleggen, is er niets aan de hand... Vervolgens wat meer druk, en pats boem, bok. Als ik haar aanspoor tijdens het draven zwaait ze zo nu en dan met haar achterbeen richting m'n been. Buitenbeen naar achteren is sowieso een probleem, oren naar achteren en zo nu en dan een bok.
Ik pak haar echt duidelijk aan, straffen als ze weer eens bokt, belonen als ze gewoon loopt. Ik weet ook wel dat zo vaak rijden ineens ook wel zwaar is voor haar, maar ik wilde echt het verschil merken voor haar. In principe is het zadel ideaal, het ligt echt perfect. Er moet ook nog een keer een ostheopaat bij komen, maar in principe ligt het daar niet aan denk ik, het is alleen bij het aansporen.