Hoeveel druk op de teugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Hoeveel druk op de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:53

Hallo,
Ik rijd op een manege en ik heb altijd met heel lichte druk / aanleuning gereden. Dit ging altijd goed, maar echt aan de teugel rijden lukt me niet goed, vaak voel ik dat het paard net op het randje zit, maar ik kan dan niet genoeg ''houvast'' geven om ze daadwerkelijk aan de teugel te laten lopen. Nou vind ik dat niet zo erg, er zijn belangrijkere dingen. Maar nou zat ik zaterdag op een paard, en als ik ging stilstaan dan lette hij helemaal niet meer op, zeker niet als je hem vroeg achteruit te gaan. Nou is mijn instructeur iemand die altijd roept ''het gewicht van de teugels is al teveel'', iets waar ik me bij aansluit. Maar nou kwam hij me dus helpen met het achteruit gaan, en wat doet hij? Hij neemt de teugels van mij over, neemt er veel meer druk op dan dat ik had en zet ze vast op de hals. Hij wacht dan net zolang tot het paard ''nageeft'' en dan moet ik beendruk geven voor het achterwaards gaan. Dit lukte ook. Daarna heb ik het nog een paar keer gedaan op zijn manier en dat lukte ook goed, maar ik had er toch geen fijn gevoel bij. Ik heb mijn instructeur ook gevraagd of dit dat niet in de krul trekken was. Hij zei van niet, want hij zette zijn handen op een plaats en wachtte dan totdat het paard zelf de druk wegnam door zijn hoofd te buigen. Natuurlijk zei hij er wel bij dat je eerst goed achterhandgebruik moet hebben enzo.

Nou mijn vraag aan jullie: hoeveel gewicht moet je in je handen hebben, en vinden jullie deze manier in de krul trekken? Of is dit echt zoals het hoort? Rijd je op die manier een paard aan de teugel? Want ik heb het idee dat ik hier toch iets verkeerds aanleer, en dat wil ik in geen geval.

Equidea

Re: Hoeveel druk op de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:56

Ik rij mijn pony "aan de teugel" door de achterhand eronder te zetten, ik heb een hele losse hand van mezelf (waar ze misbruik van maakt). Maar het lukt me, met of zonder bit.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:20

Zo als jouw instructeur het doet, doe ik het dus niet! Je hebt gelijk dat je deze methode in twijfel trekt! Dit vind ik inderdaad het paard in de krul trekken.
Ik rij mijn paard aan de teugel door te zorgen dat ze eerst goed voorwaarts is, en dan drijf ik nog wat extra van achteruit (wat meer benen) en dan geef ik van voren kleine ophoudingen. Daarop gaat ze dan nageven en aan de teugel lopen. Ik duw haar dus eigenlijk van achter naar voren, terwijl ik van voren trillinkjes door de teugel laat gaan. Hoeveel gewicht je in de handen hebt als je paard aan de teugel loopt, ligt er aan hoeveel benen je geeft. Een paard mag in principe niet zwaar aanvoelen in je handen.
Let wel op, er moet wel aanleuning zijn. Ik kan niet beoordelen hoe jij je paard rijdt, maar als er geen contact is tussen jouw handen en de mond van je paard (boogjes in de teugels) zal je paard nooit aan de teugel gaan lopen. Er moet dus wel steeds aanleuning zijn. En van daaruit kun je dan die ophoudingen gaan maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 20:23

Bedankt!
Ik heb wel aanleuning, dus geen boogjes en geen los-vast verbinding. Lachen

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:27

Dat is mooi, dan zou je door te zorgen dat je paard goed voorwaarts is en door de ophoudingen hem toch aan de teugel moeten kunnen krijgen. Misschien kun je het er voor of na de les eens met je instructeur over hebben?

Jaukje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:31

ik vind dat je instructeur je paard wel in de krul trekt.
Verdrietig

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:39

Ben het met Sanne eens...een paard rijd je aan de teugel door de achterhand naar voren te drijven en op te vangen op de voorhand.Meer impuls en de ophouding met de handen.Nooit lang...nooit hard.
Misschien ben ik verwent maar als ik mijn paard verzamel dan is het toch echt meer impuls vragen door wat meer gewicht en been te geven en vervolgens korte en zachte ophouding...eventueel herhalen.Hij schuift dan zo in elkaar en ik ben geen dressuurruiter maar een bosklosser Bloos .
Verder ben ik een erg luie ruiter dus als ik dan eens een keer drijf dan schuift de achterhand ook meteen naar voren Tong uitsteken
Heb ook een tijdje een paard met een hackamore gereden...werkt exact hetzelfde....paard gaan vanzelf nageven en afknabbelen en schuift de billen netjes onder het zadel Haha!

Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan bekketrekken en hakken op een paard...houd van fijn gereden paardjes en zorg er ook voor dat die van mij zo blijven...paard hoor je op je pinken te kunnen rijden en met je gewicht Ja

Als je iets moet doen wat echt tegen je gevoel is,praat erover met je instructeur en kom je er echt niet uit dan kun je eens een lesje pikken bij een ander...uit vele richtingen kun je vaak een mooie route plannen Knipoog

Groetjes en veel succes,Tinky

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:11

Jaukje_Lover schreef:
ik vind dat je instructeur je paard wel in de krul trekt.
Verdrietig

Ik vind van niet, zelf als mijn paard bij het stilstaan niet goed nageeflijk wil worden houd ik ook meer druk op me teugels en drijf zachtjes aan. Dan merk je snel genoeg dat het paard zich los laat en haal jij de druk er gelijk af als beloning.
Natuurlijk moet je wel het geduld hebben, want je paard zal niet 1, 2, 3 loslaten.
Als jij de druk van de teugels afneemt zonder dat het paard loslaat wint je paard, want jij beloont hem voor iets wat hij dus niet goed doet.
Dus als je consequent bent daarmee laat je paard vrijwillig los.

Haar instructeur trekt hem niet in de krul, hij wacht tot het paard uit zichzelf loslaat.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:30

Als je paard de onderkaak en de nek loslaat hoef je als ruiter niet los te laten als beloning. Als het paard loslaat, dan beloont het paard zich vanzelf door de goede reaktie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:38

Goofy44 schreef:
Als je paard de onderkaak en de nek loslaat hoef je als ruiter niet los te laten als beloning. Als het paard loslaat, dan beloont het paard zich vanzelf door de goede reaktie.

Mee eens, mits je de juiste verbinding hebt. Je kan je paard ook dan nog teveel vast houden. Of je handen niet ontspannen. Dat merk ik direct, want als ik mijn hand te gespannen ben wil ie van achter niet meer lopen.

0rgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:03

Pling met je binnenbeen laat je het paard nageven , en verlicht de druk als hij heeft nageven op de buiten teugel zodat het paard het als een fijn gevoel l aanvoelt en daarin verder loopt Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:05

Ik vraag stelling met mijn binnen been. Vang het tempo op met mijn buiten teugel. Voor de rest alles op 2 teugels en op 2 benen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:08

Voorwaarts rijden en opvangen met je teugels
Dus lekker voorwaarts gaan en dan druk op je teugels en dan : Druk , Los , Druk , Los
Zo doe ik het ( op de manege paarden en bij de eigen )En dat lukt goed !

Succes Pling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:31

Marije1984 schreef:
Mee eens, mits je de juiste verbinding hebt. Je kan je paard ook dan nog teveel vast houden. Of je handen niet ontspannen. Dat merk ik direct, want als ik mijn hand te gespannen ben wil ie van achter niet meer lopen.

Met die opmerking ben ik het eens. Het betekent dan wel dat het contact/verbinding via de teugel niet goed was. Als het contact/verbinding niet goed is, moet het nageven niet gevraagd worden. Dus eerst goed contact/verbinding, dan nageven en vandaaruit aanleuning. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, vooral in het begin. Ik begrijp dat als het paard nageeft, dat bij teveel contract/verbinding de ruiter wat ruimte geeft om de druk te verminderen. Het paard moet nageven, niet de ruiter. Vandaar dat ik het hiervoor iets anders omschrijf. Je leest en hoort vaak dat als het paard nageeft de ruiter ook moet nageven. Dat is feitelijk onjuist.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:36

ik moet van mijn instructeur zelfs met tijden een boogje laten in de teugel, om te controleren of ie er zelf loopt en niet vasthoud, of ik zou trekken
of door de manen wrijven, of belonen met binnenhand op hals met teugel in mijn hand nog

volgens mij zit zoiets ook in de duitse proeven zelfs Verward

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:46

Bij een goede aanleuning mag je best wat gewicht in je handen hebben. Dit is dan doordat het paard -als het goed gaat- erop loslaat en je hierdoor een continue verende verbinding hebt gekregen een verbinding die hoewel deze stevig is, niet zwaar aanvoelt. Het is altijd een combinatie van been en teugel, nooit van teugel alleen.

Met 2 gram per teugel kun je niet aan de teugel rijden, je moet wel contact maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:50

Een paard moet je naar lichtheid toerijden. Geen enkel jong paard zal meteen een paar 100 gram te rijden zijn, maar daar moet je wel naartoe werken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:17

Ik rijd soms met een paar kilo in mn handen en soms met 100 gram. Kilo als weerstand, dus ik trek niet/nauwelijks.
Voorwaarde als ik met een kilo rijdt is dat het paard voorwaarts is op mn been. Zodra paard erin zakt meteen luchten (niet losgooien!) en dit telkens herhalen als paard neusje eruit gooid.
Meestal komen paarden vanzelf al goed in aanleuning als ze goed voorwaarts zijn en op het achterbeen worden gezet door goede tempowisselingen, maar soms moet je er echt aan werken om lekker door te kunnen trainen.
De kilo's aan mn teugel komen dus vanachteren uit, de motor is geactiveerd alleen vang ik dat op door weerstand te beiden en zo mijn paard te vragen na te geven. Neus eruit: weestand, mooi contact/aan de teugel/ goede aanleuning: een paar 100 gram. Zodra ik voel (in de rug) dat een paard zijn neus er wer uit wil gooien, meteen weerstand nemen (en dus ook weer iets meer activeren van achteren!) en zo voorkomen dat paard uit de aanleuning komt. (oehj, ruitergevoel!)

Ik ben het niet geheel eens met de manier van je intructeur. Ik neem aan dat hij weet wat hij doet en dit ook echt even nodig was om Jou het gevoel te geven hoe het is, en om het paard even duidelijk te maken wat nou eigenlijk de bedoeling is,.
MAAR: als je een langere tijd stilstaat heb je snel (bij manege paarden, en zeker als je het paard nog niet goed genoeg aan het been is!) impuls verlies. Instructeur had naast je moeten stappen en misschien draven(als ie een goede conditie heeft) om zo te zorgen dat het paard al wat meer voorwaarts is. Ik ga er dus ook vanuit dat dit niet met een geactiveerde motor van achteren is gedaan en ben het daarom niet helemaal eens met de manier van je intructeur.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 25-03-07 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:21

Marshaha schreef:
ik moet van mijn instructeur zelfs met tijden een boogje laten in de teugel, om te controleren of ie er zelf loopt en niet vasthoud, of ik zou trekken
of door de manen wrijven, of belonen met binnenhand op hals met teugel in mijn hand nog

Loopt je paard dan niet achter de teugel? Aangezien hij dan dus niet je hand volgt en aanleuning zoekt?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:26

Starbreeze schreef:
Bij een goede aanleuning mag je best wat gewicht in je handen hebben. Dit is dan doordat het paard -als het goed gaat- erop loslaat en je hierdoor een continue verende verbinding hebt gekregen een verbinding die hoewel deze stevig is, niet zwaar aanvoelt. Het is altijd een combinatie van been en teugel, nooit van teugel alleen.

Met 2 gram per teugel kun je niet aan de teugel rijden, je moet wel contact maken.

Even het woordje vet gemaakt wat ik belangrijk vind Knipoog Knipoog Hoeveel druk je op je teugels hebt, hangt vaak een beetje af van het paard. Het ene paard loopt graag met wat meer druk, de ander met wat minder. Het belangrijkste is dat jij er voor zorgt dat jouw handen een verende verbinding maken met de mond. Als je een verende verbinding hebt kan je zelf niet vastpakken en dus het paard ook niet. De manier waarop je instructeur het heeft gedaan, daar kan ik het niet echt mee eens zijn. Dat is in de krul trekken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:27

het paard is dan inderdaad achter de teugel, als het paard goed vanachteruit gereden is en de druk van de teugels omzet in aanleuning volgt het paard de ruiterhand als met de handuitschuift. Het heet niet voor niets aanleuning!

Als het paard "aan de teugel" blijft als jij je teugels in boogjes hebt heeft hij de druk ontweken en is hij dus sowieso niet in aanleuning.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:04

Marshaha schreef:

Volgens mij bedoel je ÜBERSTREICHEN.
Bij die oefening verbreek je het contact met de paardenmond tijdelijk maar wel bewust.
De bedoeling is om de zelfhouding van het paard te controleren. Het paard moet - zonder aanleuning - in dezelfde houding en in hetzelfde tempo in gang blijven. De echte oefening is op een rechte lijn, de oefening wordt ook op grote voltes gereden. Je kan het paard dan ook zonder aanleuning maar met behoud van zelfhouding en tempo in gang houden. Het zijn CONTROLE OEFENINGEN, dus geen ontspannings- of gymnastiserende oefeningen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:12

ik neem aan dat dat net zo'n controle is als hals laten strekken, alleen neemt het paard dan in dat geval WEL aanleuning en is dat ook de controle..> gaat met de ruiterhand mee, ja? goede aanleuning..
voordeel is wel dat met hals strekken naar mijn mening wel ontspanning wordt bevorderd en dus niet Alleen een controle is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:04

Een paard dat ontspannen is, wil altijd de hals strekken. Door het strekken van de hals vanuit de schoft naar de nek komt door de moment werking (kracht maal arm = gewicht hoofd en gewicht van de hals x de krachtarm (effectieve lengte van de hals tot in de schoft) een enorme kracht op de nekband of het funicular ligament te staan in de bovenlijn van het paard. Door die trekkracht wordt ook de band langs de wervelkolom vanuit het bekken in de achterhand tot in de schoft aangespannen. Het gewicht van het paard achter de schoft zorgt voor tegenwicht, of een tegengestelde moment werking. Het uitstrekken van de hals heeft dus een belonend effect op het paard omdat het een voorkeurhouding van het paard is, door die houding ontspant het paard, en door die houding gymnastiseerd het paard zonder actief extra spieren te moeten aanspannen het lijf. Dat is een heel natuurlijk proces, waarbij je bij africhting gebruik van maakt. Ook bij rijden is dat belangrijk. Als je daarbij zorgt dat de achterbenen van het paard met het juiste gebruik van de gewrichten in de achterhand en het juiste gebruik van bekken, lenden en rug onder de massa van het paard brengt, dan heb je een automatische gymnatisering van het paard. Het paard gymnastiseert zichzelf voor een deel, daarnaast is het ontspanning, daarnaast is het beloning, daarnaast geeft die houding vertrouwen aan.

Bij halsstrekken is in eerste instantie aanleuning dus niet het hoofddoel. Echter als je een betrouwbare elastische en eerlijke verbinding met de paardenmond wil realiseren en het vertrouwen van het paard hiervoor wilt winnen, dan maak je bij het aanleren van aanleuning van het halsstrekken en laten zakken van het hoofd hiervan gebruik. En dan alleen maar op de manier hoe halsstrekken dient te worden uitgevoerd. Het halsstrekken zoals dat in de meeste dressuurproefjes getoond wordt, stelt in de meeste gevallen niets voor en wordt meestal verkeerd uitgevoerd en nog wordt beloond ook.

Bij het halsstrekken en het laten zakken van het hoofd moet het hoofd voor de loodlijn blijven. Alleen dan is de keelgang optimaal geopend, om snel te kunnen ontspannen en zonder extra inspanning te kunnen ademhalen. Daarnaast werkt de temperatuurregeling van een paard (de thermostaat) naar de hersenen via de luchtzakken. Bij het uitstrekken werkt bij een open keelgang deze thermostaat optimaal. Als een paard het uitstrekken van de hals en laten zakken van het hoofd op de juiste manier wordt toegestaan en heeft aangeleerd, dan is het de taak van de ruiter, om hier zelf ook konsekwent in te zijn.

Voor de meeste ruiters zijn deze oefeningen slechts oefeningetjes om rijtechnisch iets te kunnen laten zien. In een oefening is dit een doel. Bij de africhten en het goed rijden van het paard is het doel heel anders, en is dit slechts een van de vele middelen die je gebruikt als trainer, instructeur, ruiter om een goed en betrouwbaar rijpaard te krijgen en te houden. Het zijn middelen die een paard fysiologisch en psychologisch nodig heeft om zich goed te kunnen voelen. Een paard stelt zich dan open voor nieuwe indrukken en is kort na dit soort momenten in staat om heel snel nieuwe dingen te begrijpen en aan te leren. Er is geen lang rek- en trekwerk nodig om de essentiele delen van een dressuurpaard correct te ontwikkelen.