Geen controle over tempo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa16

Geen controle over tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 17:53

Hallo bokkers Knipoog ,

Ik heb een probleempje bij het rijden van mijn paard.
Ik kan in de draf en galop hem moeilijk onder controle houden,
hij loopt gewoon onder mijn kont weg. Ik heb het ook al met mijn
instructice besproken en ze heeft mij ermee geholpen maar als ik alleen rijd lukt
het toch niet altijd om hem weer op mijn tempo te kunnen laten
lopen. Hebben jullie misschien tips?

Liex

Re: Geen controle over tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:16

Ik had dit in het begin ook, toen mijn pony nog jong was.
Ga eerst eens rustig stappen, halthouden, en weer rustig wegstappen. Vanuit daar maak je een overgang naar de draf, en zodra je paard het tempo gaat bepalen, maak je weer een overgang naar de stap.
Zorg dat je je paard altijd voor bent. Als je gaat beginnen met de galop zou je eerst op de volte moeten gaan galloperen(dit kan je overigens ook gebruiken bij de draf). Pas als je je paard op de volte onder controle hebt ga je kleine stukjes rechtuit rijden. Zodra hij dan weer te hard gaat stuur je hem gewoon de volte op.
Oefening baart kunst Knipoog Succes!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:24

Inderdaad overgangen rijden, en hem voor proberen te zijn. Wanneer hij er weer vandoor gaat een gang terug rijden. Zo leer je hem aan om naar jouw been te luisteren.

Wat voor oplossing had je instructrice?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:27

Ik denk ook idd veel overgangen rijden, veel voltes vooral kleine. En verder toch je instructrice nog eens om hulp vragen? Succes iig!

Larissa16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 17:20

Faelivrin schreef:
Inderdaad overgangen rijden, en hem voor proberen te zijn. Wanneer hij er weer vandoor gaat een gang terug rijden. Zo leer je hem aan om naar jouw been te luisteren.

Wat voor oplossing had je instructrice?

Mijn instructrice zij ook overgangen rijden
en de buitenteugel er goed bij houden om hem
inderdaad voor proberen te zijn. Ik ga straks rijden
en hoop dat het wat beter gaat Rolleyes

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:35

Probeer ook je zit eens aan te passen. Tijdens het lichtrijden moet je langzamer gaat zitten, dus het tempo bepalen met je zit. Niet teveel naar voren gaan leunen. Tijdens de galop is de volte ook idd handig voor het tempo. je kan ook aan iemand vragen of je toch niet per ongeluk klemt met je benen aan zijn buik. Dat je toch te verkrampt gaat zitten.

en veeeeeeeeel oefenen op tempo!! (niet té overdreven veel Haha! )

succes!

susy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:31

Kleine voltes rijden en halthouden.
langzaam lichtrijden helpt vaak ook!
succes ermee!

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:33

Ik heb dat probleem ook een beetje, maar als ik veel overgangen ga rijden wordt ze alleen maar hyper.. Koe

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:59

the same problem...

bij mij juist als ik afwend voor op volte, gaat hij JUIST aangaloperen en harder....
kan hem beter tegen het hek aanzetten... (luistert op dat moment niet erg naar bit)

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:30

misschien het gebid eens na laten kijken?
idd veel overgangen en figuren rijden. En vooral niet aan de teugels gaan trekken om hem tegen te houden.
Bij sommige paarden helpt het ook wel eens om gewoon van voor even helemaal los te laten, dus gewoon je handen naar voren brengen.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:59

Veel tempowisselingen maken ! Van stap naar draf enzovoort. Je gaat merken dat hij elke keer rustiger en rustiger wordt. Je kan ook tempowisselingen in draf maken. Dit kan je het beste oefenen als je figuren rijdt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:24

Ik heb het zelfde probleem...

Ik los het op door langzamer te gaan lichtrijden, en haar toch deels zachtje's wat terug te nemen... als ze op mijn tempo loopt beloon ik haar...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:28

Ik heb het ook met mijne..

Goed letten op dat je terugzit (maar niet achterover hangen) en voor je uit kijken helpt bij haar echt een heleboel.
En niet teveel aan de teugels zitten. Af en toe een flinke ophouding met je buitenhand mag maar dan ook meteen weer ontspannen. Wel eraan houden de buitenteugel. En af en toe binnenteugel los voor ontspanning.

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:30

Ik heb met mijn paardje hetzelfde gehad. Op advies van mijn instructrice ben ik twijfelovergangen gaan rijden. Als hij hard wil op je zit helemaal terugrijden naar BIJNA stap als dat niet lukt een ophoudinkje maar eerst op je zit proberen. (langzamer lichtrijden) jezelf met je zit sterk maken en buikspieren goed aanspannen. Als hij terugkomt dan belonen met je stem. Als hij dan weer harder gaat weer terugrijden. Goed om z'n oren letten of hij er bij is en desnoods maar even een paar weken onder het tempo gaan rijden tot hij helemaal goed bij jou is en weet dat hij niet zo hard mag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:50

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard wordt ook echt knetterheet van overgangen en schijnovergangen met als gevolg dat er helemaal geen land meer mee te bezeilen is en ik op een gegeven moment een halve bak lang aan het knokken ben om een overgang en zit met een paard dat zodra hij terug is toch weer snel aandraaft of op zijn best begint te dribbelen.
Wat ik nu aan het proberen ben is toch die overgangen en schijnovergangen rijden en als hij oncontroleerbaar wordt dan draai ik een heel klein voltetje in, maximaal een meter of 6 en dan rij ik hem op de helft van dat voltetje terug. Vervolgens rij ik weer verder de lange zijde op en zodra hij zich ontspant en weer controleerbaar is rij ik weer naar voren weg. Is het heel extreem dan zet ik hem elke keer dat hij rennerig wordt op halt. Ik ben er nog niet zo lang mee bezig maar voor het moment werkt het redelijk.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:52

Ik heb het ook met mijn nieuwe paardje, hij is nu 4 maandjes onder het zadel, zet hem direct stil zodra hij onder je vandaan loopt. Keer op keer, consequent zijn, Het werkt heel goed!
En blijf tempo versnellen en terug rijden, laat hem merken dat jíj degene bent die beslist over het tempo.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:01

Mijn paard nam ook vaak het tempo over, alleen al om gewoon onder het werk uit te komen.

Ik heb een tijdje het vooruit rijden juist eens achterwege gelaten, en steeds als zij het tempo over wou nemen (dus harder gaan) dan maakte ik een overgang terug, ik reed vooral schijn overgangen, dus zo ver terug rijden todat ze bijne willen stappen en dan weer vooruit rijden.

Let wel op dat je niet steeds teveel aan de teugels komt/hangt, ik deed dat onbewust wel vaker als ze zo harder ging, en als ze dan op een tempo liep dan liet ik haar ook eens 'los' door mijn hand dus iets naar voren te doen, dat was voor haar dan haar beloning.

En ook niet vergeten te belonen zodat ze ook weet dat ze het goed doet als ze op een tempo loopt.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:05

Ken het probleem..

Zet je paard flink aan het werk, hij wil lopen heel goed maar wel voor jou. Zoals al gezegd is, veel overgangen maar ook veel figuren slangevoltes, 8en voltes enz enz enz.
Verder kun je hem ook steeds stil zetten en een paar passen terug laten gaan wanneer hij weer onder je uit loopt. Dan hou jij de controle je vertelt hem dan van he stop jonge ff time out.

Oefenen oefenen oefenen! Blijf eraan werken! Het is niet iets wat zomaar 1-2-3 verholpen is.

Ook iets wat helpt: laat hem op zijn eigen benen lopen, dit doormiddel van een lange teugel. Zet hem in de draf (zonder beenhulp maar puur op je stem) en hou je teugels helemaal los. Hij heeft zo geen houvast meer aan jou handen en moet gedwongen op zijn eigen benen lopen. Hier komt dan dus bij dat hij langzamer gaat! Precies hetzeflde in gallop (nou moet ik toegeven dat dit misschien wat eng klinkt om een snel paard met een losse teugel te laten gallperen maar serieus het werkt wel! heb het zelf ook gedaan vond het dood eng in het begin!)

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:10

ik heb het probleem ook met mijn pony alleen de galop nu nog heb in de draf steeds een tempo onder het gewoon tempo gereden 2 weken lang en nu kan ik eindelijk gewoon drafen , aleen in de galop werkt het niet dan moet ik zelf vooral mijn handen laag houden zodat ze hoofd niet om hoog gaat zodat je dat ook nog kwijt bent. ( niet te laag die handen hoor Tong uitsteken )

111ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:49

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik ben met dit probleem gaan lessen, en ik heb echt resultaten! Heel veel overgangen rijden van draf naar stap en omgekeerd, maar heel veel je stem erbij gebruiken. Als ik nu nog maar hohoooww zeg gaat ze al bijna in stap, en als ik halt houd zeg ik ook heel kordaat HALT. Hierbij breng ik men handen lichtjes omhoog. Dit doe je ook van draf naar stap en je stem erbij gebruiken. Belonen bij goed gedrag. Als die van mij haar eigen tempo wil lopen ,laat ik haar meteen halt houden. houd je teugels ook niet te strak want daardoor gaan ze ook vaak onder je uit lopen. veel succes ermee, ik hoor het wel hoe het verder met je gaat....

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:58

Rijd hem dan eerst aan de lange teugel in draf als hij dat goed doet. neem je hem zachtjes terug en beloon je hem. wees conseqeunt in overgangen en laat hem dus weten wat je wil. in galop kun je hem het beste heel kort houden veel met je benen het werk doen. als hij het goede tempo in zich heeft kun je hem een beetje meer teugel geven. totdat hij weer op de goede prettige lengte zit.

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:02

Als je paard onder je uit gaat heb ik geleerd om hem gelijk stil te zetten, en geen gang terug. Dus als je voelt dat hij al iets harder gaat, gelijk stil. Bij mij helpt het goed.

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:55

probeer op lange zijdes korte (3 meter) gebroken lijnen te rijden, en hou dit (desnoods) een uur vol. Hierdoor geeft je je paard geen kans om te hard te gaan, en leerje je paard naar jou te luisteren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:04

Harder = consequent meteen Ho, remmen, overgang terug maken (of een gang terug of in tempo terug of desnoods helemaal halt, net hoe het voelt op zo'n moment). Laten wachten, desnoods draaf je 5 rondjes in slomotion, hij moet wachten op jouw hulp om voorwaarts te mogen. Schakel dan naar voren zoveel als jij wilt, gaat hij teveel, meteen weer terug.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:09

nou...
ten eersten je rijd niet met sporen of zweep neem ik aan ? Knipoog
nou je moet heeel veeel overgangen rijden als je paard onder je uit loopt
veel kleine voltes en je moet hem voor zijn als hy je al voor is dan jaaa is het moeilijk Ach gut
Dan weet hij dat hij mag je echt niet de baas zijn ga ook veel halthouden stap halthouden
ga draven bijvoorbeeld en probeer hem als hij onder je wegschiet meteen stil te zetten NIET
van draf naar stap en halt nee.. draf HALT Cool !! kweet hoe het is meis !

suc-6 ermee