ik heb net een nieuw paard, die dressuurmatig helemaal in orde is, maar dus wel is aangekocht om te springen.
Ik ga geen dressuur me haar starten.
Nu heb ik gemerkt, als ik ga rijden, dat wanneer ik ze gewoon laag, rond, over de rug en ontspannen laat lopen (dus ook galop, draf, ..) ze dan gewoon netjes haar werk doet, rustig blijft, ... Met zo'n iets "langer" teugeltje, dus niet opgericht!, kan ik haar ook gewoon op een kleine volte zetten en loopt ze gewoon ontspannen, rustig en goed.
Maar wanneer ik haar dan wat opgerichter wil rijden, zoals het eigenlijk dus in een dressuurwedstrijd word gedaan enzo, dan merk ik gewoon wat protest. Ze word dan zwaarder op m'n hand, gaat onder me uitlopen, als ik haar wil draaien, dan loopt ze gewoon "door m'n been door" en wijkt ze hard uit, ...
Ben zelf ook niet zo 100% stil met m'n handen, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Nu is mijn vraag:
kan het kwaad om dit paard dus gewoon laag, rond & ontspannen te laten lopen (dus wel nageeflijk, maar niet opgericht ! ook geen losse teugel ofzo dus he !) ? Want ze hoeft dus helemaal geen dressuurwedstrijden te lopen, enkel springen, en ik wil gewoon dat ze zo goed aangereden blijft als ze nu is, dat ze haar achterbeen even goed blijft gebruiken, ...
(we hebben haar ooit door een professionelere ruiter laten springen, en die liet haar ook springen met een iets langere teugel dan dat je normaal ziet, zelfs tijdens redelijk hoog parcours)
Paard is heel goed op de benen gereden enzo, en ze heeft een heel zacht mondje, en wil haar gewoon niet verprutsen
.Hopelijk snappen jullie mijn vraag een beetje en kunnen jullie jullie mening hierover geven.
Alvast bedankt