100% springpaard: ook opgericht rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

100% springpaard: ook opgericht rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 17:08

Hoi,
ik heb net een nieuw paard, die dressuurmatig helemaal in orde is, maar dus wel is aangekocht om te springen.
Ik ga geen dressuur me haar starten.
Nu heb ik gemerkt, als ik ga rijden, dat wanneer ik ze gewoon laag, rond, over de rug en ontspannen laat lopen (dus ook galop, draf, ..) ze dan gewoon netjes haar werk doet, rustig blijft, ... Met zo'n iets "langer" teugeltje, dus niet opgericht!, kan ik haar ook gewoon op een kleine volte zetten en loopt ze gewoon ontspannen, rustig en goed.
Maar wanneer ik haar dan wat opgerichter wil rijden, zoals het eigenlijk dus in een dressuurwedstrijd word gedaan enzo, dan merk ik gewoon wat protest. Ze word dan zwaarder op m'n hand, gaat onder me uitlopen, als ik haar wil draaien, dan loopt ze gewoon "door m'n been door" en wijkt ze hard uit, ...
Ben zelf ook niet zo 100% stil met m'n handen, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Nu is mijn vraag:
kan het kwaad om dit paard dus gewoon laag, rond & ontspannen te laten lopen (dus wel nageeflijk, maar niet opgericht ! ook geen losse teugel ofzo dus he !) ? Want ze hoeft dus helemaal geen dressuurwedstrijden te lopen, enkel springen, en ik wil gewoon dat ze zo goed aangereden blijft als ze nu is, dat ze haar achterbeen even goed blijft gebruiken, ...

(we hebben haar ooit door een professionelere ruiter laten springen, en die liet haar ook springen met een iets langere teugel dan dat je normaal ziet, zelfs tijdens redelijk hoog parcours)

Paard is heel goed op de benen gereden enzo, en ze heeft een heel zacht mondje, en wil haar gewoon niet verprutsen Lachen.
Hopelijk snappen jullie mijn vraag een beetje en kunnen jullie jullie mening hierover geven.

Alvast bedankt Lachen

Larissa16

Re: 100% springpaard: ook opgericht rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:00

Ik vind dat dat zeker kan. Ook lekker
ontspannen voor het paard! Dus ik zou
zeggen ga gewoon zo door. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:03

Bij een springpaard doet de "werkhouding" er weer minder toe, maar je zult hem wel in balans op het achterbeen moeten krijgen anders kan hij er ook niet over. Als jij hem dus lekker ontspannen lang en laag van het achterbeen afrijdt kom je ook met een springpaard op termijn in de problemen Lachen

Op het moment dat je nog niet 100% stil kunt zijn met je handen heb je de eerste tijd vooral aan jezelf nog heel veel te sleutelen. Zorg dat je daarbij goede hulp vanaf de grond krijgt. Succes!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:12

Dus om hem op dat achterbeen te houden, moet ik hem eigenlijk wel opgericht gaan rijden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:15

Niet per defenitie nee, maar als je hem laag en rond rijd moet je wel steeds blijven controleren of hij in balans op eigen benen rond blijft lopen.

Als je zelf nog niet zo handig bent is een oog op de grond daar onontbeerlijk bij.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:50

Ik snap je niet helemaal. Bedoel je nou dat een paard niet opgericht kan zijn met een losse teugel?

Ik denk dat elk gezond paard met enige conditie wel een B parcourtje kan lopen, ook al heb je geen goede dressuurmatige basis. Goed voor het paard is het absoluut niet, nee. Wil je hoger komen dan moet die basis er echt zijn. Anders kan hij zijn schouders ook niet goed gebruiken. En ja, een paard dat goed op het achterbeen gereden wordt, zal zich op gaan richten.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 08:55

Nee, ik bedoel geen los teugeltje ofzo ! Maar eerder "laag en rond" ipv. de teugels serieus aannemen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:11

Opgericht moet van achter uit komen,en dat heeft veel tijd,kracht en balans nodig.Je kunt het haar spelenderwijs leren,door af en toe wat meer been te geven zodat ze wat meer gewicht naar achter verplaatst en dan direct weer ontspannen en haar weer lekker laten lopen.Voor een springpaard kan het wat moeilijker zijn om echt opgericht te lopen,dus ik denk niet dat je dat na moet streven.Ik denk dat je met een goede dressuurinstructie begeleiding een heel eind komt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:31

Wat versta jij onder opgericht rijden? Als je met de teugels de kop omhoog gaat trekken zodat het voor het beeld 'opgericht' lijkt in de halshouding, snap ik dat je paard in protest komt.
Als jij gewoon je paard op het achterbeen zet, zakt als het goed is de achterhand en richt het paard zichzelf op.

Het kan verder geen kwaad om haar zo te rijden als jij beschrijft, er zijn genoeg paarden die in hun leven niet opgericht worden Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 07:59

als het achterbeen maar gewoon echt goed meedoet anders ga je blijven hangen in je M parcoursen.
Een paard wat een sterk achterbeen/hand heeft kan geen problemen hebben met de oprichting. Het is dus een mooi controle middel. zolang ze nog in protest komt in de oprichting dan is ze er van achter nog niet voldoende sterk voor!
Ik zou dus dressuurmatig wel door blijven trainen als je uiteindelijk door de M/Z enz heen wil komen
Doe je dat neit dan zal het paard op den duur teveel gewicht op de voorhand nemen waardoor ook blessures bestaan als artrose en beesproblemen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:47

Sorry hoor, maar er zijn toch heel veel paarden die Z-dressuur en Z-springen lopen of Z-sgw.

Dus waarom zou je je paard niet kunnen oprichten als je springt? Een goede dressuurmatige training is goed voor een springpaard en als je je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebt kun je hem rustig oprichten. Dan kun je zijn hoofd op alle hoogtes instellen.

Margytje schreef:
Maar wanneer ik haar dan wat opgerichter wil rijden, zoals het eigenlijk dus in een dressuurwedstrijd word gedaan enzo, dan merk ik gewoon wat protest. Ze word dan zwaarder op m'n hand, gaat onder me uitlopen, als ik haar wil draaien, dan loopt ze gewoon "door m'n been door" en wijkt ze hard uit, ...
Ben zelf ook niet zo 100% stil met m'n handen, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Dan heb je je paard dressuurmatig niet zo heel netjes voor elkaar. Ik weet niet of dat qua springen problemen oplevert, maar hoe verder je komt met springen hoe meer profijt je hebt van een goede dressuurmatige training. Maar als je alleen maar springt en dat gaat goed en je komst steeds redelijk netjes rond dan zou ik zeggen: 'never change a winning horse'

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:02

jasmijn78 schreef:
Maar als je alleen maar springt en dat gaat goed en je komst steeds redelijk netjes rond dan zou ik zeggen: 'never change a winning horse'

tja dat zo umooi zijn. Maar een paard dat in de B goed rondkomt hoeft in het M geen winner te zijn. dat weet je gewoon niet.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:41

oosterhoff schreef:
tja dat zo umooi zijn. Maar een paard dat in de B goed rondkomt hoeft in het M geen winner te zijn. dat weet je gewoon niet.

Maar volgens TS loopt het paard hoge parcoursen, alleen niet met haar...

Margytje schreef:
(we hebben haar ooit door een professionelere ruiter laten springen, en die liet haar ook springen met een iets langere teugel dan dat je normaal ziet, zelfs tijdens redelijk hoog parcours)

Als je sommige topspringruiters ziet rijden dan verdient dat dressuurmatig niet geheel de schoonheidsprijs. Die laten het paard dan een beetje op zijn eigen manier springen. Als het goed functioneerd voor paard en ruiter, waarom niet?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:47

jasmijn78 schreef:
oosterhoff schreef:

Maar volgens TS loopt het paard hoge parcoursen, alleen niet met haar...

Margytje schreef:

Als je sommige topspringruiters ziet rijden dan verdient dat dressuurmatig niet geheel de schoonheidsprijs. Die laten het paard dan een beetje op zijn eigen manier springen. Als het goed functioneerd voor paard en ruiter, waarom niet?

op zijn eigen manier is dus prima. ben ik helemaal met je eens. Echter die topruiters springen niet elke dag die dressuren thuis ook. En ookals laten ze die paarden op hun eigen manier lopen... Die lopen er wel goed met de achterhand onder.

Dus:
Als het paard er van achter goed onder loopt en recht s dan boeit het inderdaat niet of ie zijn kop op de maan legt. Doet ie van achter niets zul je toch dressurmatig aan de slag moeten. doe je dat goed dan kan zo'n paard op den duur toch echt zonder verzet bovenin lopen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:13

Heb jarenlang een puur springpaard gereden: hij was iets overbouwd, had een zware kaak en extreem steil achterbeen, geen pluspunten om omgericht te rijden, er zijn dan ook jaren van training vooraf gegaan om hem daadwerkelijk opgericht te rijden en ben M1 dressuur met hem geworden en was toen hij sterk genoeg was lekker soepel en los bij het opgericht rijden. Dus voldoende dressuurbegeleiding kan leiden tot een opgericht springpaard. Hierdoor begon hij ook beter te lopen tjidens het springen en had ik hem beter onder controle, wat vooral belangrijk is al je op wat hoger niveau gaat springen en de het parcours wat ingewikkelder wordt.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:48

Als je m op de achterhand krijgt/zet zou de oprichting in principe vanzelf moeten komen. Maar ik verwacht niet dat dat net zo makkelijk zal gaan als het lang en laag rijden. Dat geeft ook niks, het is een andere houding die het paard misschien niet zo prettig vind, maar wel gewoon moet kunnen/kan.