Hoofd in de lucht gooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

Hoofd in de lucht gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:35

Heey, het paard waar ik soms op rij gooit regelmatig zijn hoofd in de lucht. Het gaat zo: Ik ben dus stelling aan het vragen en dit gaat dan eventjes goed maar dan gaat ze weer met haar hoofd in de lucht lopen. Dan vraag ik wat harder en begint ze met haar hoofd te schudden en kaarsrecht omhoog te lopen. Moet ik dan blijven doorvragen of stoppen/ afstraffen? Ik weet het niet!

Nikki15

Re: Hoofd in de lucht gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:36

daar heb ik ook last van.. je handen moet je laag houden.. dan doet die van mij gewoon weeer naar beneden gaan weet niet of dat bij jou ook is natuurlijk Haha! Knipoog

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:21

Eenmaal dat het begint, blijft het duren tot de les om is Bloos .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:30

Nikki15...geen goede oplossing! Dan komt n.l het bit behoorlijk zwaar op de lagen in de mond van je paard te liggen en zal hij dus eigenlijk doordat het pijn doet zijn hoofd naar beneden brengen. Ik noem dat altijd de manegemanier.
sofie123....ik zou een andere instructeur (trice ) zoeken.
Dit is een probleem dat je lesgeven moet kunnen oplossen!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:32

Martinigaal mis. ?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:36

louanagirl schreef:
Martinigaal mis. ?

Ik wil de oorzaak aanpakken en geen oplossing zoeken voor de symptonen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:48

Andere instructie dus! Er zal echt niemand op bokt met een wonderoplossing komen! Je hebt iemand aan de kant nodig die ziet waar het probleem zit en ik heb het idee dat waar je nu les van hebt het niet weet op te lossen! Ik begrijp dat het niet je eigen paard is, maar een soort manege waar je rijd? Dan moet de eigenaar (es ) je kunnen helpen denk ik?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 19:12

Ik weet dat het begint als ik vraag om stelling. Moet ik dan doorvragen of met rust laten?

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:53

het beste doorvragen hij moet er toch doorheen gaan lopen.
die van mij is nu drachtig maar als ik er weer op ga dan ga ik direct weer hard aan het werk met haar. want wil volgend jaar in het buiten seizoen starten met wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:55

Niks doorvragen Lachen
touwtrekken win je niet Lachen

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:57

Ik ben het met runningkawa eens!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:59

Nikki15 schreef:
het beste doorvragen hij moet er toch doorheen gaan lopen.
die van mij is nu drachtig maar als ik er weer op ga dan ga ik direct weer hard aan het werk met haar. want wil volgend jaar in het buiten seizoen starten met wedstrijden.

Je hebt allemaal foute oplossingen.
Ik wil neit heel l*llig doen, maar je verklo*t de rug van je paard er alleen maar mee met deze oplossingen..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:00

Nikki15 schreef:
daar heb ik ook last van.. je handen moet je laag houden.. dan doet die van mij gewoon weeer naar beneden gaan weet niet of dat bij jou ook is natuurlijk Haha! Knipoog

Daar gaat het fout!
Je moet je handen nooit naar beneden doen als paard zijn hoofd omhoog doet.
Hoe lager jouw handen, hoe hoger het paard zijn hoofd doet, en als je je handen maar laag genoeg drukt, komt het paard naar beneden, zet het zijn rug vast, en neemt stelling aan, maar heeft rug vast, en waarom doen we stelling? Om het paard soepel te maken, en als jij je handen naar beneden drukt, zet hij ze rug vast, dus word hij helemaal niet soepel.

Dat advies zou ik dus weigeren, ga bezig met rechtrichten Lachen Knipoog
100% goed werk Knipoog Succes!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:01

kan het niet zijn dat je paard nog te gespannen is en dus tegenwerkt zodra je stelling vraagt
of is je paardje nog niet rechtgericht
is het niet beter om je op meer ontspanning te richten en zodra dat er is stelling vragen

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:03

Dus geen stelling meer vragen ? Zou ze dan vanzelf weer wat stelling aannemen?( Dat betwijfel ik Bloos )

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:49

licht contact met de mond, ontspannen en drijven.
Door ontspanning zou het hoofd vanzelf, dus zonder druk naar beneden moeten komen. In die ontspanning kan je dan ook stelling vragen.

Het is moeilijk, maar de aanhouder wint!

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:44

Als je pony met z'n hoofd in de lucht loopt, moet je misschien eerst proberen om hem dan niet in z'n mond te zitten maar juist te ontspannen en af te straffen met je stem,maar dus niet met je handen (geen idee of je dit doet Clown ) Ik hoop dat je een oplossing vind !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:20

Is het gebit in orde? Ik had tot vorige week ook dit probleem, toen is een wolfstandje verwijderd en nu kan ik zo met haar wegrijden zonder dat ze haar hoofd omhoog doet oid.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:54

Juist ontspannen, heel veel ontspannen en voorwaarts laten lopen.
Neem evt. les, dat helpt echt Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:59

ik zou ook eerst gebit laten nakijken, als dat in orde is met martegaal gaan rijden. is ook vaak om onder het werk uit te komen, dat ze hoofd omhoog doen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:02

Wij hebben bij de pony's ook een sterrenkijker staan. Jongen die haar rijd houd zn handen goed laag, kan ook echt wel rijden. Hij rijd ook heel zacht, en dr is niks mee met de gebit. Nou weten wij niet hoe ze vroeger is gereden, dus nog even alles ontdekken. Niemand weet hoe dit kan, dus maar even een stipje, kijken of er wat uitkomt Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:51

mijn paard is ook nogal een 'sterrenkijker', maar dat gebeurt wanneer ze haar rug vastzet en wanneer ik haar dan gewoon actief blijf rijden komt ze weer lager. Kwestie van geduld dus, hier ook hoogstwaarschijnlijk. Dikwijls komt het van de rug, of idd van het gebit. Ik zou gewoon actief rijden en wanneer ze weer wat lager komt, proberen wat stelling aan te vragen en wanneer ze weer omhoog komt terug actief doorrijden, zodat ze weer naar lager komt. ik zou zeker geen stelling 'afdwingen', het zal zichzelf wel oplossen als je ervoor zorgt dat het paard haar rug goed gebruikt (en natuurlijk ook ontspannen is). Je moet er wel geduld voor hebben maar je komt er wel doorheen. veel suc6 nog!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:42

Een betere instructeur dan jouw paard hoef je niet te zoeken. Jij zit te veel in de mond, paard leert het je af. Een instructeur zal je dit lang niet zo consequent af kunnen leren en ook niet precies zien wat jij met het bit doet. Een paard voelt wel precies wanneer jij te veel in de mond zit en zal het dus altijd laten merken wanneer dat zo is, omdat het pijn doet.

Ik zeg niet dat je niet kunt rijden. Ik denk niet dat er een perfecte ruiter is, dit is gewoon een puntje waar je aan moet werken. Je kunt het ook negeren of afstraffen. Nadeel is dan wel dat jij nooit met een stille hand leert rijden, je paard net moet doen alsof hij geen pijn heeft en het paard hard in de mond wordt.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:13

Sorry maar als ik niet vraag dan knotst ze bijna met haar hoofd tegen mijn neus Clown .