Ik heb dus een probleem wat ikzelf zeer vervelend vind: schrik. Ik ben vroeger begonnen met de vieste pony's. En in die tijd ben ik verschillende keren kei hard van de pony's afgeknald. Het waren allemaal pony's, nooit paarden. Nu rijd ik sins september een fries. Gisteren had ik dus mijn eerste les in een andere bak. Ook was hij al een 3 tot 4tal maanden niet gereden (geen fatsoenlijke bak). Ik had hem vantevoren ongeveer 20 minuutjes aan de longe gehad om al het kwaad eruit te krijgen. Dus m'n instructrice zegt dat ik hem maar eens in draf moest zetten. zo gezegd, zo gedaan en ik draaf fijn op e linkerhand. Begint me fries daar ineens gelijk een gek te draven, zo snel haddik hem nog nooit geweten. En ze zei, laat hem maar moe worden, als hij in galop gaat laat maar gaan maar neem hem terug zodat hij weet dat dit niet werkt. Als je namelijk gaat tegenhangen word hij nog sterker. Maar hij ging toch niet over in galop en draafde dus nog altijd in een ferm snel tempo. Ik maak een linksomkeert en zet hem op de rechterhand. Ik draaf gewoon, nog altijd in snel tempo en ineens krijg ik een grote bok! Hij bokte zeker 1.5m de lucht in. Ik had dit niet zien aankomen en kwam dus met een grote smak in het zand terecht. Hij was redelijk gespannen, maar had niets om van te schrikken, ook geen pijn want alles is nagekeken. Ik hem gaan vangen, ik er terug op en toen heel veel ademhalingsoefeningen gedaan. Maar nu heb ik dus de schrik dat hij dit weer gaat doen. Ik krijg 1x in de maand les dus het duurt nog wel even voordat ik m'n instructrive terug zie. Maar zo snel als me paard zichzelf wat gespanner maakt begin in ook te panikeren en ik geraak er maar nie vanaf, in omgang sta ik met weetik veel wat op stal, geen enkele schrik, maar zo snel als ik erop zit begint het. Ik moet nu dus echt hardop ademen omdat ik dan echt vanuit m'n buik adem. Maar van die angst geraak ik gewoon niet! Het is een heel gevoelig paard en heeft het meteen door als ik ontspan of niet, ik zie en merk het zelf ook aan hem. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? ik kan er alles mee aan de longe en in omgang, maar in het zadel klap ik dicht..
Edit; Sorry voor het lange verhaal

Toch ben ik nog altijd benieuwd waar die andere bok vandaan kwam. Hij deed het expres, dat was zeker duidelijk. Ik kon wel totaal geen kracht zetten met mijn linkerbeen, die flapperde er maar wat bij, ik heb daarom ook niet zo lang gereden. Ik kon helemaal geen druk zetten en daar schoot ik niet veel mee op. Ik zie namenlijk echt scheel van de pijn.