Die stomme angst..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

Die stomme angst..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 14:17

Hallo people @ Bokt! Haha!

Ik heb dus een probleem wat ikzelf zeer vervelend vind: schrik. Ik ben vroeger begonnen met de vieste pony's. En in die tijd ben ik verschillende keren kei hard van de pony's afgeknald. Het waren allemaal pony's, nooit paarden. Nu rijd ik sins september een fries. Gisteren had ik dus mijn eerste les in een andere bak. Ook was hij al een 3 tot 4tal maanden niet gereden (geen fatsoenlijke bak). Ik had hem vantevoren ongeveer 20 minuutjes aan de longe gehad om al het kwaad eruit te krijgen. Dus m'n instructrice zegt dat ik hem maar eens in draf moest zetten. zo gezegd, zo gedaan en ik draaf fijn op e linkerhand. Begint me fries daar ineens gelijk een gek te draven, zo snel haddik hem nog nooit geweten. En ze zei, laat hem maar moe worden, als hij in galop gaat laat maar gaan maar neem hem terug zodat hij weet dat dit niet werkt. Als je namelijk gaat tegenhangen word hij nog sterker. Maar hij ging toch niet over in galop en draafde dus nog altijd in een ferm snel tempo. Ik maak een linksomkeert en zet hem op de rechterhand. Ik draaf gewoon, nog altijd in snel tempo en ineens krijg ik een grote bok! Hij bokte zeker 1.5m de lucht in. Ik had dit niet zien aankomen en kwam dus met een grote smak in het zand terecht. Hij was redelijk gespannen, maar had niets om van te schrikken, ook geen pijn want alles is nagekeken. Ik hem gaan vangen, ik er terug op en toen heel veel ademhalingsoefeningen gedaan. Maar nu heb ik dus de schrik dat hij dit weer gaat doen. Ik krijg 1x in de maand les dus het duurt nog wel even voordat ik m'n instructrive terug zie. Maar zo snel als me paard zichzelf wat gespanner maakt begin in ook te panikeren en ik geraak er maar nie vanaf, in omgang sta ik met weetik veel wat op stal, geen enkele schrik, maar zo snel als ik erop zit begint het. Ik moet nu dus echt hardop ademen omdat ik dan echt vanuit m'n buik adem. Maar van die angst geraak ik gewoon niet! Het is een heel gevoelig paard en heeft het meteen door als ik ontspan of niet, ik zie en merk het zelf ook aan hem. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? ik kan er alles mee aan de longe en in omgang, maar in het zadel klap ik dicht..

Edit; Sorry voor het lange verhaal Haha!

boytjeh

Re: Die stomme angst..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:12

Ik denk meschien vaker les gaan nemen,en iemand zoeken die jou het vertrouwen en van je angst wil helpen.

Chii_Weslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:36

Ik ken je probleem maar voor mij was het makkelijker om er vanaf te komen want ik reed op een manege en daar heb je het probleem niet dat je steeds op dezelfde pony/paard moet
maar ik ben er vanaf gekomen door weer rustig op te bouwen met eerst wat lievere pony's te rijden en zo weer op te bouwen en nu gat het stukke beter Haha!
maar voor jou is het denk ik moelijker wantje rijdt alleen op die fries? misschien dat het idd beter voor je is om iemand te zoeken die je goed begrijpt en vertrouwd. dan gaat het vaker al een stuk beter.
en gewoon weer rustig op bouwen met hemen dan kijken hoe het gaat na een tijdje gaat Knipoog
veelsucces ermee!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:41

Vervelend, zeg! Zo één, twee, drie weet ik even geen oplossing; Behalve hem voor het rijden een tijdje te longeren/los te gooien of iemand zoeken die je je vertrouwen weer kan teruggeven en je goed kan helpen.. Succes iig!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:49

Ja ik longeer hem voor het rijden altijd, om de grootste gekkigheid eruit te krijgen. Meestal een 10min of een kwartiertje. Ik heb echt een hele goed lesgeefster, ze kan precies gewoon door paarden heen kijken. Maar ik heb haar maar 1x in de maand, want ik zit nog met andere hobby's, die ik over een 3-tal maanden pas stop, dus ik wil ook voortkunnen als ze er niet is. Hij is normaal gezien echt superrustig, maar hij bokte gewoon uit het niets, vond het echt raar.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:57

mijn advies is om toch wekelijks te gaan lessen en misschien nog wel vaker voor tijdelijk. Wel van iemand die het kan en het probleem en jou kent.

leer hem ook eens beter kennen, duurt namelijk ongeveer 2 jaar voordat een paard je helemaal kent en vertrouwt. Onderschat een paard nooit.

succes

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:01

Pfff, snap wel dat je geschrokken bent hoor.. Het is natuurlijk ook wel heftig zoiets uit het niets.

Misschien dat je een tijdje iemand mee kan nemen. Diegene doet het paard aan de longe terwijl jij gaat rijden, bouwen jullie te veel spanning op dan ga je terug naar stap. Ogen dicht (als je het durft), voel de bewegingen van je paard en haal adem zoals je geadviseerd is. Pas als je weer ontspannender bent ga je weer aan het werk. En dit langzaam opbouwen.
Vooral omdat die bok onverwachts kwam is het handig iemand in de buurt te hebben, en als diegene dan ook nog tegen jou kan zeggen dat ze spanning op bouwd is het perfect Haha!

Wat ook goed helpt is een liedje neurieën of zingen tijdens het rijden. Hierdoor moet je op een andere manier blijven adem halen dan wanneer je in de stress schiet en is het makkelijker los te blijven in je bovenlichaam. Ik moest dit doen omdat ik m'n adem in houd boven een hindernis of een balk... dus daar helpt het ook bij Knipoog

Of, als je voelt dat je gespannen wordt, doe dan wat oefeningen. Rol met je hoofd, draai je schouders eens en til ze een voor een op. Daarmee maak je je spieren los en daarmee je hele lichaam.

Vind je het eng om meteen al zoveel te doen, bouw het dan gewoon rustig op. Het heeft allemaal geen haast, paardrijden is niet alleen voor je paard, zelf moet je er ook plezier in hebben Haha!

Succes

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:26

misschien zou je met grondwerk weer wat vertrouwen in je paard kunnen krijgen, ik zou er ook niet zo snel weer op durven rijden. is misschien ook niet verstandig als er weer iets gebeurd word het alleen maar moeilijker voor jezelf. dat zingen doet mijn dochter ook wel eens als ze iets eng vindt schijnt idd te helpen! en zo goed zingt zij niet hoor!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:33

Ja, ik moest vanaf nu iemand meenemen waar ik tegen moest praten, dan kan ik mijn adem niet naar boven halen, of echt hardop ademen of inderdaad zingen Haha! En m'n lesgeefster heeft 3 jaar lang met hem gereden en hem ook zadelmak gemaakt, ze weet ondertussen wel wie hij is Haha!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:34

jammer dat je bang bent hopelijk kom je er gouw overheen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:57

Als het het friesje is van 2 en een 1/2 zou ik hem nog even een poosje op het land zetten! Of rij je nu op een andere fries?
Is het wel het jonge paard, dan niet meer zonder instructie erop lijkt me. Hij voelt jou angst en daardoor ga je er natuurlijk ook niet beter op zitten waardoor het probleem alleen maar erger kan worden. Ga je er wel op, zorg dan in godsnaam dat er mensen in de buurt zijn om (hopenlijk is dat niet nodig ) je te helpen als het mis gaat.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:36

Haa nee!! Hij word dit jaar 8! Het is een andere Haha! Hahaha!! Er staan er 2, de andere is nog lang niet onder het zadel. Maar normaal gezien rijdt ik achter. Maar daar is het gewoon zand, dus is het daar sneller modderig en dan ga ik een stukje over de weg en rijdt ik bij andere mensen achter in een bak met drenage. En hier is hij al even niet meer geweest, dus het kan ook spanning zijn. Maar aan de longe was hij super braaf.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:43

Gelukkig....ik ben weer helemaal gerust gesteld. Maar ook hier...als je nog zo'n angst hebt probeer iemand te vinden die hem, al is het maar voor een paar keer, even aan de longe vast kan houden en erbij blijft tot jij je vertrouwen weer terug hebt.
Als je een keer een flinke smakker maakt van een paard is het heel logisch dat je daar even een bepaalde angst voor krijgt.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:46

nouja ik ken het probleem ook wel hoor, ik heb vandaag weer voor het eerst gereden sinds 4 maanden. Dus ik voelde de spanning ook wel, als ik het niet vertouw gaat mijn pinda ook eerst even aan de longeerlijn. Het probleem met mijn paardje is dat ze stijf is en als ik teveel van haar spiertjes vraag heeft ze wel eens de neiging om horizontaal te gaan staan op 2 achterbeentjes, nou dan zakt bij mij de moed ook wel eens in de schoenen.

Als ik geen les krijg en ga ik die dingen ook niet bewust opzoeken gewoon ook voor mezelf, het is toch fijn om er iemand bij te hebben die je dan op dat moment precies kan vertellen wat je dan moet doen.

Een goede oplossing is om iemand mee te vragen die je bijvoorbeeld wil begeleiden aan de longe, dan hoef je je alleen maar te concentreren op jezelf en op het gevoel van je paard en je weet dat mocht er wat gebeuren je idd niet alleen bent.

Gewoon veel oefenen en je er (hoe moeilijk het ook is) minder op te focussen wat er allemaal kan gebeuren.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:54

Ik heb precies het zelfde probleem.

Ik heb een hele lieve Tinker merrie Whisper.
Ik kan de hele zomer met haar buiten rijden en in de bak gek doen.
Maar vanaf het najaar tot aan het voorjaar kan ze echt gekke streken hebben.
NU ben ik niet echt bang maar soms heb ik wel als ze zo ontzettent hard wegschiet de paniek in mijn lijf.
Het komt ook wel omdat ik een maand of twee geleden erg hard er vanaf geklettert ben en ik mijn knie zwaar gekneust had.
En dan schrik je wel ff.
Dan gaat er toch door me heen net zo goed loopt het slechter af.
Terwijl ik aan de andere kant alles wel met haar durf.

Ik vind het soms ook een moeilijk iets hoe ik het aan moet pakken.
Maar wat ik wel geleert heb is dat ik haar de tijd moet geven voor de dingen te leren.
We zijn ook maar de 7de eigenaar in haar 8jarige leventje hihihih.
Het is jammer dat ze niet met een stopknop geboren is

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:43

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je bang bent. Mijn paard heeft ook een keer zoiets gedaan, het is de braafheid zelve, maar toen had ze opeens de kolder in de kop. Overigens voelde ik het wel aankomen, maar 2 mensen die bij me waren zeiden dat er niks aan de hand was (waaronder instructrice, ik heb dus nu uiteraard een ander). Opeens bok bok en knal daar lag ik. Het heeft een poos geduurd voordat het over was, maar het gáát over. Ik zou inderdaad eerst longeren (heb ik ook een tijdlang gedaan) en dan opstappen. Als je het nog steeds niet vertrouwt is er misschien wel iemand die netjes kan rijden, die eerst op je paard wil stappen? Dan zie je dat er niks aan de hand is (uhm, hopelijk dan) en dan durf je daarna zelf beter?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 18:17

Nee, als ik eraf ben gevallen stap ik er ook altijd zelf terug op. Het werkt bij mij niet zo, m'n paardje moet ook maar leren dat hij het met mij moet stellen. Anders blijf hij dit doen, hij heeft alles heel snel door, dus als ik er iemand anders oplaat doet hij dit niet tot ik er terug opzit. De bazin (het is m'n verzorgpony) had vroeger hetzelfde probleem met hem, angst. En de lesgeefster die ik nu heb heeft zij toen ook gehad. En omdat de bazin echt niet meer durfde is toen de instructrice erop gaan rijden, en m'n paardje weet nu maar al te goet hoe ver ze met haar kan gaan. En het heeft hierbij ook een tijdje geduurt, omdat Wardy(zo heet-ie) wist hoe ver ze nu met de bazin kon gaan, er kwam dan iemand anders in de plaats. Dus dit vind ik niet bepaald een oplossing, het is een goede tip, maar ik doe het liever niet Knipoog Morgen ga ik weer rijden, eens zien hoe het gaat, ik laat het jullie allemaal weten! Maar ik ben vaak echt een schijtert, zeker als ik eraf ben gevallen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:23

Ik heb vandaag ook gewoon gereden.
Maar als ik voel dat ze zich opblaast dan voel ik soms wel lichte paniek op komen.

Maar ik blijf ook door zetten hoor hihiihi

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:25

alles goed gegaan vandaag?
ik hoop van wel! ik vind je trouwens geen schijterd je gaat het toch maar mooi zelf proberen, knap hoor!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:31

Kan me voorstellen dat je angstig bent, ben benieuwd hoe het is gegaan het rijden.
Ik moest juist van mijn instructrise het tegenovergestelde doen niet door laten draven en niet laten galoperen maar kleine ophoudingen geven en terug nemen.
Lukt dat niet dan even een grotere ophouding maar zeker niet door laten draven als een gek of laten galoperen en zo hebben we geleerd om gewoon rustig aan te doen

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 18:42

Heeh! Het rijden ging super vandaag. Ik ben in de andere bak geweest waar hij meermaals rijd. Hij was wel super gespannen in het begin, maar ik heb constant liedjes liggen zingen en hij gaf het meteen op met mij bang te maken. Ik zat er ook best zelfzeker op! Ik ben er echt super blij mee! Maar hij gooit z'n hoofd vaak omhoog voor te zeggen, PAS OP HE, NOG 1X EN IK BOK! en dan zeg ik altijd zo van:: jaa wardy, het is genoeg Haha! En dan stopt-ie ook meteen, ben er super trots op Bloos Toch ben ik nog altijd benieuwd waar die andere bok vandaan kwam. Hij deed het expres, dat was zeker duidelijk. Ik kon wel totaal geen kracht zetten met mijn linkerbeen, die flapperde er maar wat bij, ik heb daarom ook niet zo lang gereden. Ik kon helemaal geen druk zetten en daar schoot ik niet veel mee op. Ik zie namenlijk echt scheel van de pijn.