tong uit de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxfhxxx

tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 22:46

Hallo,

Ik heb een paard dat de rare gewoonte heeft om tijdens het rijden dr tong uit dr mond te doen. Nu is dit dan ook egt minimaal 5 cm. Ze steekt dr tong niet over het bit oid, weet iemand miss hier een oplossing voor? aanleuning is het ook niet want ze loopt prachtig ontspannen.... miss een ander bit proberen (heb er nu een enkelgebroken rvs watertrens in, verder nooit iets anders geprobeert)

Bedankt

PS. ze doet dit haar hele leven al...

mariska32

Re: tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:55

doet ze het alleen bij het rijden of anders ook?
als het een gewoonte is [ik heb er zo een] kan je er niets aan doen behalve dan de tong op binden of laten injecteren maar of dat nou iets is...
bij een andere pony van ons was het ook maar dan echt alleen bij het rijden,na een tandarts bezoekje was dat over,nooit geen last meer gehad.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 22:57

alleen bij het rijden, maar heel soms doet ze het niet

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:02

Een tong uit de mond bij een paard kan een teken van stress zijn, dat doen bv ook hegsten die veel op stal staan. Vraag het eens aan de dierenarts, want als ze ontspannen is met het rijden is het wel vreemd. Of inderdaad een gewoonte geworden.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:02

Een paard bij ons op de manege doet het ook. Ik weet niet hoe het komt maar het is wel heel raar Knipoog

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:30

is mij altijd verteld dat dit een vorm van verzet is.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:38

het is ook een vorm van verzet, meestal komt het weg bij een fout in de aanleuning.. Maar in dit geval zegt de TS van niet, wat zegt je instructeur/trice??
Is hij al eens nagekeken voor een tandarts of DA of fysio??

ik zou geen rare fratsen uit gaan halen zoals tong vastbinden... dat is alleen maar symptoombestrijding..

Hoe is hij in de hand tijdens het rijden? is hij makkelijk iets meer op te richten/lichter te maken van voor?

misshcien dat je eens een dubbelgebroken bitje kunt proberen, bij sommige pony's zit namelijk het scharnietje in het midden (die 2 rondjes) in de weg, dan drukt dat tegen het gehemelte.. Misschien dat dat een oplossing kan zijn, is er iemand op stal waar je een keer zo'n bitje van kan lenen?? (niet voor 1 keer rijden maar sowieso een week mee proberen.. )

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 00:52

jah een stalgenoot had het hier ook al over...
die had het probleem met haar paard eerst ook en die heeft het uiteindelijk opgelost met een ander bit.
dit ga ik dan ook maar eens proberen denk ik

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:05

Dat kan echt van alles zijn.
Ik kocht mijn (dressuur)paard vorig jaar. Hij liep toen continue met zijn tong uit zijn mond tijdens het rijden (en niet zo'n beetje ook, zeker 10 cm kwam eruit, heel charmant...), daarom was hij zo goed als waardeloos voor de dressuur. Ik vond hem erg leuk en heb hem toch gekocht en na laten kijken.
Hij bleek een aantal blokkades in zijn rug en hals te hebben en daardoor veel pijn. Na veel rust (week of 6 grasvakantie) en behandeling van die wervels en heel veel geduld; veel met lange teugel gereden in het begin en ook bitloos, kwam er verbetering in maar het was niet meteen over (zonder bit deed hij het trouwens helemaal niet). Het leek erop dat het een gewoonte was geworden. Toen ik zeker wist dat er lichamelijk niets meer aan mankeerde ben ik begonnen met lichte ophoudingen te maken aan de kant waar de tong uitstak. Dit hielp een beetje. Het begint nu steeds duidelijker te worden dat hij het nu vooral doet als hij zich verveeld en als hij spierpijn heeft (dat associeert hij waarschijnlijk met de pijn die hij had toen zijn wervels nog niet in orde waren). Inmiddels wordt hij steeds sterker in zijn lijf en ook daardoor lijkt het minder te worden. Maar het kan ook zijn dat hij meer uitdaging in zijn werk ziet omdat ik nu meer van hem vraag (geen tijd voor verveling Knipoog )
Om een lang verhaal kort te maken: er kunnen dus echt allerlei redenen zijn. Ik zou hem na laten kijken door een dierenarts en/of ostheopaat, maar ook door een goede tandarts (mijn paard, mankeerde ook van alles aan zijn gebit). Een tijdje bitloos misschien?! Het blijft een beetje gissen maar injecteren of opbinden lijkt me geen optie!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:15

ik nog even.
ik vind opbinden of injecteren ook niets laat dat duidelijk zijn.
zoals eerder gezecht was het bij een pony van mij echt een tandartsprobleem in combi met een dikke tong,een niet te dik bit is dan een goede optie.
die andere waar ik het over had doet het echt van veulen af aan,ze word dit jaar 3 en is dus nog niet eens bereden.
aanleuning hoor je vaak maar hoeft dus echt niet.
de mijne doet het om aandacht te trekken of als ze dingen spannend vind [een lichte soort van stress dus] in dat geval blijft opbinden of injecteren over,maar laat duidelijk zijn ik kies hier zeker ook niet voor.
dan maar minder punten op wedstrijd!
voor de recreatie????laat gaan dan mits medische klachten uitgesloten zijn.

Innaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:08

Mijn paard doet het ook. Vooral als ze wat gestresst is, het rijden slecht gaat, of nieuwe omgeving. Toen ik haar pas had deed ze het ook meer dan nu. Tandarts heeft haar nagekeken maar er was niks aan de hand. Maar ze doet het ook als ik haar een snoepje geef. De eerste 5 minuten daarna zie je elke keer die lap naar buiten komen. Ben er inmiddels wel achter dat het gewoon een tic is van haar en dat het niet altijd aan het rijden hoeft te liggen, ookal kan dat erg meewerken daarin.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:31

Mijn paard doet het zelfde maar gooit daarnaast ook graag de tong over het bit. Vele bitten geprobeerd. tong vastbinden vond ik geen optie. Mijn paard is meerdere malen bij de tandarts en dierenarts geweest. niks gevonden alleen werd er gezegd dat hij een dikke tong heeft en weinig ruimte. Ik rij nu met een bit met vaste tonglepel en het gaat super. geen gemier meer met rijden en de scores op concours vliegen omhoog. Hij probeert het nog wel eens maar hij merkt snel dat het niet lukt.
probeer het eens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:43

ik heb een tijdje een pony verzorgt die het ook standaard deed als ze het bit in haar mond had. Echt zo'n klein stukje van de zijkant van haar tong stak dan uit.
Ik denk nog steeds dat zij het deed omdat ze pijn had (heb dit nooit kunnen laten onderzoeken), dus ook dat moet je uitsluiten, haal er eens een osteophaat en een tandarts bij. Eventueel nog een dierenarts.
Het is echt een heel moeilijk probleem, omdat het inderdaad echt aan alles kan liggne. Dat maakt het verschrikkelijk moeilijk de oorzaak te vinden. Heel veel sterkte.

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 21:39

ik geloof dat ik een soort van oplossing heb:
ik heb nu nieuwe instructrice en die zegt dat als ze dr tong aan de rechterkant uitsteekt ik dan ook met mijn rechterbeen harder moet drijven. Ik probeer het dus en het blijkt ook nog te werken... niet gelijk helemaal naar binnen maar wel steeds minder hangt er buiten dr mond....

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:05

Mijn verzorgpaard doet het ook, maar hem mankeert niks. TA is laatst nog geweest, geen probleem. Ook loopt hij vaak gewoon lekker ontspannen. Ik denk dat het in sommige gevallen een kwestie is van pijn of verzet, maar dat het ook een tic kan zijn. Misschien in jouw geval ook Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:44

Ik heb altijd geleerd dat een paard wat de tong buiten boord gooit idd een aanleuning probleem heeft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:00

RUBYWHITE schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een paard wat de tong buiten boord gooit idd een aanleuning probleem heeft.

dat word in de dressuur wel altijd zo beoordeeld.
in de praktijk blijkt dat dat lang niet altijd opgaat. Knipoog

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:03

HEt kan ook stomweg een stom trekje zijn van je paard.
Ik heb er zelf ook zo 1 en soms kunnen ze heerlijk lopen en ook goed ontspannen enz.
HEt wil dus niet altijd zeggen dat er wat aan de hand is.
Soms zijn ze dan alleen wel wat harder in de mond, maar dat hoeft dus ook niet altijd.........

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:05

Ik had in een tijdschrift gelezen dat de tong uit de mond te maken heeft met een probleem in de aanleuning.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:10

Bij mij duwt hij zijn tong eruit op het moment als hij nageeft of als ik hem lange teugel geef. Ik vind het lekker frustrerend.

SonjavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:54

Mijn paard heeft dat ook jaren gedaan. Ik heb van alles geprobeerd en niks hielp. Laatst adviseerde een jurylid me om een Latexbandje rond de trens te doen. Het verzacht het bit. Vanaf dat moment heeft hij het nooit meer gedaan. Je mag er gewoon mee rijden en starten. Overal te koop voor een paar euro.

Succes, Sonja

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:33

mijn paard doet het ook;
nu heb ik een nieuwe instructeur en ik ben anders gaan trainen. Hij vertelde me dat mijn paard aan het bit probeerde te "ontsnappen"; daarom steken we nu hele kleine stukjes appel in haar mond zodat haar bit steeds lekker smaakt en ze "knabbelt" op haar bit
ik ben terug van dubbelgebroken naar een enkel gebroken bit gegaan; ook rijd ik nu met hele losse teugel en ga ik het wat opbouwen.
misschien zijn stukjes appel ook een idee voor jouw paard

@ Sonja, wat bedoel je precies met dat latexbandje ? (heb je evt. een foto via pb?)

groetjes

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:51

Misschien bitloos rijden een idee?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:39

NinaWodina schreef:
Misschien bitloos rijden een idee?