Niet meer willen lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flubjuh

Niet meer willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:32

Okee ik zal proberen het niet een te lang verhaal maken Tong uitsteken
Ik heb een verzorgpaard een fries en we rijden altijd buiten wegens gebrek aan een goede rijbak. Maar ik doe haar nu een half jaartje eerst deed ik haar samen met K. maar zij is sinds 2 weken weggegaan dus doe ik haar alleen.
Ze kwam net van de wei toen ik haar begon te verzorgen.
Maar de eerste paar maanden dat ik haar reed ging alles perfect soms was ze wat angstig voor de vrachtwagens enz maar dat was weggewerkt.
En een tijdje geleden waren er die stormen.. er waren er 2 hierzo.
De eerste storm was op een dag dat K. haar zou doen. Ze is die dag gewoon naar haar toegegaan en buiten gaan wandelen.
Daarna ook echt niks aan de hand. En toen kwam de 2e storm en dat was een dag dat ik haar zou doen. Ik ben bewust niet gekomen want dat kan je zo'n beest niet aandoen en mezelf ook niet vond ik Tong uitsteken want ze hadden gezegt alleen als het nood is moet je naar buiten gaan.
Okee en de dag daarna ging ik haar weer gewoon doen.
Ik stapte erop (ik zat nog maar net) en toen kwam er een roteb vrachtwagen aan en ze schrok daarvan , ze draaide om en galloppeerde met een bloedgang naar huis.
Ik dacht dat het door de vrachtwagen kwam dat ze schrok maar wekenlang erna heeft ze amper gereden want ze loopt gewoon niet weg bij stal! Of ze galloppeerde weer keihard terug.
Je stapt op wil wegrijden en dan keert ze om of ze gaat steigeren/springen met 4 benen in de lucht.
Dat is nu al erg lang zo. Wanneer je met meerdere paarden rijd loopt ze gewoon zonder enig protest. Ook loopt ze normaal als iemand ernaast gaat lopen.
Ik had een nieuw trucje:
Ik ging gewoon op haar zitten (geen sporen en geen zweep die we voorheen wel gebruikten als ze dat deed) en als ze dan gek gaat doen op een hoekje waar ze richting huis wil en ik de andere kan op wil hou ik haar hoofd in de richting waar ik haar heen wil hebben en blijf ik gewoon heel stil zitten en maak het bekende klikgeluid met me tong (ze word erg op stem gereden). Meestal denkt ze na 5 minuten ineens van ja laat ik toch maar gaan. Als je aanspoort gaat ze juist gek doen.
Maar sinds 2 dagen geleden werkt het niet meer.. ik heb 3 kwartier op dezelfde plek gestaan.
Het is echt erg vervelend.. maar weet iemand hier misschien toevallig iets op? of wat het kan zijn ? Frusty

sonjim

Re: Niet meer willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:39

Ik zou beginnen om eerst eens een stuk over straat te gaan wandelen, zodat ze weer leert dat het niet eng is. Ze is als ik je verhaal leest een keer goed geschrokken, en daarna hebben jullie haar protest (angst) gestraft, waardoor nu natuurlijk iedere auto eng is. Zij denkt o je help een auto en krijgt dan een tik, dus inderdaad de auto bezorgt mij pijn. Ik zou eerst haar vertrouwen aan de hand weer opbouwen en dan het eerste stuk ernaast lopen en op een rustiger stuk of in het bos opstappen.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:44

Het is juist zo ze is echt goed verkeersmak hoor ! ze schrikt totaal niet van auto's en vrachtwagens ook niet meer hooguit wanneer de vrachtwagen onverwachts komt of echt een hard geluid maakt.
Het enige waar ze van schrikt zijn echt banketstaaf dingetjes zoals een vogel die ineens uit de boom vliegt Tong uitsteken we lopen zelfs elke dag langs een grooot bouwterein waar ze bezig zijn en zij totaal niet bang voor is

En ik doe dat ook al (ben ik vergeten op de schrijven in me lange verhaal) Ik loop eerst altijd een stukje en dan stap ik erop.
Maar ze wil altijd de snelste weg naar huis zo niet dan doet ze dat en ze doet het ook wel heel toevallig erg vaak bij grasvelden dan wilt ze perse eten maar dat laat ik niet toe natuurlijk!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:15

Kun je niet samen met iemand gaan rijden, met een braaf paard, zodat ze een paar keer goed loopt en er niet over nadenkt en dan na een tijdje weer alleen proberen.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 08:52

Jahwel wanneer dat kan doe ik het ook maar er zijn maar 2 mensen die daarzo ook een paard rijden dus ivm school enzo zie je ze bijna nooit alleen in weekenden en vakanties
De een gaat natuurlijk een andere tijd dan de ander

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:05

Niemad meer ?
Ik ben echt afhankelijk van mensen die meegaan met mij of meerijden met andere paarden.
Het is echt geen vluchtgedrag ofso de staat gewoon opeens op de rem en elke keer op andere plekjes.
Meestal als je een kruisingkje hebt dan kan je naar 4 kanten ze wil of naar achter (omkeren richting huis.) of de kant die het snelste naar huis loopt.
Anders doet ze zo.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:11

iemand nog misschien ik wil dit heeel graag oplossen want het is nog steeds niet over Verdrietig

Ikheb trouwens een topic gevonden wat er heel sterk op lijkt wat die van mij doet
Misschien staat in dat topic het beter uitgelegd dan de mijne

viewtopic.php?f=8&t=735916

Hopelijk krijg ik nog reacties