stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 17:53

voor de betere ruiters onder ons. ik was wel nieuwschierig hoe je nu onderling de stang en de trens kan "besturen" aangezien je met 2 teugels in 1 hand zit. je kan ze ook niet ff over pakken... was wel nieuwschierig hoe dit nuo in zijn werking gaat..

en om vervelende discussies te voorkomen ik rij er niet mee maar gewoon met een bustrensje. is gewoon interesse!!!

CleovG

Re: stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:59

Ik heb de trens zoals ik mijn trens altijd heb, dus tussen ringvinger en pink. Mijn stang heb ik tussen mijn ringvinger en middelvinger. Op deze manier kan ik gewoon makkelijk met trensteugel erbij pakken of wat losser laten en dat is bij mijn stang dat ook zo. Eerst had ik mijn stangteugel onder mijn pink, dit ging opzich ook prima alleen gleed de teugel steeds weg en maakte ik sneller onbewust een ophouding. Ik rijd mijn paard trouwens ook nog 2-3 keer per week met alleen trens, dat vind ik voor mijn idee fijner.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:26

Ik heb ze ook zo vast.
Door met je hand te kantelen, kies je ervoor meer of minder met de stang in te werken. Trens heb je gewoon zoals altijd.
Ik rij alleen de week voor wedstrijd een keer met S&T, verder gewoon op trens, dat is voor mijn paard gewoon goed gebleken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:00

Ik heb ook geleerd om ze zo vast te houden,je kunt op die manier ook makkelijk je stang wat losser houden en je paard lekker op trensje rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:11

Ik heb de trensteugel waar deze normaal ook zit, en de stang onder mn pink door. Door mn duimen er bovenop kan ik de stangteugel korter of langer maken.

De gekruiste teugelvoering zoals hierboven beschreven vind ik niet prettig. Ben daarmee begonnen maar had totaal geen controle op de stangteugel.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:20

Starbreeze schreef:
Ik heb de trensteugel waar deze normaal ook zit, en de stang onder mn pink door. Door mn duimen er bovenop kan ik de stangteugel korter of langer maken.

De gekruiste teugelvoering zoals hierboven beschreven vind ik niet prettig. Ben daarmee begonnen maar had totaal geen controle op de stangteugel.

jah dit idee heb ik dus ook als je het zo vanaf de zijkant bekijkt

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:28

Ik ben begonnen met tussen ringvinger en middelvinger de stangteugel te houden en, mijn instructeur raade me aan om het ook eens op de andere manier onder de pink door te proberen en ik moet zeggen het gaat pakken beter, veel meer controle over de stangteugel en geen last maar van opengeschuurde vingers wat ik voordien wel eens had. (gevoelige handjes *LOL* Ik rijd haar altijd zo en maar deze teugelhouding is niet echt zo heel vaak gezien op wedstrijd. Toch krijgt ze zeker mijn voorkeur.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:17

Ik heb ze weer op een andere manier vast. De trens heb ik met al mijn vingers vast, dus onderlangs mijn pink en dan tussen duim en wijsvinger. En mn stangteugel heb ik met mn middel en ringvinger vast. Zo kan ik dus onafhankelijk van elkaar de stang of de trens teugel bedienen.

Ter illustratie Knipoog
Afbeelding
Afbeelding

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:14

Ik doe het ook op de bovenstaande manier, dan heb ik iets meer gevoel, heb ik het idee.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:12

Ik heb mijn trensteugel tussen mijn pink en ringvinger en mijn stangteugel tussen mijn ringvinger en middelvinger. Met mijn stangteugel onder mijn pink kan ik niet fijn inwerken maar dat is natuurlijk ieder voor zich!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 22:13

gho niet verwacht dat er nog zo veel verschillen zouden zijn

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:32

Starbreeze schreef:

Ik rij ook op deze manier. Vind ik zelf het fijnste.
Ik was in het begin erg bang dat ik te sterk in zou komen met de stang. En dat wilde ik zoveel mogelijk voorkomen. Vooral in het begin. En ik heb meerdere manieren geprobeerd. Voor mij werkte dit het beste. Het is een beetje persoons (maar ook paard) afhankelijk denk ik.