Paniekaanval

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatti

Paniekaanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:30

Zit met een vervelend probleem: heb mijn vijfjarig volbloedruin nu ongeveer een maand en zondag was ik rustig aan het draven in de buitenbak toen hij plots op hol sloeg zonder enige aanleiding hiervoor. Ik kon hem na twee toeren wel stoppen en daarna was hij terug kalm alsof het leek of er niks gebeurd was. Zaterdag had ik hem ook gereden en was hij bijzonder braaf ondanks t stormachtige weer.

Ik heb geen verkeerde beweging gedaan of zo dus ik vraag me voortdurend af wat er is gebeurd.
Hij heeft het al een keer eerder gedaan toen in erop zat maar zelfs ook een keer aan de longe. Gewoon rustig aan t longeren en ineens er van door gaan alsof de duivel hem op de hielen zit! Duivel het lijkt meer op een paniekaanval want hij dan steekt zijn staart tussen zijn benen.
Het rare is dat hij voor de rest super braaf en handelbaar is, ook tijdens buitenritten en met andere paarden. Ook op stal en aan de hand is het een schatje.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

maaykuhhh

Re: Paniekaanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:51

Ik herken dit veel bij jonge paarden. Vergeet niet dat zij echt van alles zien en horen, wat voor ons totaal niet bijzoner is! Bakkabouters bijvoorbeeld! Clown Daarentegen heb je wel een volbloed hè..die kunnen naar mijn ervaring nogal raar uit de hoek komen soms. Vork Wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn...maar denk dat het ook nog joligheid is..
tenzij hij je er echt vanaf wilt hebben, dan heeft hij ergens last van. Maar dat lijkt hier niet zo te zijn.

Tatti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:47

Nee inderdaad, het was niet dat hij mij eraf wilde. Misschien joligheid, maar t is toch wel schrikken.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:50

Het is niet iets om je zorgen over te maken..het is een fase waar ze even doorheen moeten. Maar wijs je paard er wel op dat zoiets niet mag!
Succes!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:45

Een beetje pubberteit en een beetje volbloed misschien. Verlies niet het vertrouwen in hem/haar, daar is een volbloed zeer gevoelig voor.
Mijn volbloed heeft 24 jaar mogen worden en tot zijn laatste dag had hij soms malle kuren. volbloeds zijn fantastische beesten, maar kunnen af en toe wat heet en misschien onvoorspelbaar zijn. Als je dat incalculeerd kun je er mee lezen en schrijven. Mijns inziens is het geen rottigheid, maar moet het gewoon even. Haha!

succes met je volbloed, ben gewoon even jaloers op je Haha!

Tatti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 23:20

Ja wel doobijten.Mijn moeder reageert dan altijd zo radicaal. Ze vond dat ik hem maar meteen de laan moest uitsuren omdat ie 'gevaarlijk' is.
Ik ben niet van plan het zo snel op te geven.

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:25

Ik zou het eigenlijk niet weten Tong uitsteken maar paarden zien heel veel meer dan wij zien, dus misschien heeft je pony wel wat gezien waar hij bang voor is (staart tussen benen) en voor weg rent....

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:41

Omdat je paard nog best jong is, is het miss de puberteit ofzo.. Denk dat je 'm ff duidelijk moet maken dat dit niet mag, maar zou me er niet echt zorgen over maken Lachen

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:32

Die van mij heeft het ook een aantal keer gehad toen ze weer voor het eerst naar buiten mocht... Nu is ze er (hoop ik) weer even vanaf ...

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:42

Ik heb ook zoiets mee gemaakt maar, dat had te maken met dat ie tanden aan het wisselen was en last had van een blinde wolfskies.(wolfkies die niet door wilde komen.)
Op moment dat het bit perongeluk die kies raakt gaat de kop omhoog en sprint het paard er vandoor.
Oplosiing was gewoon de kies laten trekken.

Tatti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 21:32

Misschien moet ik eens naar zijn kiezen laten zien. Hij houdt wel zijn hoofd vaak scheef tijdens het rijden. Of misschien hindert het bit hem wel. Ik heb een gewone (vrij dikke) trens en denk erover om over te schakelen op een dubbelgebroken.