Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Zal je toch eerst wat afwegingen moet maken. En als je dat zélf niet kan, zal je hulp moeten vragen aan een goed streng persoon._Martine_ schreef:Je paard is buiten met geen mogelijkheid te remmen en jij gaat er niét met je volle gewicht aanhangen? Sorry hoor, maar dan maak je het er zelf naar. Je moet gewoon een paar keer flink sterk zijn en als dat betekent vol aan het bit hangen, jammer dan. Waarschijnlijk vind je het 'sielugh', maar als hij aan de kletter gaat en er gebeuren ongelukken, dan weet ik wel wat 'sielughur' is.
Als jij in een rustig drafje over de weg wil (tussen het verkeer is stappen het veiligst) Zal je toch eerst wat afwegingen moet maken. En als je dat zélf niet kan, zal je hulp moeten vragen aan een goed streng persoon.
Je moet je wel blijven realiseren, dat het állerbelangrijkste is dat je paard naar je luistert. Niet alleen om het luisteren, maar om de veiligheid. En daar moet je dan wat voor over hebben.
Citaat:hier sluit ik mij volledig bij aan, mijn paard kan zich in het bos ook onwijs sterk maken, en is op geen mogelijkheid terug te nemen, wat hij kan kan ik ook, tuurlijk ga ik geen uur in z'n mond lopen sjorren, en hangen doe ik ook niet, maar een keer goed sterk maken en hij houdt wel op hoor.. hij kan zo doen, kan ik het ook, en op zo'n moment is dat niet zielig, moet hij maar naar mij luisteren, en vooral goed laten weten wie de baas is, ho is ho en niet na 5 minuten pas iets rustiger...
Citaat:Of je er nu op wil rijden, ernaast wil lopen of aangespannen wil rijden, het eerste dat hij moet leren, is dat jij de baas bent. Veel plezier met je vrolijke paardje!

. Ik denk dat als hij geen respect voor je heeft als je erop zit, dit ook niet gaat komen wanneer je erachter zit. bugpluisje schreef:Hoi,
het kan inderdaad een heel goed idee zijn om hem professioneel te laten beleren voor de kar. Een voordeel, zoals anderen ook al noemen, is het "stemwerk" wat daarbij komt kijken.
Ik weet niet in hoeverre jouw haf goed op je stem reageert, maar daar ligt een puntje voor jezelf.
Ik heb op dit moment zelf een tuiger van bijna 5 jaar oud, zij is alleen voor de kar beleerd. (wordt dus nog lachen om haar onder het zadel te krijgen, maar goed dat is een ander verhaal). Het voordeel van haar is dat zij erg goed op stem reageerd. Ze is in het verleden wel eens aan de longe geweest, maar toen ik haar kreeg snapte ze niet dat ze een rondje moest lopen. Binnen 2 dagen had ze het helemaal door en tot mijn "verbazing" kende ze de comando's halt, stap, draf en galop enorm goed. Het woordje hola betekent bij haar blijkbaar dat ze rustiger moet gaan lopen.
Ik ben van mening dat je moet doen waar je met name jezelf prettig bij voelt en ik denk inderdaad dat beleren voor de kar een meerwaarde kan zijn voor jouw haf.
Heel veel succes ermee! (don't worry, komt vast allemaal goed en doe wat je hart je ingeeft. Als je niet achter een methode staat voor je gevoel dan is het inderdaad lastig om dit toe te passen!)

loon_corr schreef:Je mag best kwaad op je paard worden,
Maar niet dat je de bêk half opentropt.
zoals hierboven eigelijk word uitgelegt dat het wel moet.
Maar mij!Jetta schreef:Sommige paarden houden op als je in hun mond gaat hangen, maar er zijn ook paarden die gewoon terugtrekken....tja, dat gevecht moet je niet aangaan, dat verlies je altijd.
Goede africhting, eerst ernaast, dus veel aan de hand werken, daarna ook los in een paddock werken, lange lijnen, en........werken aan je eigen houding, nee, niet hoe je op je paard zit, maar hoe je tegenover hem staat. Ziet hij jou niet als meerdere, veilige vriend? Dan heb je nog wel wat te leren. Jij moet leren, want je paard weet het al lang! Jij moet de baas over je paard worden. Haal eens een boek uit de bieb over dit onderwerp en neem eens les bij een instructeur m/v die je bij grondwerk kan helpen.Ik heb ook een heel sterk klein paard met een geweldig eigenzinnig karakter. Alhoewel hij nu 21 is, is hij ongelooflijk jong in zijn koppie. Ik moet er altijd zeer goed opletten, dat ik me concentreer op hem en het werk, anders gaat ie gewoon wat anders doen.....
Of je er nu op wil rijden, ernaast wil lopen of aangespannen wil rijden, het eerste dat hij moet leren, is dat jij de baas bent. Veel plezier met je vrolijke paardje!
' na een tijdje wel werken. Dan wil ze liever rustiger draven, als iedere keer in de achteruit. Wees hier wel heel consequet in, en heb vooral veel geduld. Straf niet alleen af, maar beloon ook uitbundig voor de dingen die ze braaf doet. Veel stemhulpen willen ook vaak goed helpen.
Heel veel succes!! _Martine_ schreef:Nee, ze bedoelt jou nietMaar mij!
Tja, het spijt me zeer. Als mijn paard aan de kletter gaat, doe ik alles om alles om 'm stil te krijgen. Dan kan je nu wel heel ethisch iets anders vinden, maar als het er eenmaal op aan komt..