Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven met het volgende:
Mijn paard Omar, een 8 jarige arabier, loopt sinds 2 dagen een beetje stijf met zijn rechterachterbeen. Ik zag het voor het eerst eergisteravond toen ik hem uit de wei haalde. Ik heb hem daarna ook wel gewoon gereden maar hij loopt raar, zo houterig
.Ik heb hem gisteravond ook gewoon gereden maar ben best ongerust. Een aantal mensen hebben gisteravond voor mij gekeken of hij kreupel liep maar dat doet hij niet. Er werd me verteld dat hij zijn achterhand er niet goed onderzet en daardoor zo stijf is en een beetje onregelmatig loopt. Hij ontspant zijn rug ook niet echt en wil gewoon nooit aan de teugel lopen. Ik rij hem sinds ongeveer 2 weken met een tiedeman maar wil hem niet met slof rijden om hem verplicht in de krul te trekken. Ik heb Omar nu 5 maanden en zijn vorige eigenaar liet hem ook nooit echt aan de teugel lopen en zei dat hij er tegen in ging en het uit zichzelf wel doet, dat is ook wel zo hoor maar alleen als hij daar zelf zin in heeft ontspant hij zich dan zoals bij een bosrit of als hij zich wil uitsloven en gaat showen.
Wat kan ik nu het beste doen om hem zijn achterhand beter te laten gebruiken en kan het zijn dat hij daardoor zo stijf loopt. Omar kan soms ook best onhandig zijn en struikeld dan over zijn eigen benen. Zou het helpen om weer les te nemen met hem (kan natuurlijk nooit kwaad)
Ik moet oefeningen doen voor zijn achterhand maar weet niet welke. Ik ben niet zo'n dressuurster. Ik moet er ook bij zeggen dat we nu sinds 1 maand op een nieuwe stal (loopstal) staan en hij ongeveer 2 weken terug toen de hoefsmid er was op de grond (asfalt) gevallen is uit angst omdat er zo'n L*L
in een tractor express de hele tijd vlak langs hem heen bleef rijden todat hij helemaal in paniek raakte en uitgleed en op zijn heup viel en uiteindelijk op zijn rug lag te sprartelen. Ik was zo boos
en geschrokken maar gelukkig had hij verder geen verwondingen. Gelukkig is mijn hoefsmid een hele lieve en geduldige man met paarden en heeft zijn werk af kunnen maken. Ik heb Omar daarna op zijn weitje gezet omdat ik bang was dat hij anders stijf zou worden van die val en ik wilde dat hij even kon kalmeren. Zou het kunnen zijn dat hij door die val nu nog nog stijf is?Een heel verhaal en misschien stel ik me wel te snel aan hoor maar ben altijd zo ongerust over hem als er iets is. Omar is gewoon net een kind van me
. Ik denk dat ik hem vanavond maar ga longeren en kijken hoe hij dan loopt.
Groetjes,
Annemieke
!)