dikke buik= niet over de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

dikke buik= niet over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 12:55

In de laatste bit staat een stukje "sterkere buikspieren, soepeler in de rug" waarin paardenfysiotherapeut Jarko Dun zegt dat hij aan een paard kan zien of hij goed gebruikt.
.....'paarden die hun rugspieren onvoldoende gebruiken staan er buikig bij'.....'veel mensen zetten hun paard dan op dieet, maar dat heeft alleen geen zin. Je moet hem beter gaan rijden'.

'een paard dat goed door de rug loopt, heeft een deining in de beweging. De aangespannen buikspieren vormen tijdens het rijden een schuine lijn vanaf de hiel van de ruiter to aan de lies van het paard'

Nou geef ik hem gedeeltelijk gelijk. Alleen geloof ik niet of je op stand veel kunt zeggen over hoe een paard gereden wordt.

Mijn paard is op stand aardig buikig maar eenmaal een zadel erop en aan het werk is het een verschil van dag en nacht.Onder het zadel geeft hij een veel atletischer beeld dan wanneer hij in de wei rondstapt.

Wat denken jullie ervan? Kun je op stand zien of een paard juist gereden wordt?

SophievdV

Re: dikke buik= niet over de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:59

Zelf heb ik ervaring met een paard wat eerst heel buikig was, en na een periode van training steeds beter eruit ging zien. Zijn buik slonk en zijn bilspieren groeiden, net als zijn halsspieren. Het maakte wel verschil Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:08

Als je een paard die aanlef heeft om buikig te zijn 2x in de week goed over de rug rijdt.Dan blijft hij er buikig uitzien,in die zin geloof ik niet dat ie gelijk heeft.Maar een sportpaard wat zo'n 6x in de week gereden/gelongeerd word,daar moet je op een gegeven moment wel gaan zien dat de buikspier gestroomlijnder word ja,als dat niet gebeurt dan word ie idd niet goed over de rug gereden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:07

Tuurlijk maakt de algemene conditie van een paard verschil in zijn prestaties onder het zadel, en andersom: een goede training verbetert de bespiering van een paard.

Wel vind ik dit wel heel cru gesteld. Mijn paard loopt met een dikke grasbuik eronder niet anders dan wanneer ze leeggepoept op een pluk hooi en verder krachtvoer staat zoals je sommige paarden ziet staan... Wel is haar buikformaat dan ongeveer gehalveerd Knipoog.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:09

En volgens mij heeft het niet alleen met een grasbuik te maken, maar ook met de bouw van een paard en de aanleg om bespering te krijgen: ikzelf rijd barweinig dressuur, en mijn pony loopt altijd aan een lang teugeltje in het bos, maar ze heeft super buikspieren. Ook voor de rest is ze erg bespierd. De pony van een vriendin heeft veel minder zichtbare buikspieren, maar wordt meer dressurmatig gereden. Deze pony heeft erg ronde ribben, en lijkt daardoor een spekbuikje te hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:27

Hoeft niet altijd imo. Fokmerries die veel veulens hebben gehad willen nogal eens van die hangbuikjes hebben en die krijg je bijna niet weg, zeker niet als er stuk doorgefokt wordt met die merrie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:40

Aan een paard dat niet beweegt, kan je aan de spierontwikkeling zien hoe een paard gegymnastiseerd wordt, of wat daar voor doorgaat. Om dat te herkennen en om er een juiste uitleg, met conclusies en tips aan te verbinden, is veel ervaring nodig. Er is een verschil tussen wat "zeggen", "roepen" of "maken van statements" en het verschil in de praktijk. In algemeenheid is niet mijn indruk dat er door de gemiddelde ruiter goed voor het paard gereden wordt. Dat kan een instructeur, fysio of dierenarts moeilijk zeggen, die houdt verstandig de kaken op elkaar..... Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 20:27

Ik vraag me alleen af in hoeverre hier een 'hangpens' wordt verward met een grasbuik. Een grasbuik is alleen volume en verschilt ook nog eens per dagdeel (net een hele dag in de wei gestaan of 's ochtends na een nacht op stal).

Ik kan de buik van mijn paard best laten verdwijnen 'op stand'. Geef ik hem gewoon minder ruwvoer. Ik persoonlijk vind dat alleen niet echt bevorderlijk voor het welzijn van mijn paard dus krijgt hij een gezonde hoeveelheid ruwvoer die nu eenmaal voor vulling in het verteringsvat zorgt. Onder de man is het laten verdwijnen van de buik niet zo'n probleem.....Aan het werk zetten en je hebt een heel ander paard.

Citaat:
In algemeenheid is niet mijn indruk dat er door de gemiddelde ruiter goed voor het paard gereden wordt. Dat kan een instructeur, fysio of dierenarts moeilijk zeggen, die houdt verstandig de kaken op elkaar.....

Die is fraai..... de eerste persoon die ik hier van verdenk hoeft nooit meer te komen. Ik betaal die mensen niet om mij een goed gevoel te geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:21

Goofy44 schreef:
Dat kan een instructeur, fysio of dierenarts moeilijk zeggen, die houdt verstandig de kaken op elkaar..... Lachen

Ik vraag me af hoeveel ruiters dat daadwerkelijk willen. Een fysio heb ik niet maar mijn instructeur durft te zeggen dat ik bagger rij en ik heb mijn DA gelukkig ook al tegen iemand anders horen zeggen dat diegene bezig was haar paard de verd*mmenis in te rijden.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:29

Júist al buikige paarden onder het zadel er ineens heel anders uitzien worden ze goed over de rug gereden.
Als ze op stal een buik hebben en onder het zadel niet dan zegt dat toch wel dat je goed bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:04

Vergelijk het maar met mensen die gaan fitnessen. Je bent altijd gebonden aan je natuurlijke bouw en mogelijkheden, maar je kunt wel degelijk meer "stroomlijnen"

Je kent ze vast wel, die paarden met een "hooibuik" maar wel de ribben op de flanken hebben staan. Daar kun je aan voeren wat je wil, als je dat wil veranderen zul je ze (anders) moeten gaan trainen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:37

Urielle schreef:
Goofy44 schreef:
Dat kan een instructeur, fysio of dierenarts moeilijk zeggen, die houdt verstandig de kaken op elkaar..... Lachen

Ik vraag me af hoeveel ruiters dat daadwerkelijk willen. Een fysio heb ik niet maar mijn instructeur durft te zeggen dat ik bagger rij en ik heb mijn DA gelukkig ook al tegen iemand anders horen zeggen dat diegene bezig was haar paard de verd*mmenis in te rijden.

Het zou goed zijn als iemand die als deskundig en ervaren wordt beschouwd, dit zegt. Ik zou het op prijs stellen. Kritiek is misschien niet leuk, je kan er wel beter van worden en je paard ook.
Probleem is dat iedereen een mening over een ander en zijn manier van rijden heeft. Daar wordt gratis toch al voldoende over gepraat. Een betaalde dienstverlener heeft een winkel en die ziet meer dan goed voor de winkel is. Omdat het belang van de winkel voorgaat in de meeste gevallen, houdt de dienstverlener jammer genoeg de kaken meestal op elkaar.

Klukkie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:20

Zijn er eigenlijk ook specifieke oefeningen om de buik spieren te oefenen??????

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:58

Ligt aan wat voor buik... Warina heeft door haar leeftijd wel een beetje een hangbuikje... maar hij is wel degelijk goed bespierd, ook loopt ze makkelijk over d'r rug Knipoog

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:58

paard gebruikt zijn buik spieren niet!
je ( moet ) paard is recht richten, voordat ze hun rug kunnen los laten.
dan gaan ze ook hun buik spieren gebruiken!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:24

Zep schreef:
Je kent ze vast wel, die paarden met een "hooibuik" maar wel de ribben op de flanken hebben staan. Daar kun je aan voeren wat je wil, als je dat wil veranderen zul je ze (anders) moeten gaan trainen

Die zou ik toch eerder een wormenkuur geven!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:55

spikkeltje schreef:
paard gebruikt zijn buik spieren niet!
je ( moet ) paard is recht richten, voordat ze hun rug kunnen los laten.
dan gaan ze ook hun buik spieren gebruiken!

... dit meen je toch niet serieus hè? Clown
Met elke pas dat je paard zet gebruikt hij zijn buik spieren, wanneer een paard goed over de rug loopt (en hieraan vooraf is rechtrichten imo al lang gebeurt) zal het zijn buikspieren extra moeten spannen en ontspannen... bij elke pas.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:44

Je kan het er wel aan zien denk ik. Zoals de TS zei dat haar paard onder het zadel veel atletischer was, ik denk dat als je je paard helemaal niet trainde hij een nog grotere buik zou hebben als ie gewoon in de wei liep.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:32

aaargh, nog groter??? Clown Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:56

Hehehehe.Nou mijn paard heeft zeker wel een grasbuik, maar staat er niet buikig bij. Als hij spant zie je zijn spieren wel degelijk. En daarbijkan je hem wel goed gaan trainen, maar als je teveel voert zal hij altijd wel eeb grasbuik houden.

Daar komt bij dat mijn paard in Mei 4 wordt en ik lekker rustig aan doe. Dus dan maar buikig. Komt vanzelf wel als ik meer ga trainen als ik vindt dat hij daar aan toe is.

Dus ik kan het er aan de ene kant wel mee eens zijn, maar wat wer in deze kwestie onder buikig verstaan? Geen ontwikkeling in de buikspieren vindt ik wat anders dan een grasbuik

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:24

Ik heb er nav dit topic gisteren eens op gelet. Mijn paard heeft ook best een beetje een buikje, vooral als hij wat ingezakt op de poetsplaats staan. Onder het zadel zie je daar echter niks van en ziet hij er gewoon goed uit. Hij heeft een vrij korte rug, en ik heb het idee dat hij daardoor ook sneller wat dikker bij zijn buik is/lijkt.
Mijn paard is na het rijden altijd anders dan voor het rijden. Hij is slanker bij zijn buik en heeft na het rijden altijd net iets meer hals. Als ik echt een paar dagen niet rij zie je zijn hals ook smaller en rechter worden. Zijn buik wordt dan misschien ook wel dikker om te zien, maar daar heb ik nog nooit zo opgelet. Ik kan wel aan zijn hals na het rijden een beetje zien hoe hij gelopen heeft. Als hij mooi van achter uit opgericht loopt en nagefelijk is, is zijn hals na het rijden mooier dan als hij met rijden een beetje lui en stug was. Over het algemeen geldt hoe fijner hij liep hoe mooier en ronder zijn hals is na het rijden. Ik zal voortaan ook eens naar zijn buik gaan kijken.
Toch denk ik niet dat je zo op stand 100% zeker kunt zeggen en zien hoe een paard gereden is. De bouw van een paard en manier van opstellen bepaalt al veel. Als mijn paard zijn benen achter of juist onder zijn lichaam plaatst op stand dat scheelt al héél veel buik. En als hij ergens van is geschrokken trekt hij ook zijn buik in, en komt er een kap op. Hij is dan veel mooier qua bouw en bespiering dan dat hij onderuitgezakt half staat te slapen.