stijgeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tes_saa

stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:26

ik heb ong. een half jaar een nieuwe pony van 7 jaar oud, ze is super lief en kan heel goed springen alleen als ik dressuur met haar rij (ik rij met slofteugel omdat ze het nog niet zo goed kan) dan gaat hat goed tot ik haar laat halt houden dan wil ze door lopen en geef ik een aanhouding en gaat ze heel hard stijgeren!! mijn instructeur zegt dat ik dan heel hard been moet geven maar dat heb ik al een aantal keer geprobeert en toen was ik met haar naar de zijkant omgevallen.
Wie weet hoe ik het haar op een manier af kan leren?!?!?! Verdrietig

Redrumfox

Re: stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:35

volgens mij hoort dit op [RT-P] Praktijkproblemen Knipoog

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:59

Om te beginnen zou ik die slof maar eens naar de kast verwijzen. Je leert een paard geen dressuur door er een slof aan te hangen. Als je instructeur dit wel vindt dan zou ik gaan zoeken naar een andere instructeur.
Zoek begeleiding van iemand die je hier mee kan helpen, ga terug naar de basis want blijkbaar is die niet bevestigd.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:25

Ik heb ook zo'n steigergraag paard, en wat jij doet zou ik bijna uitlokken noemen Lachen.
Slof eraan, en als ze niet stil staat er keihard aan plukken zijn bij dit paard dé uitnodigingen om te gaan steigeren.
Dressuur leer je niet aan met een slof, als je dat zo leert heb je geen goede instructeur. En ook halthouden gaat niet alleen op je teugels, komt namelijk ook je zit nog bij kijken.

En voorwaarts is inderdaad de manier om steigeren op te lossen (op de meest vriendelijke manier Clown), maar in jouw geval zou ik gewoon de hele oorzaak van het steigeren maar eens aanpakken.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:30

Slof eraf, gevaarlijk als ze steigeren en gewoon iedere keer op een willekeurig punt, nooit iedere keer dezelfde plek, actief halthouden. Dus met been en zit halthouden en niet alleen je handen als rem gebruiken. Vervolgens lichtjes been geven iets lichter in je handen worden en proberen weg te stappen. Niet proberen hem aan de teugel te rijden. Al steekt ie zijn hoofd helemaal omhoog, voorwaarts blijven werken en blij zijn dat ie niet steigert. Het mooie afbuigen komt later wel weer. Zo te lezen is het denk ik een voorwaarts probleem en dat moet je eerst oplossen voordat je neerwaarts gaat werken.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:33

[WD-V] > [RT-P]

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:40

Ik heb wle eens gehoord dta je dan (heel stom misschien) een ei in je hand moet hebben en op het moment dat je paardje steigert je dat op z'n hoofd kapot meot slaan..
Ik heb er geen ervaring mee dus weet neit of het werkt..
Als je het gaat proberen.. Succes Knipoog

tes_saa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:46

ik heb vandaag gereden en ze heeft niet gestijgert!! maar ik heb dezelfde oefeningen gedaan als gisteren en toen ging ze wel stijgeren.
maar ja blij dat ze het nu niet deed!
dank je floortje Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:48

Het klinkt alsof je een paard hebt wat erg gevoelig is in de mond. Vooral niet met je handen halthouden maar goed terug zitten, zwaar maken, remmend gaan zitten. Alleen passief weerstand geven met je hand en niet trekken als ze niet luisterd maar gewoon blijven zitten. Niet ongeduldig worden, als ze stilstaat uitgebreid belonen! Ook als het 20 meter duurt voor ze stil staat!! Als je dat volhoudt leert ze op je zit terugkomen en halthouden en hoef je niet in die gevoelige mond te trekken.

En een slof is alleen een hulpteugel, niet iets om je paard mee in de houding te dwingen of om hem dressuur te 'leren'. Het lijkt me dus verstandig om alleen af en toe de slof te gebruiken zodat je er niet afhankelijk van wordt je er zeker van blijft dat ze zonder ook goed loopt. Als dat niet het geval is moet je hem weg doen en opnieuw beginnen bij de basis.