moeilijk paard!!!HELP!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylvana_xx

moeilijk paard!!!HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:06

hoi hoi!!
ik rij sinds kort op een schat van een paard elke week. Voor mij dan. In de stal is hij dat
voor iedereen, alleen met rijden is het een probleem.
het paard valt de andere paarden aan. zomaar uit het niets.....Boos!
het slaat nergens op want die andere paarden hebben hem nooit iets aangedaan.
als het aan het paard ligt, valt het iedereen aan.

met rijden probeer ik hem al meer op mij te laten letten door veel voltes
enzo rijden. ook als hij dan eindelijk ontspannen aan de teugel loopt, en er komt
een paard voorbij, reageert hij gelijk door te bokken of dat andere paard aan te vallen.

ik weet echt niet meer wat ik moet doen, want voor de rest is het echt een schat van een beest!!

kan iemand mij tips geven!!!

--xxxx--iejsszzz sylvana

missnynke

Re: moeilijk paard!!!HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:08

is het een hengst? werd hij voor dat jij hem reed ook berede en hoe ging dat?

Een vriendin haar paard deed dit ook toen ze hem net had. Onze instructrice zei toen dat ze er zo weinig mogelijk op moest reageren en steeds weer proberen. Nu gaat t prima

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:12

Goh, klinkt erg lastig. Rijdt jij hem 1 x per week of vaker?

Het eerste wat in mij opkomt is dit paard afleiden. Waarschijnlijk heeft dit paard een dominant karakter en heeft de nare gewoonte zich meer op andere paarden te concentreren dan op de ruiter.

Consequent rijden en duidelijk aan het werk zetten zodat hij heel goed op jou moet letten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:14

Staat het paard regelmatig op de wei met andere paarden? Juist onder het zadel kunnen ze namelijk niet hun eigen rangorde aanhouden. De ruiters sturen de paarden (tegen de zin van het paard zelf) in een bak naar elkaar toe.

Vooral paarden die weinig contact hebben met andere paarden kunnen er ook last van hebben.

Afstraffen helpt niet, beste is gewoon negeren en probeer ook afstand te houden van de anderen met het paard. Is ook veiliger. Zodra het paard boos kijkt negeren, als het te gek wordt en eindigd in trappen/ aanval dan zul je toch echt wel even moeten laten merken dat dát niet mag..

sylvana_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 15:53

neej....
dit paard kan totaal niet met andere paarden opschieten!!

dus buiten wordt hjij ook niet losgelaten met andere!!
maar met rijden begint dat nu ook!!!
ik rij hem 1x in de week en ik weet niet of hij dat eerder heeft gedaan
het is een ruin trouwens!!

maar bedankt voor jullie tipss

meer tips mogen altijddd!!!!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:05

Is er ook iemand die hem de andere dagen van de week rijdt? Ik bedoel: met 1x in de week ergens op trainen kom je niet heel ver en als iemand anders hem op die andere dagen rijdt, doet het paard ook bij hem/haar zo?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:18

Heej,
Ik begrijp je probleem want ik heb het soort gelijke ook met een pony.
Gewoon heel veel bezighouden.

Als hij wil 'aanvallen of weer heel erg bokt' als er een paard voor hem langs gaat. Metteen heel streng afstraffen. Bijten ook!!

Dit doe ik tenimnste. Hij mag best de oren plat hebben maar aanvallen mag die niej. Ik geef mijne dan altijd een flinke tik met de zweep. Van mij part gaat ze dan crossen door de bak, dan neem je weer terug

Werkt bij mij wel
PG

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:19

een paard bij ons op de manege heeft dit ook, vooral in de galop.
dat is een merrie, en naar mijn idee heeft het (bij haar in ieder geval) te maken met dominantie.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:34

jij zegt wel dat die nooit wat heeft gehad, maar wie kan dat bevestigen.
daar kun je ook nog aan denken.

enne misschien geen msn taal meer gebruiken.
is verboden op bokt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:41

Wat zielig voor het paard dat hij niet met andere paarden kan opschieten.waarschijnlijk een paard wat als veulen helamaal alleen heeft gestaan en nu dus niet weet hoe hij zich moet gedragen bij andere paarden.Ik zou hier graag even op verder discuseren ook over wat ze allemaal al geprobeert hebben maar daar gaat de vraag niet over.

Het gedrag negeren als je aan het rijden bent en het paard bezig houden.Ik weet niet hoe goed je al kan rijden en wat je allemaal al kan en wat het paard al kan maar je houd het paard niet bezig door steeds voltes te gaan rijden.Na 2 voltes heeft je paard dit wel gezien en zal zijn aandacht niet meer bij jou zijn en zal hij zich op andere dingen consentreren en dat zijn nu dus andere paarden.Bezig houden wil zeggen steeds nieuwe opdrachtjes oefeningen geven.Dus niet te lang op de hoefslag rijden maar heeeeel erg veel afwisselen met dit paard.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:43

BarbaLala schreef:
een paard bij ons op de manege heeft dit ook, vooral in de galop.
dat is een merrie, en naar mijn idee heeft het (bij haar in ieder geval) te maken met dominantie.

Ja, hier nog een merrie-eigenaar met hetzelfde gedrag!

Van mijn paardje weet ik dat er ooit iemand met een groot paard frontaal tegen haar aan is gereden (wat heb je aan bakregels als ze niet nageleefd worden!?), waardoor ze inderdaad zo reageert tegen grote paarden. Verder is het gewoon een dominante tante met een kort lontje naar andere paarden toe Haha!

We hebben er nog eentje die nog een tandje dominanter is, en inderdaad niet los kan met andere paarden; ze slaat ze zo de omheining in. Probeer je ook niet te veel te ergeren aan andere ruiters en op voorhand druk te maken, ik merk dat mijn paardje daar bijvoorbeeld heel erg op reageert.

sylvana_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 19:59

hoi hoi!!
hier ben ik weer!! ik rij m ongeveer.
en bedankt voor de tips!!!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:02

Waarom rij je dit paard maar 1 keer per week?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:50

susie1981 schreef:
Waarom rij je dit paard maar 1 keer per week?

Waarschijnlijk omdat dat paard een manegepaard is waar zij 1x in de week een les op rijd he Knipoog

Dat is een heel lastig probleem, waar ik helaas zelf ook mee te maken heb gehad (paardje van Jamezy is van mij geweest Haha! ) Ik negeerde het grotendeels, deed net of mijn neus bloedde dan werd het minder. En ik vermeed ook wel een beetje de "spitsuren" in de bak.

Behalve als ze echt aanviel met bijten en trappen, dan kreeg ze een draai om haar oren, want daar ben ik niet van gediend. Daarna zette ik haar dan wel flink aan het werk (zoiezo als ze de neiging weer eens had) zodat ze zo min mogelijk tijd heeft om zo sjacho te doen naar andere paarden.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:26

als er iets is wat ik mij echt aan irriteer dan is het wel een paard die slaat naar een ander paard tijdens het rijden.

Ik zou zo'n paard niet voor geen geld willen hebben.

Maar als je nu zo'n paard hebt dan zit je ermee he.

Ik zou dat paard bij een nog dominantere steken en dat hij eens goed op zijn plaats gezet wordt en in kudde moet gaan leven. Dit gaat gepaard gaan met slagen en verwondingen maar de rangorde zal bepaald worden. Dit help veel voor paarden die proberen van dominatn te zijn door onzekerheid of wat dan ook wat er gebeurd is in het verleden.
Zo is er een volbloed paard bij ons op stal ook als veulen vertrokken naar een kudde omdat je er geen handen kon aan steken, voor een halster aan de doen, klopte ze iedereen van zich af, drie man is ervoor nodig geweest, vanaf dat deze werd geboren was die zo en nochtans de moeder was heel lief. ZE heeft in die kudde moeten gehoorzamen en daar heeft ze zes maanden gezeten en kwam terug en toen pas kon je beginnen met haar dingen te leren. Ze is nog niet te vertrouwen maar ze kent haar plaats.

Op zo'n bokkend paard even terug te komen, het is niet plezant voor jouw mss al ruiter en eigenaar van zo'n paard maar nog veel minder voor andere ruiters die naast uw paard moeten gaan rijden, die zitten met de schrik om u te paseren want als die uithaalt en de andere ruiter vangt die bok op zijn hoofd of benen, dan is er een groot probleem. En dan is het ook nog zo dat de andere paard op den duur ook zo worden omdat ze de spanning voelen.

Ik heb zo eens bij een endurance rit van een galoperend paard die MIJ dan nog wel voorbij liep, uithaalde en op mij been. Ik kan je verzekeren ik dacht dat mijn been eraf ging.

Dan heb ik eens een serieuze valpartij gehad, omdat mijn paard heel nerveus werd van het bokkende paard voor ons, waarvan de ruiter weigerde op achterop te gaan rijden. Dus in grote groepen galoperen en ik kon niet aansluiten mijn paard was op een gegeven moment niet meer stuurbaar en was gestruikeld, wij zijn over kop gegaan , hij is de prikkeldraag en ik op de grond. Leuk is iets anders. Als er zo'n bokkend paard niet was bijgeweest dan had ik geen probleem gehad. Als ik ooit nog zo'n paard eens meekrijg in de groep dan gaat ie vanachteren dat de rest geen hinder ondervind ofwel ga ik niet meer mee. Veiligheid op de eerste plaats.

Neen voor mij nooit geen zo'n paard.

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:46

Ja dat is best een probleem. Probeer eens te zoeken naar ookal is het maar 1 pony, die hij wel aardig vindt. En laat hem daar veel me optrekken. Misschien accepteert hij na een tijdje andere pony 's dan ook wel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:23

Toch proberen of je een paard kan vinden waar hij wel samen mee los kan. Dit kan namelijk heel belangrijk zijn voor het dier en een groot deel van je probleem oplossen.

Stalgenoot had dit probleem dus ook met haar ruin en uiteindelijk was mijn fjord de klos, want daar ging het dus wel goed mee samen. Maar het paard kan na een winter regelmatig los met mijn fjord gewoon de wei op. In de bak bleef hij wel het gedrag een beetje houden, maar veel minder erg en hanteerbaarder. Knipoog

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:27

sylvana_xx schreef:
neej....
dit paard kan totaal niet met andere paarden opschieten!!

dus buiten wordt hjij ook niet losgelaten met andere!!
maar met rijden begint dat nu ook!!!
ik rij hem 1x in de week en ik weet niet of hij dat eerder heeft gedaan
het is een ruin trouwens!!

maar bedankt voor jullie tipss

meer tips mogen altijddd!!!!

Dat is al een punt wat je zelf noemt.
Hij kan niet met andere paarden opschieten, ook niet in de wei.
Ik denk dat ie (omdat ie 'nooit' bij andere paard heeft gestaan) de andere paarden als vijand ziet.
hij ziet het zeg maar als gevaar...
*op een manege waar ik wel eens ben geweest, hadden ze ook zo'n paard.

Maar vraag eens aan de eigenaar wat zijn 'geschiedenis' is.
Hoe hij opgevoed is geworden (in welke omgeving)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:00

Je zegt dat je op M niveau rijdt??? Dan zou je toch zoveel controlle over je paard moeten hebben dat hij geen andere paarden kan aanvallen!!! Als hij kan uitbreken om een ander aan te vliegen doe je toch echt iets verkeerd en is de aandacht van het paard overal, behalve bij jou!! Als jij je paard "door de nek " kan rijden is het bijna onmogelijk om uit te breken!

petrouskafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:11

Als hij op stal staat dan heeft hij toch ook twee of een paard naast zich?
Daar kan een paard meestal mee opschieten met zijn maatje naast zich.....Ik zou zeggen zet hem daarmee in de wei als dat kan en mag van de eigenaar

suc6!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:19

Houd hem goed bezig, laat hem op jou letten.
Hou ook vooral goed en genoeg afstand van andere paarden, zodra die probeerd aan te vallen gelijk op een volte zetten of omtrekken.
Laat het paard ook wennen aan andere paarden!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:16

Ik denk dat het paard moet leren met andere paarden om te gaan. Maar ik begrijp dat het niet je eigen paard is maar een paard van een manege (?) dat je 1x in de week rijdt? In dat geval is het lastiger echt het probleem aan te pakken. Staat het paard niet met andere paarden in de wei, of naast een wei waar andere paarden in staan? En hoe zit het met de stallen, staat hij dan naast andere paarden en hoe is hij dan? Ik zou tijdens het rijden niet straffen als hij de oren in de nek heeft, maar wel als hij wilt uithalen of aanvallen.
Maar ik denk dat het probleem veel dieper ligt dan alleen een dominant paard. Weet je iets over zijn geschiedenis?
Als hij namelijk altijd alleen heeft gestaan is zijn gedrag wel te verklaren.

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:55

Ik begrijp dat ik nogal laat reageer maar heb precies hetzelfde probleem en wilde eerst even kijken of er al een soortgelijk topic was voordat ik zelf de vraag uit zou zetten hier op bokt.

Het probleem is jullie duidelijk en mijn 3,5 jarige ruin is helemaal in orde (tanden, rug, harnachement).
Hij kan wel met andere paarden los staan maar is dan een echte eenling...bijv als de andere paarden aan het rennen zijn gaat hij lekker liggen rollen en trekt zich niets van de rest aan.
Ook wanneer hij los staat met zijn maatje en ik geef zijn maatje wat aandacht dan begint hij naar hem uit te halen.
Wanneer ik erop zit en een ander paard passeerd mij dan pakt hij het bit vast en draait zich om en valt gewoon aan!
Daarbij is het een jong paard wat ook heel erg in verzet komt tegen het bit en mijn been.... ik ben echt geen bange poeperd en wanneer ik hem aan het trainen ben om op eigen benen te leren lopen ipv op mijn hand en geef been gaat hij huppelen en wanneer ik dan even doorzet en met de zweep achter mijn kuit tik krijg ik een bok met als resultaat dat ik hem afstraf omdat hij bokt....we gaan dan echt tik, bok, tik,bok, tik, bok door de bak. Dit net zo lang totdat ik het laatste woord heb en hij wel weer voorwaarts is en normaal loopt.
En dit iedere dag weer!! En nu snap ik echt wel dat ik zijn aandacht bij mij moet houden als ik met andere paarden in de bak rij maar hij heeft de knoppen nog niet om hem echt aan het werk te zetten omdat hij net onder het zadel is.
En ja, ik heb een goeie instructeur en iedere keer proberen we weer wat anders om tot hem door te dringen en ja, ik rij iedere dag en ja, ik bied hem ook veel afwisseling in het werk en nee, ik ben niet te zwaar....het is een ruin van 1.74 mtr en ik ben maar 60 kg dus dat zou voor hem niets uit moeten maken. Het is wel een pittige bloedlijn... Jazz X Amor.
En ja, andere ruiters verlaten de bak of beginnen tegen mij te zeuren als ik binnen stap maar ik moet toch juist met zo'n paard trainen?? Ik begrijp hun wel maar zit al zo vaak te wachten totdat het rustig is of dat er alleen mensen in de bak rijden waarvan ik weet dat ze kunnen sturen.
En met kleine pony's in de bak ga ik al niet rijden....
En ik heb ook al gedacht hem een keer los te zetten met aan ander dominant paard zoals eerder in dit topic gezegd werd maar gezien zijn grote ben ik bang dat hij dat andere paard helemaal in elkaar schopt en dan ben ik nog verder van huis!

Ben nu zo ver dat ik er maar eens iemand anders op zet die net even wat verder gaat dan dat ik doe.
Er loopt bij ons een jongen op stal die een paard echt even goed op zijn plek kan zetten... dressuurmatig rijden heb ik bij hem nog nooit gezien maar een paard eronder krijgen kan hij als de beste en gaat nog even door waar iemand anders stopt als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Vandaar deze vraag op dit 'oude' topic: Is er nog iets wat jullie me aanraden en zelf ondervonden hebben wat ik nog niet gedaan heb om het enigzins 'rijtechnisch vriendelijk' te houden. (Wat ik zelf al eigenlijk niet meer doe hoor want hij heeft echt al wel de nodige klappen gehad voor zijn gedrag.)

Ik weet het niet meer dus kom maar op....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:53

Ik zou je zweep tegen zijn hals aanleggen, en het moment dat je voelt dat hij iets gaan doen in de richting van een ander paard hem een goede tik geven klinkt misschien zielig maar hij moet het wel afleren. en één keer een goed tik helpt misschien al voor de volgende keer dat je, je zweep alleen tegen zijn hals aan hoeft te leggen of laten zien. En probeer afstand van andere paarden te houden.

Mijn oude pony is wel even iets anders die vloog altijd de bak uit (is 20 jaar geleden toen was ik 10) Mijn instructeur ging toen in de ingang van de bak staan en op het moment dat ze er uit wilde schieten heeft hij haar toen een hele harde tik verkocht op haar hals, ze is nooit meer de bak uit gevlogen. (ze was daarna ook niet kop schuw of bang voor de zweep.) Ze ging daarvoor altijd keihard in galop met mij naar stal dus levens gevaarlijk en als we de ketting voor de ingang deden dan ging ze erover heen of temet er dwars door heen.

Maar doet het paard dit ook bij andere want als jij M niveau bent kan je toch wel een beetje rijden.
Het is jammer dat het paard dit ook doet in de wei. Eigenlijk zou je toch moeten proberen hij moet toch rangorde leren kennen het is jammer genoeg niet jouw paard dus jij kan het probleem niet oplossen dat is iets aan de eigenaar en als het een manege paard is valt dat niet mee, en als jij maar één keer per week op hem rijd en voor de rest nog 10 anderen dan is het moeilijk om dit op te lossen tijdens het rijden want dan zou iedereen op één lijn moeten liggen en het zelfde moeten doen aan afstraffen en concequent zijn. Wat doet hij op stal is hij dan ook onaardig tegen andere paarden?

Waarschijnlijk leer je het nooit af omdat het een manege paard is.

Bloem_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:27

afleren zal moeilijk zijn... maar toch nodig denk ik Ach gut succes Lachen