Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Roobinn

Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 15:40

heey bok mensen! Tong uitsteken
ik heb een paardje van bijna 3 en ik wil haar zadelmak gaan maken.
dus hebben jullie nog wat tips???
wij hebben op onze stal niet zon grote bak(grote soort van een longeerbak).
en dekjes erop met een dekensingel doe ik al. dus als jullie t!ps hebben geef ze ff door Cool
dankje wel alvast Haha!

Liselot

Re: Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:05

aan je vraag te merken heb je zelf geen ervaring met zadelmak maken...
mijn tip is dan ook: haal er iemand bij die weet wat ze doet en veel ervaring heeft met zadelmakmaken en jonge paarden.
het is echt niet zo simpel als het lijkt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:06

Ben het compleet met LiSSy eens.
Klinkt alsof je geen ervaring hebt en dan kan ik alleen maar zeggen:
Meid, begin er niet aan.
Als je iets fout doet, is dat voor het leven.
Iets aanleren is zo gebeurd. Iets weer afleren is een heel ander verhaal.
Laat zoiets door mensen met ervaring en verstand van zaken doen.

Faraon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:42

Ben het met de Lissy en Silence eens!
het is leuk dat het tot nu toe goed gaat met dekje en singel enzo.. maar het echte zadelmak maken etc. zou ik overlaten aan mensen die het dagelijks doen en er dus veel ervaring mee hebben!
het zou zonde zijn als het fout zou gaan!
veel plezier met je paardje !

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:52

Ook ik sluit me aan Ja Sowieso is het zadelmak maken beter als je het niet in je eentje doet, en zoek alsjeblieft iemand die hier al ervaring mee heeft. Dat is wel zo eerlijk, tegenover jezelf en ook tegenover je paard. Bovendien kun je er veel van leren!

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:32

Ben het met hun eens
Het is niet alleen makkelijker
maar ook gezelliger

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:33

Ik ben het helemaal eens met de bovenstaande tips. Een paard inrijden kun je niet leren vanachter je computer, of uit een boek, maar alleen door te kijken hoe een ervaren persoon dat aanpakt. Haal er dus iemand bij die al meerdere paarden zadelmak heeft gemaakt, iemand die echt weet wat 'ie doet. Door te kijken en mee te helpen kun je heel veel leren, en het is nog leuk ook! Of breng je paard naar een africhtingsstal, en laat hem professioneel inrijden.

Het klinkt geweldig om het zelf te doen, maar je krijgt maar één kans - iets wat fout aangeleerd is kan je bijna niet meer afleren (heb er zelf helaas ervaring mee).

Dus: zoek hulp, en je hebt straks een netjes ingereden paard waar je heel veel plezier aan kunt beleven! Knipoog

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:38

idd ,als je geen ervaring hebt laat iemand met ervaring je helpen,,
je kunt gauw dingen verkloten aan een jong paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:39

Door hem weg te brengen naar een bedrijf dat daar ervaring in heeft

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:42

Als je gaat werken met het bit..Is zit misschien een handige tip;
Doop het bit even in wat stroopbij de 1e keer, zo zal je pony steeds een leuke herninnering aan het bit hebben. Ooit gelezen in een boek Haha!

Succes ermee maar ik zal je wel aanraden het samen te doen met iemand met wat ervaring Knipoog

Groetjes,

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:44

hm lekker plakkerig

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:46

Ja idd, durf dus oko voor oude kleren, maar het helpt wel Tong uitsteken

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:15

Even voor de rest:: Ik wil m'n paardje ook zelf zadelmak gaan maken. Het enigste wat ze moet kunnen is stap en draf,, het word namelijk een paardje vor de 'lol'. Ze word natuurlijk wel goed gereden, maar het word meer een paardje voor buiten, daarom doe ik het ook zelf. Ik verspil geen 300 euro aan mensen die het paardje inrijden, terwijl ik het makkelijk zelf kan. Ik heb het ook nog nooit gedaan, maar voor alles is een 1e keer. Ik ken de merrie nu al vanaf veulensaan, en het is de makheid zelve,, ze doet echt niks,, daarom vertrouw ik op haar en doe ik het ook zelf..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:14

het zadelmak maken is zo gebeurd, je gooit er een zadel op en laat hem lekker zn gang gaan..........

het ruitermak maken vergt een iets andere aanpak Lachen daaar kan je beter een prof bij halen Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:17

Bij Falco heb ik hem zelf aan het zadel en hoofdstel laten wennen. Oorspronkelijk wou ik er zelf ook voor het eerst op gaan zitten, maar ik durf het risico niet te nemen dat ik straks 10x meer tijd moet steken in iets afleren dan dat nodig is. Ik ga het dus professioneel laten doen, dan ben ik hem wel kwijt voor een maandje, maar dan ben ik er zelf tenminste ook gerust in dat ik hem niet verkeerd behandel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:19

Haha KiWiKo ik wilde hetzelfde zeggen. Ruitermak maken is ook zo gedaan, ruiter dr op zetten en klaar. DAn heb je natuurlijk wel een onbestuurbaar paard. Inrijden is het lastige. Veel lastiger dan op een bokkend paard blijven zitten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:21

Wartertje schreef:
Even voor de rest:: Ik wil m'n paardje ook zelf zadelmak gaan maken. Het enigste wat ze moet kunnen is stap en draf,, het word namelijk een paardje vor de 'lol'. Ze word natuurlijk wel goed gereden, maar het word meer een paardje voor buiten, daarom doe ik het ook zelf. Ik verspil geen 300 euro aan mensen die het paardje inrijden, terwijl ik het makkelijk zelf kan. Ik heb het ook nog nooit gedaan, maar voor alles is een 1e keer. Ik ken de merrie nu al vanaf veulensaan, en het is de makheid zelve,, ze doet echt niks,, daarom vertrouw ik op haar en doe ik het ook zelf..

kun je vetgedrukte stukken misschien nog een keer uitleggen... je spreekt jezelf namelijk behoorlijk tegen...
alleen stap en draf? denk je dat dat goed is voor het mechanisme van het paard?
en je verspilt geen €300, je verspilt je paard....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:22

Liezel1, je was me voor!!!

Geldverspilling,hoe komt ze erbij?
Koop dan een brommer....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:24

Ik betaal 500 euro om Falco ruitermak te laten maken. Dat is imo geen geld als ik het vergelijk welke kosten en tijd is zal verspillen als ik het zelf enorm fout aanpak. Dat geld is het mee zeker waard, ik wil me achteraf niet de ongelukkigste mens op aarde voelen, ik wil het beste voor mijn paard en Falco is een beetje alles voor mij.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:47

Ik vind ook dat je het beter kunt laten doen door iemand die er ervaring mee heeft. Mijn vriend maakt ook paarden zadelmak en er komen zo vaak paarden waar al mee aangeklooid is en het is misgegaan. Dan duurt het nog veeeeel langer tot je zelf fijn kunt rijden!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:50

_June schreef:
Ik vind ook dat je het beter kunt laten doen door iemand die er ervaring mee heeft. Mijn vriend maakt ook paarden zadelmak en er komen zo vaak paarden waar al mee aangeklooid is en het is misgegaan. Dan duurt het nog veeeeel langer tot je zelf fijn kunt rijden!

als mensen aanklooien met een paard en het lukt niet brengen ze hem weg en mag een ander het oplossen...
wel vergeten ze dan even dat het vaak maanden duurt voordat zo'n paard weer op de rails is...

Ook het aanleren van de hulpen vergt wat deskundigheid, óf je krijgt spaansbenauwde paarden óf paarden die met alle geweld van de wereld geen stap meer willen zetten...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:57

Door 'm naar een beleerstalletje te brengen.. Clown Als je zelf nog niet genoeg ervaring hebt moet je er zelf ook niet aan beginnen, dit is het belangrijkste stadium in het rijleven van het paard. Een enkel foutje kan worden bezuurt.. Dus ik zou verstandig wezen en het paard naar iem anders toe brengen die genoeg ervaring ermee heeft. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:58

alleen al de vraag hoe je je paard zadelmak kan maken...
Je hebt er geen kaas van gegeten, dus doe het ook niet. Laat het een prof. doen.
en anders in ieder geval minimaal begeleiding van een prof.
Je hebt het paard verpest voor je het weet!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:27

Inderdaad, laat het professioneel doen, door iemand met ervaring en die het met de nodige rust en geduld doet (ga liefst een paar keer kijken hoe diegene het doet).

Als onervaren ruiter er zelf mee gaan beginnen is erg riskant: Je kan in 2 min je paard flink verprutsen! Als je 'm dan alsnog weg moet brengen om te laten heropvoeden kost je dat heel wat meer dan als je het paard groen had weggebracht!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:33

gewoon wegbrengen, het is maar een maand maar dan weet je ook zeker dat je een paard terug krijgt waar je meteen mee aan de slag kunt zonder bang te zijn voor uitspattingen Knipoog

je kunt zelf natuurlijk n hoop doen thuis, had er zelf ook geen ervaring mee maar ben wel aan de slag gegaan met hoofdstel in,op de poetsplaats poetsen/wassen en zadel opleggen en longeren (+bijzet) en ben er zelf ook nog op gaan zitten maar geen stap gezet want dat moet je echt aan iemand anders over laten. heb er 1 maand over gedaan om dit te doen.. had ook niet zoveel tijd en dit kun je zelf nog wel (mischien het erop zitten niet) en zo voorkom je een hoop stres.. ben wel altijd met 2 man geweest.