Doma Vaquera & het boek van Paardentango

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Doma Vaquera & het boek van Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:20

Het paard door de geschiedenis heen, het gebruik, de trainingsmethodes, leerprincipes en allerlei wetenschappelijke experimenten die ons meer inzicht geven in de behoeftes en de methodes die voor een paard, en mens geschikt zijn.
Ik noemde het Paardentango, omdat dansen en paarden zo goed samengaan. De Spaanse rijschool gebruikt als slogan: "Zoals de Spaanse paarden dansen", hebben die nou wel of niet te maken met de Hoge School?

Een mens heeft alle getemde dieren aangepast, in grootte, gestalte maar ook in gedrag.

Wanneer we van het dier zijn manier van leven hebben leren kennen geeft het vaak verrassende verklaringen voor zo'n gedrag waar we nog nooit aan hebben gedacht.
(beide uitspraken van Grzimek )

_Cindy

Re: Doma Vaquera & het boek van Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:20

Ik snap je vraag/waarom je dit topic opent niet helemaal. De site paardentango heb ik weleens bekeken, maar nadat ik me aangemeld heb etc. kon ik eigenlijk weinig echt bruikbaars kon vinden.

Hoge School zijn de oefeningen waarbij het paard met 4 benen van de grond komt. Hiervoor moet het paard eerst kunnen verzamelen, en ja, veel mensen (niet-paardenmensen, kennen het begrip dressuur ook niet) noemen dit dansen, omdat het daar op lijkt. Ik vind de Spaanse Rijschool de beste methode die ik ken (naast Engels, Western etc.) Goed doordacht allemaal, overal zit een reden achter. Bij het Engels rijden heb ik dit niet kunnen vinden. Westernrijden heb ik me weinig in verdiept. Doma Vaquera is toch de soort van 'westernversie' van het Spaans (/portugese) rijden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:27

"Het boek van Paardentango"? Verklaar je nader. Ik kan de titel niet met je post rijmen en wat je mening nu precies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:10

Citaat:
Het paard door de geschiedenis heen, het gebruik, de trainingsmethodes, leerprincipes en allerlei wetenschappelijke experimenten die ons meer inzicht geven in de behoeftes en de methodes die voor een paard, en mens geschikt zijn.

Klinkt als een heeeeeel dik boek. Haha! Knipoog

Maar is het dan al uit? Ik dacht dat het vertraging had.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:33

Doma vaquera is misschien wel de oudste discipline die Europa kent. Hier zijn verschillende stijlen uit voortgekomen welke prakltisch waren voor het gebruik van het paard. Denk hierbij ook aan het paard in het leger. Nog altijd beheren de militairen het Spaanse stamboek van de PRE maar ook van de Arabieren. De doma vaquerea kenmerkt zich door het rijden met een hand, toen in 1752 de conquistadores Amerika inkwamen, en hun paarden en pony's meenamen werd het paard (pas) in Amerika geintroduceerd. Zo brachten de conquistadores niet alleen paarden in Amerika maar ook de rijstijl, die we nu kennen als doma vaquera. Het waren de Spaanse ruiters die de Amerikanen leerden, van hieruit is de Western stijl ontstaan, aangepast op het gebruik en het hoeden van het veel volgens Amerikaanse gebruiken.
Het paard heeft een zeer prominente rol gehad is onze geschiedenis, da's geen nieuws.
Dat de militairen, ook in WO II gebruik maakten van paarden, is ook niet overal bekend. Rusland bracht 3,5 miljoen paarden in de strijd. Duitsland verloor 2,7 miljoen paarden en de Engelsen vielen in 1943 te paard Birma binnen. Zomaar wat geschiedenis gegevens. Het gebruik van het paard heeft een andere wending gekregen.
De Spaans Rijschool in Wenen is een geheel andere benadring dan de Spaanse Rijschool in Jerez dl Frontera. De Spaanse Rijschool meldt : Zoals de Spaanse paarden dansen, hier vind je de oude tradities en gebruiken van het veld tot het leger. Waar de School in Wenen de tradities van Gueriniere aanhoudt heeft Spanje zich vastgehouden aan haar eigen tradities en gebruiken.

En x4y het hoeft allemaal niet zo dik weet je, als je de juiste verbanden maar weet te leggen en je ogen en oren open houdt. Veel mensen kijken met oogkleppen naar zaken als training, of houden zich star vast aan een bepaalde methode of leer. Vaak zijn methodes vol met regels en voorschriften, en die werken juist remmend op het gebied van een eigen ontwikkeling.
Er is zoveel meer, en weet je wat het leukste is ! Alles is al beschreven en onderzocht.
Ik heb het genoegen gehad het op te willen schrijven, en ben best trots erop. Vandaar dit topic, doma vaquera....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:28

Van Wikipedia

Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten door selectie en fokken zodanig van eigenschappen verandert dat deze steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.
Het doel van domesticatie van planten is ze beter te kunnen gebruiken als voedsel of voor hun sierwaarde (bloemen). Domesticatie van dieren heeft tot nut ze als voedsel te kweken, om werk te verrichten of als gezelschapsdier.
Na domesticatie staan de gedomesticeerde exemplaren van een soort aan een geheel andere vorm van selectiedruk bloot dan hun wilde verwanten. De mens kweekt of fokt immers alleen verder met exemplaren die voor de mens gunstige eigenschappen hebben, zodat er in zeer korte tijd (tenminste op evolutionaire schaal bezien) grote veranderingen kunnen optreden, bijvoorbeeld van een wolf naar een schoothondje.

Ook geen nieuws....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:35

NH -> RT-D